Test: Toyota Yaris Hybrid – první dojmy

Slovo „“ většina lidí automaticky spojuje s japonskou automobilkou . Aby ne. Z jejích závodů už vyjelo více než čtyři miliony aut, kterým mimo spalovacího motoru pracuje pod kapotou také elektromotor. Představením nejmenšího a zároveň nejlevnějšího v podobě modelu Yaris Hybrid se Toyota konečně přiblíží také českému zákazníkovi.

foto: Hybrid.cz

Ta nejdůležitější informace hned v úvodu – cena nového startuje na 359 900 Kč. Hybridní verze je tedy ve stejném stupni výbavy levnější než diesel, což je naprosto zlomový moment a dá se předpokládat masivnější rozšíření.

Celkovou koncepcí vozu a jeho výbavy míří Toyota naprosto cíleně na „městské lidi“. Ti požadují moderně vybavené hbité , které se pohodlně řídí a ve městě vyniká ekonomikou provozu. To se povedlo na jedničku, jak jsme se mohli přesvědčit během evropské prezentace v holandském Amsterodamu.

Toyota Yaris Hybrid

foto: Hybrid.cz

Ekonomicky a pohodlně především
Každý, kdo pravidelně usedá za volant ve větším městě, strávil mnoho času popojížděním v kolonách. Automatická převodovka je v tom případě velice příjemným pomocníkem. Hybridní pohon s převodovkou e-CVT postrádající převodové stupně vše posouvá ještě mnohem dále k opravdové pohodě.

Rozjezdy jsou hladké a dost často se do rychlosti 60 km/h auto obejde úplně bez spalovacího motoru. Absence všudypřítomného rachotu agregátu je v dnešní uspěchané době balzámem na duši.

Toyota Yaris Hybrid

Je libo ECO nebo dokonce EV?
foto: Toyota

Testovací jízdu Amsterodamem jsme zahájili na jeho okraji s dvoučlennou posádkou na palubě. Do centra vedla víceproudá silnice pro motorová vozidla s rychlostí omezenou na 100 km/h. Pro hybrid tedy poměrně nepříznivá konstelace.

I v takové situaci však předvede Yaris svoje kvality. 45kW elektromotor s maximálním točivým momentem 169 Nm doplňující zážehovou patnáctistovku totiž poskytuje vozu této třídy velice slušnou dynamiku. Vždyť celkový maximální výkon soustavy činí 100 koní, což je na auto segmentu B nadstandardní hodnota.

Toyota Yaris Hybrid

Se stovkou koní ukážete většině malých aut hravě záď.
foto: Hybrid.cz

Pod 4 litry?
Hodnocení designu si necháme na plnohodnotný test. Nyní nás zajímala především spotřeba. Oficiální údaj 3,7 litru benzínu v kombinovaném provozu zní poměrně ambiciózně. Ve středně hustém provozu a rychlosti kolem stovky hypnotizujeme palubní počítač očima, což však není nic platné. Pod 4,4 litru se nedostaneme. Obrat nastává ve chvíli, kdy odbočíme směrem do centra a provoz zhoustne.

Toyota Yaris Hybrid

foto: Hybrid.cz

Energie nastřádaná do během dálničního úvodu vystačila na více než kilometr jízdy pouze na elektromotor. Hodnota průměrné spotřeby padá dolů a během půl hodinky ve městě protínáme onu magickou hranici čtyř litrů.

Celou dobu přitom běží automatická duální klimatizace, jež je v základní výbavě hybridu a zároveň nevyužíváme o něco línější a úspornější mód ECO. První testovací etapu končíme se skvělým výsledkem 3,9 litru na sto v reálných podmínkách!

Toyota Yaris Hybrid

foto: Hybrid.cz

Po okreskách …
Asi největším problémem hybridů je jejich sporná účinnost na cestách mimo město, především na dálnici. Druhá testovací etapa vedla po okresních silnicích, a tak jsme měli možnost vyzkoušet účinek redukční diety, kterou japonští inženýři Yarisu naordinovali.

Ačkoli celý systém Hybrid Synergy Drive (HSD) vychází z osvědčených modelů Prius/Auris, obsahuje naprosto zásadní změny. Především jde o motor, kde místo osmnáctistovky dostala šanci menší patnáctistovka. V konečném důsledku je celé hybridní řešení asi o pětinu lehčí, zároveň nemuselo dojít k omezení vnitřního prostoru.

Toyota Yaris Hybrid

foto: Hybrid.cz

Po okresních silnicích nejedeme jako závodníci, ale zároveň malou Toyotu nešetříme. Stupeň „B“, který se vyznačuje intenzivnější rekuperací, v rovinaté krajině nevyužíváme stejně jako mód ECO. Přesto spotřeba nevzroste nad 4,5 litru, což hodnotíme jako velice dobrý výsledek vzhledem k rychlejším pasážím.

Toyota Yaris Hybrid

Líbí?
foto: Toyota

Překvapí prostorem
Jak už bylo uvedeno výše, hybridní Yaris nemá oproti benzínové verzi žádné prostorové omezení, což je obdivuhodné. Ačkoli je určený především do města, kde se obvykle nejezdí s „plnou polní“, za svůj 286l zavazadelník se rozhodně stydět nemusí.

Čtyři průměrní Evropané se do auta s jistou dávkou skromnosti vejdou bez větších problémů, dlouháni si s sebou vezmou nanejvýš děti. V dané kategorii malých vozů však hybridní Yaris splňuje veškerá očekávání.

Toyota Yaris Hybrid

Velice slušný prostor pro zavazadla.
foto: Hybrid.cz

Překvapí výbavou
Pokud by někdo pojal podezření, že příznivé ceny dosáhla automobilka pomocí „osekání“ výbavy, je zcela na omylu. Duální automatická klimatizace není vše, čím se hybridní verze chlubí. Oproti běžné „nehybridní“ výbavě Active má navíc přední i zadní LED osvětlení a některé designové úpravy v interiéru.

Při srovnání s nejlevnějším (pouze) benzínovým Yarisem najdete nepřeberné množství rozdílů. Multimediálním dotykovým systémem Toyota Touch počínaje a množstvím kožených a chromovaných doplňků konče.

Yaris Hybrid jsme sice testovali pouze několik hodin, přesto nás dokázal nadchnout. Určitě neútočí na nejlevnější model daného segmentu, nicméně poměr ceny a výkonu je na skvělé úrovni.

Počáteční investice se navíc nebude vracet pouze ve formě úspor za palivo, podstatnou částku budou tvořit také nižší servisní náklady, kde Toyota vyčíslila rozdíl oproti konvenčnímu vozu až 1500 Eur za 100 000 km. Toyotu Yaris Hybrid vnímáme jako model, který představí hybridní technologii široké veřenosti.

11 Comments on “Test: Toyota Yaris Hybrid – první dojmy”

  1. Verze Plugin?? Nechápu,
    Verze Plugin?? Nechápu, proč nedělají variantně verzi plugin. Trochu zvětšit baterii na dojezd okolo 10ti km, přidat dobíjecí zásuvku a pro většinu zákazníků je z toho městský elektromobil s cenou lehce přes 400tis Kč a bez omezení dojezdu. Myslím, že by jim lidi ruce utrhaly.

    Pro malé a lehké auto dává plugin varianta větší smysl. Pohybová energie akumulovaná v hmotnosti auta, kterou může hybridní systém zpětně rekuperovat, je díky nízké hmotnosti relativně malá, tudíž úspora díky hybridní části je také menší, než u velkého Priusu. Naopak nízká hmotnost je výhodou pro „dobíjecí“ hybrid.

    1. Pri cene 250 000kč uz
      Pri cene 250 000kč uz zacina byt vyuziti docela realne… zanedlouho budou kolem 200K hybridy, a staci vymenit NiMh akumulator a spalovaci motor a Li- baterie s kapacitou 10-15kWh coz bude vazit rozhodne min jak spalovaci motor a zabere to min mista nez spalovaci, a za 300-350K mate elektromobil s dojezdem 100-150 kilometru, a ve meste a v kolonach s popojizdenim s prehledem 200km… (15kwh a male auto)

Napsat komentář