Přestože v Kalifornii zatím jezdí jen pár desítek aut na vodík, už mají k dispozici několik vodíkových čerpacích stanic. Toyota ve spolupráci s Shell aktuálně otevřela jednu ve městě Torrance. Výjimečná je v tom, že vodík nedodávají náklaďáky, ale přichází skrze „vodíkovod“ z nedaleké továrny.
foto: Honda
Auta na vodík stále ještě zůstávají hudbou budoucnosti, narozdíl od hybridů, které už pevně stojí na zemi a elektromobilů, které se začínají šířit. Automobilky jako Toyota, Honda, Mercedes-Benz, General Motors nebo Hyundai nicméně vodíku pevně věří a první auta chtějí mít na trhu už kolem roku 2015, možná i dříve.
Výjimečně napřed je Honda, které už několik let v USA a Japonsku jezdí první kusy luxusní vodíkové limuzíny FCX Clarity. Měli jsme nedávno možnost vyzkoušet si ji také u nás a jde o skutečně výjimečné auto.
Vodíková čerpací stanice v Torrance je v celých USA výjimečná tím, že vodík do ní není dodáván nákladními vozy, nýbrž proudí trubkou z nedaleké továrny Air Products ve Wilmingtonu. Ta obsluhuje několik průmyslových podniků v okolí, např. rafinérii Exxon Mobil přímo v Torrance. Tam bývá vodík vedlejším, odpadním produktem.
Nová čerpací stanice na vodík stojí nedaleko několika důležitých dálnic a mezinárodního letiště v Los Angeles. Čerpat vodík u ní mohou všichni, je zcela veřejná. Najednou může obsloužit až čtyři auta během pouhých pěti minut. Během 12 hodin dokáže dodat až 100 kg vodíku. Pro srovnání, Mercedes-Benz F-Cell má prostor na 4 kg, Honda FCX Clarity na 3,92 kg.
„Technologie vodíkových palivových článků je dostupná a je připravena pro masový trh,“ řekl podle magazínu Wired Chris Hostetter, vice prezident Toyoty pro strategické zdroje, u příležitosti otevření nové stanice. Právě vodíková infrastruktura je však kritická pro to, aby se auta na vodík začala masově šířit. Otevření nové stanice je tak dalším krokem v tomto vývoji.
Problémem jsou také stále příliš vysoké ceny aut s palivovými články, a zejména samotných palivových článků a vodíku jako takového. Palivové články totiž využívají řadu vzácných kovů. Řada výzkumníků a vývojových oddělení automobilek se proto snaží palivové články zlevnit – a daří se jim to. Auta na vodík budou do roku 2015 stát stejně jako hybridy.
Stejně tak vodík, jakmile pro něj bude odbyt, začne být cennou (a paradoxně levnější) komoditou kterou se vyplatí distribuovat dál, spíš než bezcenným (ale po vyčištění a dopravení na místo drahým) odpadním produktem.