Velozzi SOLO

Velozzi SOLO – plug-in hybrid s mikroturbínou

Velozzi z Kalifornie je malá společnost zaměřená na vývoj dopravních prostředků šetrných k životnímu prostředí. Na svých stránkách sice tvrdí, že zaměstnává světové kapacity v oboru vědy, techniky a designu, nicméně z webových stránek a dosud realizovaných aktivit to spíš vypadá, že mají jednoho dobrého 3D grafika. Ten čas od času vypustí do světa obrázek nějakého zajímavého stroje, jako je to třeba nyní v případě plug-in hybridního crossoveru Velozzi SOLO.

Má jít o luxusní, lehký, ale přitom ekologický a moderní automobil dneška atraktivní pro všechny. Velozzi v tiskové zprávě píší, že při konstrukci vzali od začátku do úvahy fakt, že půjde o hybrid. Zaměřili se proto na využití lehkých materiálů – například nanotrubiček z karbonových vláken. Zároveň ale neopomněli bezpečnost, šetrnost ani spotřebu. „SOLO bude prostorné jako SUV, ale výkonné jako sedan,“ dušuje se Velozzi. Jako hlavní zdroj elektřiny mají posloužit li-ion baterie, které bude dobíjet mikroturbína schopná spálit cokoliv od benzinu přes naftu, ethanol, methanol, butanol, bionaftu až po zemní plyn. Součástí konceptu jsou snad všechny vychytávky, na které si lze vzpomenout, včetně superkondenzátorů a regenerativního brzdění. Spotřeba by se měla dostat na 2,3 l/100 km a max. rychlost 210 km/h při zrychlení z 0 na 100 km/h kolem šesti sekund. Kdy začne výroba? Prý mezi lety 20112012. Tak uvidíme!

elektrický sporťák Bionamic

Bionamic – sporťák na slunce

Jednomístné sporťáky vskutku nejsou etalonem užitkového designu, rozhodně však potěchnou oka. Designér Güney Kol přišel s návrhem vozu Bionamic. Jde o elektromobil s pohonem na všechny čtyři, velmi lehkou konstrukcí z karbonových vláken a dalších materiál vyvinutých s pomocí nanotechnologie. Výjimečný na něm je mimo jiné povrch pokrytý milióny malinkatých solárních panelů, které pro elektromobil získávají energii ze slunce. Ještě výjimečnější je malé sci-fi v podobě iontových vstupů, („Ion Intake System“), které dokáží absorbovat ionty s okolního prostředí a přeměnit je na užitečnou energii. Namísto volantu slouží k ovládání auta dvojice joysticků. Prý aby to bylo jednodušší. Ugh?!

závodní automobily - Formule 3 týmu Worldfirst Racing

bioFormule ze sójy, mrkve a brambor

Výzkumníci z britské University of Warwick, resp. tamního výzkumného centra pro inovace, se rozhodli postavit doopravdy „zelené auto“. Tým WorldFirst Racing navrhl a postavil závodní vůz Formule 3, který je vyroben z mrkve (resp. bioplastiku založeného na mrkvi), brambor (polymeru odvozeného od slupek brambor), lněných vláken, sojového oleje a dalších přírodních produktů. Také využívá recyklovaných uhlíkových vláken a kompozitních panelů. Především je ale jeho turbo-dieselový motor o objemu 2,0l značky BMW schopen zpracovat bionaftu vyrobenou jak třeba z rostlinného oleje, tak z odpadní čokolády. Přitom ale nabízí výkon 220 koní a max. rychlost 225 km/h. Samotní výzkumníci vidí jako svůj největší úspěch využití recyklovaných uhlíkových vláken, která nejsou zdaleka tak drahá jako nová. To by mohlo v budoucnu znamenat cestu k levnějším závodním automobilům.

solární vozítko CUER Bethany

Bethany – solární auto z Cambridge

Na univerzitě v Cambridge předvedl tým CUER (Cambridge University Eco Racing) svůj závodní solární vůz. Projekt pojmenovaný Bethany se zúčastní závodu World Solar Challenge v Austrálii, který se odehraje letos v říjnu. Účastníci musí urazit 3000 km vyprahlou pouští. Tým CUER bude závodit proti dalším týmům z celého světa. Jejich solární vozítko přitom dokáže vyvinout rychlost až 100 km/h, váží pouze 160 kg a jeho povrch se skládá z 6 m2 solárních článků s tou nejvyšší účinností. Celkem využívá 50x méně energie než klasické benzinové auto a má potenciálně nekonečný dojezd. Tělo vozítka se skládá z uhlíkových vláken, pod „kapotou“ se pak skrývá řada dalších pokročilých technologií, které snižují tření, zvyšují účinnost a bude možné je využít také u budoucích elektromobilů. „V době, kdy je celý automobilový průmysl nucen hledět do budoucnosti bez uhlíkových emisí je náš stroj skvělým příkladem obrovského potenciálu elektromobilů,“ komentuje novinku Anthony Law, manažer týmu.

McLaren P11

McLaren chystá ekologický sporťák P11

Slovo „ekologický“ prosím v tomto případě chápejte v hodně odlehčeném smyslu. Automobilka McLaren a její tým zodpovědný za vývoj vozů Formule 1 se prostě jen chce svézt s dobou, o tom není žádných pochyb. Reaguje na nedávná prohlášení Ferrari o tom, jak ve svých nových vozech bude snažit držet spotřebu i emise na uzdě. „Zelená je nová černá“, píše se v aktuálním vydání týdeníku Euro. Luxusní zboží objalo ekologický přístup úplně stejně jako jakýkoliv jiný módní trend a McLaren není výjimkou. Jejich sporťák P11 bude „ekologický“ ve své třídě, tedy třídě nenasytných sporťáků. Na trh se má dostat v roce 2011 za cenu 150 000 liber v přepočtu kolem 4,5 mil. Kč. Hlavní přednostní mají být pokročilé materiály, zejména z uhlíkových vláken. Vůz bude obsahovat systém KERS podobný tomu v moderních vozech F1 (zachycuje energii z brzdění a převádí ji do dodatečného výkonu pro motor). Pohonnou jednotkou bude podle všeho 6,2l V8 motor Mercedes (AMG). Oficiální představení P11 se očekává na autosalonu v Los Angeles letos v listopadu. Do roku 2015 chce pak nová firma McLaren Automotive vyrábět až 4000 kusů ročně.

McLaren P11

Greenbird - auto na vítr

Auto na vítr překonalo rychlostní rekord – 200 km/h

Slavné jezero Ivanpah v americkém státě Nevada se stalo svědkem nového rekordu. Britský inženýr Richard Jenkins zde ve svém automobilu Greenbird poháněném větrem dosáhl rychlostního rekordu 202,9 km/h. Podle Jenkinse se za tím skrývá 10 let tvrdé práce, ostatně právě před deseti lety, v roce 1999, byl ustaven nyní překonaný rekord pro auto na vítr, 186 km/h. Greenbird je postavený z uhlíkových vláken a je poháněn čistě větrem, v podstatě jde o takovou pozemní plachetnici. V klidu váží auto 600 kg, v rychlosti pak hodně přes jednu tunu. Sponzorem Jenkinse je britská společnost Ecotricity zaměřené na výrobu elektřiny z větrných elektráren.

Greenbird - auto na vítr