TEST: Toyota Prius plug-in hybrid – první dojmy

Minulý pátek, kdy jsme uveřejnili test Toyota Yaris Hybrid, probíhala v Bruselu novinářská prezentace dalšího přelomového modelu značky Toyota. Toyota Prius plug-in hybrid má za sebou víc než pět let testování. A teď se konečně dostává na trh. Jaké jsou naše první dojmy?

Toyota Prius plug-in hybrid se pro totálně ucpaný Brusel ukázal být ideálním automobilem.
foto: Hybrid.cz

V USA už bitva mezi plug-in hybridy nějaký ten pátek probíhá. Lépe si zatím vede Chevrolet Volt, který v srpnu zažil nejlepší měsíc s 2831 prodanými kusy. Pro srovnání, Toyota Prius hybrid zaznamenala ve stejném období 1047 prodaných kusů.

K tomu je ovšem nutné poznamenat tři důležité věci:

  • V USA je plug-in hybridní Prius prodáván pouze ve 14 státech (kde je ovšem realizováno 60 % prodejů rodiny Prius, alespoň podle údajů automobilky ). V celých státech bude k dispozici až během roku 2013.
  • Prodej Toyota Prius plug-in hybridu začal teprve v únoru 2012.
  • Neobvykle vysoké prodeje Voltu jsou podle zdrojů magazínu Inside EVs způsobeny extrémně vysokými bonusy od GM pro dealery, pokud dokážou prodat co možná nejvíc Voltů.

Tolik úvod k aktuální situaci v USA, je na čase se přesunout do Bruselu. Tamní evropská centrála automobilky Toyota nabídla příhodné prostory pro prezentaci nejnovějšího přírůstku do rodiny Prius.

Splněný sen

Vůz Toyota Prius plug-in hybrid je splněným snem všech příznivců hybridů téhle značky. Mnozí z nich si nechávali své Priusy druhé či třetí generace předělávat na plug-in hybridy sami u specializovaných firem. Tato službá byla (a nejspíš stále ještě je) dostupná i v ČR od společnosti . Ale s příchodem továrního vozu jaksi ztrácí na významu.

Pojďme ale konečně k tomu hlavnímu: jaké jsou tedy naše dojmy z jízdy v novém plug-in hybridu Prius? Ne zas až tak odlišné od těch, které jsme prezentovali v testu prototypu už před rokem a půl. Jediné dvě viditelné a zásadní změny jsou: nové tlačítko pro EV mód a přesunutí dobíjecího konektoru z levé strany vpředu na pravou stranu. Na levé je víčko nádrže.

Ty podstatné změny sice nejsou tak dobře viditelné, ale o to jsou důležitější. Toyota totiž tohle auto netestovala pět let jen tak pro nic za nic. Během první fáze testování, v letech 2007 až 2009, testovala Toyota celkem 20 vozidel. Ve druhé fázi, 2010-2012, to už bylo 600 vozů po celém světě.

Reality check

“Naším cílem bylo dopodrobna pochopit potřeby zákazníků a nasbírat informace o skutečném využívání těchto vozů v reálném životě,” řekl na krátké tiskovce Bart Biebuyck, senior manager divize Drivetrain & Hybrid ve výzkumném a vývojovém oddělení TME. Pan Biebuyck se nijak nevyhýbal potvrzení skutečnosti, že výsledný produkt musel být kompromisem mezi dojezdem, cenou, hmotností a prostorem, který baterie zabírají.

Toyota Prius plug-in hybrid Toyota Prius plug-in hybrid Toyota Prius plug-in hybrid

A produčkní verze Toyota Prius plug-in hybridu je dle našeho názoru skutečně to nejlepší s čím dnes bylo možné přijít. Posuďte sami: zatímco v prototypu vážila baterie 160 k a měla objem 201 l, ve výrobní verzi váží 80 kg a má objem 87 l.

Přitom proti prototypu, který nabízel max. dojezd čistě na elektřinu 20 km, nabízí oficiálně dojezd na elektřinu až 25 km. Kapacita akumulátoru v produkční verzi je 4,4 kWh (4x vyšší než Prius) s tím, že SOC (aktuální stav dobití, tedy procento využití kapacity baterie) je na 60 %. Akumulátor se skládá z 56 článků proti 288 článkům v prototypu.

I díky tomu celé auto váží 1425 kg, tedy o 55 kg více než Prius třetí generace ze kterého zcela vychází. Pro srovnání: , kterou během celé prezentace lidé z Toyoty bez skrupulí využívali jako hlavní měřítko, váží 1632 kg. A na obou autech – protože v obou jsme už jezdili, viz. test Ampery – je to poznat.

V případě Ampery je hmotnost vozu cítit, zatímco Prius plug-in hybrid jezdí s lehkostí jakéhokoliv jiného auta. Přitom ale nabízí prostor pro pět lidí (pasažéři vzadu mají opravdu hodně místa na nohy) a kufr o objemu 443 litrů, tedy stejně jako Prius třetí generace. Zmizelo také nepříjemné vyvýšení kufru, které bylo patrné v prototypu a které skutečně nemohlo “přežít” do výrobní verze. Po sklopení zadních sedadel získáte 1120 litrů.

Viditelné změny

Dobíjecí konektor se nejen přesunul, ale také proměnil. Už na něm nenajdeme kryt, ten je nyní součástí odklapovacího víčka. Víčko lze otevřít jednoduchým stisknutím. Pod ním se navíc kromě samotného konektoru pro dobíjení objeví také světelný ukazatel dobíjení.

Přímo v autě si lze nastavit kdy chcete s dobíjením začít či skončit. Plus, dodaný kabel je výrazně ohebnější, lehčí a tedy i snazší na manipulaci než ten v prototypu. Zákazník si navíc může vybrat z 5m a 10m verze s různými vidlicemi s ohledem na odlišné tvary zásuvek v jednotlivých zemích a regionech.

se z úplného vybití do úplného nabití dobije během 90 minut ze standardní 240V zásuvky. To jsme si ostatně vyzkoušel v praxi v – z letiště jsme se vozy Toyota Prius plug-in hybrid odvezli přímo do centra TME vzdáleného asi 17,7 km. Většina novinářů zvládla tuto cestu čistě na elektřinu, pouze některým motor krátce naskočil – např. pokud prudce sešlápli plyn.

Test Toyota Prius plug-in hybrid

Palubní počítač i ovládací rozhraní nás příjemně překvapilo češtinou
foto: Hybrid.cz

Zmíněných 17,7 km na elektřinu jsme ujeli i my s tím, že ukazatel indikoval zbývající dojezd ještě kolem 2,5 km. Šlo o pomalou cestu městem s častými rozjezdy. Naše rychlost nikdy nepřesáhla 70 km/h. Zhruba 45minutová jízda nám poskytla první dojmy z nového Priusu a ty byly jednoznačně pozitivní.

Srovnání: Prius vs. Ampera

Srovnání s jediným dnes dostupným plug-in hybridním autem stejné třídy (kromě toho lze u nás koupit také sporťák Fisker Karma) na trhu v České republice se přímo nabízí. Přinášíme proto podrobnou tabulku.

Srovnání Opel Ampera vs. Toyota Prius plug-in hybrid
Opel Ampera Toyota Prius plug-in hybrid
Max. výkon (koní): 150 136
Max. rychlost (km/h): 161 180
Dojezd na elektřinu (km, oficiálně): 40-80 25-25
Rozvor (mm): 2685 2700
Kapacita baterie (kWh): 16 4,4
Zrychlení 0-100 km/h (vteřin): 9,0 11,4
Objem zavazadelníku (l): 301 443
Hmotnost (kg): 1632 1425
Počet míst: 4 5
Rozměry (mm; d,š,v): 4404 x 1798 x 1430 4480 x 1745 x 1490
Spalovací motor: 1,4l 4válec Ecotec 1,8l 4válec VVT-i
Cena zákl. verze (Kč, vč. DPH): 1 080 000 899 900

Zacpaný Brusel

Po tiskové konferenci následovala delší, více než hodinová, předem naplánovaná projížďka městem zpět na letiště. Těžko říct, zda to tak lidé z Toyoty plánovali schválně, nebo to prostě jen tak přišlo, ale páteční Brusel byl ještě o něco horší než páteční Praha. V podstatě jsme neujeli ani 3 km v kuse, neustále jsme stáli na semaforech nebo prostě jen v kolonách.

Trasa měřící přibližně 38 km se po čase stala mírně frustrující, protože nebylo možné řádně vyzkoušet všechny možnosti auta především v jiném než městském typu provozu. Při krátké rychlejší jízdě po dálnici jsme zjistili, že kdykoliv když zašlápnete plyn k podlaze, naskočí spalovací motor.

Test Toyota Prius plug-in hybrid

Palubní deska ani středový panel se ale jinak v ničem zásadně neliší od 3. generace Priusu
foto: Hybrid.cz

A že je zas o něco tišší než v případě 3. generace Priusu, ačkoliv pořád je slyšet – jak by taky ne, když jde v takovém okamžiku do vysokých otáček. Díky hybridnímu pohonu Hybrid Synergy Drive a elektromotoru ale auto nikdy netrpí nedostatkem výkonu, nikdy nemáte pocit, že byste někomu v provozu vadili.

Módy jízdy

Řidič má k dispozici tři základní módy jízdy: elektrický (EV), hybridní (HV) a elektrický do města (EV-City). Kromě toho je pro každý z těchto módů možné zapnout navíc také Eco mód. EV-City mód je čistě elektrický mód akcentující ovšem provoz čistě na elektřinu, takže ani prudké sešlápnutí pedálu nemusí nutně spustit spalovací motor.

V něm se např. vyhřívání předních sedadel automaticky synchronizuje se soustavou klimatizace. Vyhřívání se aktivuje tak, aby byl co nejdříve dosažen tepelný komfort cestujících, což snižuje zatížení klimatizace, a tedy i spotřebu paliva.

Celkový výkon hybridního pohonného systému Toyota Prius plug-in hybridu je 136 koní. Auto zrychlí z 0 na 100 km/h během 11,4 vteřiny a max. rychlost je 180 km/h. Oficiální udávaná spotřeba v evropském kombinovaném cyklu je 2,1 l/100 km. O pohon se starají 1,8l VVT-i motor (99 koní) a synchronní elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 60 kW (max. 207 Nm).

Test Toyota Prius plug-in hybrid

Auto po ujetí 0,5 km ukazuje dojezd čistě na elektřinu 19,4 km. Záleží samozřejmě na stylu jízdy od kterého se také počítání zbývajícího dojezdu odvozuje.
foto: Hybrid.cz

Toyota se dušuje, že Prius plug-in hybrid je i v běžném hybridním módu zas o něco hospodárnější než Prius 3. generace. V hybridním režimu a cyklu ECE uvádí spotřebu 3,7 l/100 km. Důvodem k tomu má být li-ion akumulátor, který dokáže účinněji rekuperovat energii při brzdění, díky čemuž se auto dokáže častěji pohybovat v čistě elektrickém režimu.

Prius plug-in hybrid v praxi

Vozy, které jely zpáteční trasu z Bruselu na letiště společně s námi dosáhly na zmíněných cca 40 km spotřeby od 2,2 l do 2,7 l/100 km. S tím, že auta vyjížděla z centrály TME plně dobitá. Čistě elektrický mód pohonu dokáže auto udržovat přibližně do rychlosti 85 km/h.

Toyota se netají tím, že cca 75 % prvních zákazníků pro Prius plug-in hybrid (myšleno v Evropě) budou firemní flotily. Zbylí zákazníci nového Priusu do zásuvky mají pocházet především z řad současných majitelů Priusů.

Pět let výzkumu znamenalo pro automobilku mimo jiné následující zjištění: 70 % cest (tedy jednotlivých cest autem od zapnutí vozu po vypnutí vozu) je kratších než 25 km. Na druhou stranu, 42 % uživatelů alespoň jednou týdně podniklo cestu delší než 100 km.

Test Toyota Prius plug-in hybrid

Kolega Adam Šrámek z Autohitu „čepuje elektřinu“
foto: Hybrid.cz

Toyota zjevně příliš nevěří čistým elektromobilům a plug-in hybridy považuje za ideální řešení. Poskytují v jejím podání dostatečný dojezd čistě na elektřinu pro pokrytí – jak vyplývá z výzkumu – většiny denních cest, na druhou stranu nevyvolávají strach z dojezdu.

Během tiskovky v tiskových materiálech nicméně Toyota neodolala a odhadovaný celkový dojezd vozu výrazně nadsadila někam přes 1200 km. Jenže když jsme v autech jezdili, tak i při plném dobití a plné nádrži auta neukazovala vyšší dojezd než 700 km.

Celkově na nás ale výrobní verze plug-in hybridního Priusu udělala obrovský dojem a zdaleka jsme v tom nebyli sami. I jinak v řadě případů k alternativním technologiím pohonu skeptičtí novináři z ostatních českých médií si nové auto vcelku pochvalovali.

Toyota má tedy nejspíš nakročeno k dalšímu historickému úspěchu. Ročně chce po celém světě prodat kolem 50 000 těchto vozů. Hádáme, že už příští rok se jí to klidně může podařit. Jen letos se totiž má prodat až 16 000 vozů.

11 Comments on “TEST: Toyota Prius plug-in hybrid – první dojmy”

  1. Môj názor: auto spĺňa
    Môj názor: auto spĺňa predpoklady kombinovanej jazdy na krátke i dlhé vzdialenosti. Ale aby som si trochu vypožičal slovník komentátora Pepu z Auto video testov: aký bude dojazd na plne nabitú baterku pri nádhernom zimnom ráne povedzme mínus dvadsať? Odvažujem sa tvrdiť, že to tých 25 elektrických kilometrov určite nebude, hlavne, ak to auto nebude garážované a bude stáť vonku (pri Opli Ampera a pri mínus 11 st. C ten dojazd spadol na 37 čistých elektrických kilometrov z teoretických 80 km). Počkám si ešte na novú Hondu Insight – niekde som čítal, že vymýšľajú nejaké tri nové prototypy hybridov, tak uvidíme.

  2. Prius plug in hybrid je
    Prius plug in hybrid je výbornou alternatívou pre ľudí ktorí jazdia hlavne na krátke vzdialenosti a po meste a okolí. Superauto len keby sme mali na Slovensku aspoň nejakú podporu pre tých ktorí si kupujú EKO autá. V Čechách máte aspoň zadarmo dialnice u nás ako vždy nič!!!! Nech to smradí, čmudí, žerie len aby sa hrnuli euráče do štátnej kasy!!!!!!

  3. Vypadá to optimisticky.
    Vypadá to optimisticky. Pokud někdo dojíždí na vzdálenost tak do cca 7-8 km (nebo 15, když si může nabít v práci), tak se to může vyplatit. Zřejmě to mají spočítané, že pro Evropu to stačí. Já dojíždím spíš na americké vzdálenosti, takže kupovat za tolik peněz auto, které většinu cesty bude stejně jen obyčejný hybrid, by byla blbost, a Ampera/Volt zůstává jedinou možností.

    1. Souhlasím. Ten dojezd je
      Souhlasím. Ten dojezd je tak malý, že snad ani nestojí za řeč to kvůli tomu dělat jako plug-in. Jako rozumný základ bych viděl čistě elektrický dojezd někde kolem 50km jistých za všech okolností. Volt/Ampera v tomhle směru bez diskusí vede. Skoro se mi chce říct, že Prius plug-in stanovil jakousi mezikategorii mezi obyčejným hybridem a pluginem.

    1. A co ti arogantni amateri,
      A co ti arogantni amateri, kteri neustale zdrzuji provoz? Je jich tu vice nez 90%, proto bych netrestal jen prachace, co prekracuji rychlost, ale hlavne hlupaky, kteri neustale jezdi v levem pruhu, vetsinou alespon o 25% pomaleji, nez je povolena rychlost, kdyz odbocuji, tak nekoukaji do zrcatek, neumi zipovat. Tam by se policie nabalila, ze by mohla jezdit v Lamborgini! Zacnete tedy nejdrive u sebe, nez se pustite do ostatnich.

  4. Ale i třeba ten Prius má,
    Ale i třeba ten Prius má, podle mě naprosto nesmyslně, maximální rychlost na hodnotě 180 km/h. K čemu je dobré mít takto vysoko položenou maximálku? Nedávno jsem viděl TopGear 2010 a i tam jim došlo, že 2 tunové tanky, které vypadají jako terénní vozy, ale do terénu nesmí jsou nesmyslné. Je čas aby to došlo i výrobcům aut, že vyrábět vozy tohoto typu nemá smysl. Průmyslové odvětví vsadí v opravdu nedostupném terénu na vzducholodě a druhý hlavní důvod, tedy válka v Iráku snad brzy skončí, aby se vyráběly zrůdy černočerných 2 tunových automobilů.

Napsat komentář