Toyota je na koni. Celosvětově prodala přes 4 miliony hybridů, brzy začátkem roku 2013 bude mít milion pátý. V USA a Japonsku aktuálně uvedla Prius+, resp. Prius V a auto se prodává víc než dobře. Evropští novináři měli možnost se s ním poprvé svézt teprve minulý týden a Hybrid.cz byl u toho.
foto: Hybrid.cz
Připravena byla cesta z Vídně do Bratislavy a zpět, takže bylo možné si nový hybrid značky Toyota skutečně všestranně vyzkoušet, ač jen na pár hodin. Předně, Prius+ je výrazně prostorné auto. Právě prostor je lákadlem číslo jedna pro nové zákazníky na které Prius+ cílí.
Za druhé, Prius už není raketová věda. Klasický Prius i Toyota Prius plug-in hybrid jsou stále plné displejů, hejblátek, ukazovátek a tlačítek. Prius+ nikoliv. Je to jednoduché rodinné auto, které pochopí i vaše babička. Zvnějšku si však zachovává ikonický, nezaměnitelný tvar rodiny Prius.
Prius+ je o 135 mm delší, o 30 mm širší a o 80 mm vyšší než standardní Prius třetí generace. Jako první z rodiny Prius ale využívá lithium-iontové baterie, které jsou menší a lehčí (o 8 kg) než NiMH využívané v předchozích modelech Prius nebo Auris Hybrid.
foto: Hybrid.cz
I díky tomu je vnitřní prostor výrazně větší – natolik, že vzniklo místo pro třetí řadu sedadel. Na ně se vměstná i menší dospělý, takže uvézt sedm lidí není pro Prius+ problém. Navíc poskytují sedadla dostatečnou variabilitu k vytvoření právě takového tvaru a objemu prostoru jaký potřebujete.
A dojmy z jízdy? Vynikající. Toyota rafinuje svůj hybridní pohon HSD s každou novou iterací a verze v Prius+ patří k tomu nejlepšímu, co dosud z dílen Toyota vyšlo. Auto se samo velmi chytře dokáže rozhodovat o tom kdy použít čistě elektrický mód a kdy zapojit také spalovací motor.
Při jízdě z Vídně do Bratislavy přes malé rakouské vesničky jsme byli téměř zaskočeni tím s jakou přesností fungovalo přepínání na čistě elektrický pohon při vjezdu do vesnice (samozřejmě jsme se drželi max. povolené rychlosti) a naopak zapojení spalovacího motoru při potřebě vyššího výkonu.
foto: Hybrid.cz
Prius+ dokáže v čistě elektrickém módu trávit mnohem více času než jeho předchůdci, až do rychlostí lehce přes 70 km/h. Opět samozřejmě závisí na řidičově umu a potřebách. Pokud ale nikam nespěchá, dokáže auto ujet čistě na elektřinu klidně i kolem 4 km. Pomáhá tomu i propracovaná aerodynamika s koeficientem odporu 0,28.
I díky množství času, který Prius+ dokáže trávit v elektrickém módu nabízí také na svou velikost a hmotnost výjimečnou spotřebu. Při vyloženě klidné až šetrné jízdě jsme se pohybovali na hodnotách 4,1 – 4,6 l/100 km. Jakmile jsme začali jezdit trochu ostřeji, vyskočila spotřeba mírně nad 5 l/100 km. Také většina ostatních novinářů se vešla do rozmezí 4,5 – 5,7 l/100 km.
Hybrid Prius+ dává jako obvykle řidiči k dispozici čtyři módy jízdy. Standard, EV, Eco a Power. Každý z těchto módu především mění rychlost odezvy vozu a upravuje zrychlení. V Eco módu se auto vyloženě plouží. Ale přesně to od Eco módu čekáme.
Naopak v Power módu nabízí dostatek točivého momentu i pro svižnější jízdu. A Standard mód je něco mezi tím – není to žádný rychlík, ale lze s ním bez problémů jezdit. Pro cílovou skupinu, tedy jakožto (jediné) plně hybridní rodinné MPV, je to ideální rozvržení.
První dojmy z testu nového hybridu značky Toyota jsou více než pozitivní. Automobilka dokazuje, že víc než deset let zkušeností v oblasti hybridů skutečně aktivně využívá k neustálému vylepšování svých vozů. A čísla potvrzují správný směr tohoto konání. Vždyť značka Prius se na pár měsíců stala třetí nejprodávanější na světě!
Základní specifikace hybridu Toyota Prius+:
Délka: 4615 mm
Šířka: 1775 mm
Výška: 1575 mm
Rozvor: 2780 mm
Hmotnost: 1495 – 1565 kg
Hmotnost baterie: 34 kg
Počet článků baterie: 56
Napětí baterie: 202 V
Motor/výkon: 1,8 l/98 koní při 5200 ot/min, max. točivý moment 142 Nm při 4000 ot./min
Výkon: 136 koní
Pohon: HSD, plný hybrid
Elektromotor: 60 kW, 207 Nm, max. 650 V
Převodovka: E-CVT
Převodový poměr: 3,704
Objem zavazadlového prostoru: 232 l (sedm pasažérů), 784 l (5 pasažérů), 1750 (2 pasažéři)
Zrychlení 0-100 km/h: 11,3 vteřiny
Max. rychlost: 165 km/h
Emise: 96 g/km
Normovaná spotřeba (kombinovaná): 4,1 l/100 km (s koly 16″)
Prius bolo vždy dobré a
Prius bolo vždy dobré a spolahlivé auto, no a prius+ dáva hybridnej technológii konečne aj význam v roli dostupnejšieho rodinného auta aj keď veľmi dobrou ponukou je aj Auris hybrid kombi
Prius je výborne vymyslené
Prius je výborne vymyslené auto ani sa nedivím že sa tak dobre predáva, ja plánujem kúpiť pre rodinu práve prius+ a kedže jazdím najmä po meste a jeho okolí po cestách druhej a tretej triedy je to ideálna voľba. Už sa naň teším…
Toyota je s tím
Toyota je s tím navyšováním kapacity akumulátoru velmi opatrná až příliš .Zajímalo by mě jestli lithium-iontová baterie zabírá stejný prostor jako předchozí NiMH.
Vždyť to máte v článku.
Vždyť to máte v článku. Nová baterie je výrazně menší, díky čemuž se zvětšil vnitřní prostor a přibyla třetí řada sedadel.
Nevim, ale predpokladal
Nevim, ale predpokladal jsem, ze s prichodem dalsich generaci priusu bude vyvoj tak, ze se bude navysovat baterie, zvysovat vykon elektromotoru a ubirat z benzinu? A az bude vhodna doba, tak benzinovy motor uplne vypustit. K tomu to podle me speje.
Tohle mi prijde jen jako mala uprava prvniho priusu a vymenili baterku za lifepo o 8 kg lehci?!? to je teda sila, to se vyplatilo. 8 kilo to fakt kvuli tomu se to auto vyplati koupit.
Cekal jsem , ze na baterku ujede alespon 50km tak aby jizdy po meste byly jen na elektrinu tim padem by spotreba klesla o velkou cast.
Tohle je podle me na nic.
Ale tohle není plugin. Jak
Ale tohle není plugin. Jak byste chtěl tu baterku nabít, aby ujela 50km? Dlouhým sjezdem z hor? Zřejmě mají dobře spočítané, že větší kapacita by se na spotřebě už téměř vůbec nijak neprojevila a jenom by zbytečně zabírala místo a stála peníze.
Jak píše kolega,
Jak píše kolega, nechápete rozdíl mezi full hybridem a plug-in hybridem. Vyšší kapacita aku nemá u full hybridu opodstatnění. Zvýšilo by to citelně cenu a řidič by kromě sjezdu z Alpských vrcholů do údolí asi nikdy aku rekuperací nedobil na maximum. Takže by s sebou jen vozil zbytečnou zátěž. Prius+ je o něčem jiném, nešlo o to zvětšovat kapacitu aku, ale vytvořit uvnitř auta více prostoru při zachování kapacity aku. A to se povedlo. To, co vy chcete, řeší Prius Plug-in Hybrid. Ten ujede na aku nějakých 25 km nebo tak nějak… Prius+ jako plug-in nebude – leda by byl jen pětimístný (aby bylo kam dát velké aku).