Toyota Auris HSD Full Hybrid koncept

Autosalon Frankfurt 2009: Toyota ukáže Auris Hybrid a Prius plug-in hybrid

Světové premiéry se na letošním autosalonu Frankfurt dočká úplně nový koncept Toyota Auris Hybrid. Podle automobilky se jedná o důležitý mezník, kdy se Toyotě podařilo vměstnat její plně hybridní pohon do mainstreamového modelu. To je podle ní první krok k tomu, aby se pohonný systém Hybrid Synergy Drive (HSD) mohl rozletět po celé modelové šíři.

Dále Toyota předvede plug-in hybrid Toyota Prius (PHEV). Už počátkem roku má být 150 těchto vozů v Evropě testováno v letkách vybraných firemních zákazníků. Dalším novinkou ve Frankfurtu budou dva modely miniaturního vozítka Toyota iQ. Totiž iQ for Sports a iQ Collection.
plug-in Toyota Prius na autosalonu Frankfurt
Toyota iQ Collection

Peugeot RCZ

Autosalon Frankfurt 2009: co chystá Peugeot?

Francouzská automobilka chystá na letošní řadu zajímavých novinek. Třiašedesátý ročník akce se pro nese v duchu „emocí a zodpovědnosti“. Může se pochlubit hned několika modely s velmi nízkými emisemi, např. – 99 g/km, Peugeot 107 – 106 g/km, Hatchback – 120 g/km či – 130 g/km. Na autosalonu představí nové modely a Peugeot RCZ. K tomu navíc přiblíží také svůj hybridní pohon nazvaný HYbrid4.

galerie: Peugeot RCZ
Peugeot RCZ Peugeot RCZ Peugeot RCZ

VTM Science: zanedbatelný ekologický přínos aut s hybridním pohonem

Zajímavý krátký článek aktuálně vyšel na webu magazínu VTM Science. Zanedbatelný ekologický přínos aut s hybridním pohonem. Zde je úryvek:

Vláda kanadské provincie Ontario nedávno zvýšila příspěvek na nákup hybridního automobilu na deset tisíc dolarů. To představuje dotaci 0,43 dolaru na každý litr benzínu, který automobil s hybridním pohonem během své patnáctileté životnosti spálí. Takto uspořená tuna oxidu uhličitého vyjde státní kasu a potažmo i daňové poplatníky na 195 dolarů. Na trhu s emisními povolenkami se dneska platí za tunu oxidu uhličitého od 3 do 40 dolarů. Z ekonomického hlediska je dotace na nákup hybridního automobilu velice neefektivní. (celý článek)

Lamborghini Gallardo LP560

Lamborghini chystá vlastní hybridní sporťák

Ferrari už před časem ohlásilo, že ukáže koncept hybridu. Uvést na trh jej prý hodlá kolem let 2014-2015. To by v tom byl čert, aby jeden z hlavních konkurentů, italský výrobce sportovních vozů Lamborghini, nepřišel s něčím podobným. Magazín Popular Science informuje, že v rozhovoru pro německý automobilový magazín Automobilewoche se ředitel automobilky Stephan Winkelmann prokecl, že hybridní automobil od Lamborghini přijde na trh v roce 2015. Kromě klasického deseti- nebo dvanáctiválcového motoru bude navíc hybrid vybaven elektromotorem, který však auto využije pouze při pomalém popojíždění nebo rozjíždění. Koncept hybridního pohonu hodlá Lamborghini otestovat na modelu Gallardo a následně jej nejspíš zabudovat také do nejnovějšího modelu Murcielago. Chcete-li se o něm dozvědět víc, čtěte článek Autospy.cz: Murciélago 670-4 SV – nejrychlejší netopýr všech dob.

solární vzducholodě Turtle Airships

Španělé chtějí stavět transatlantické solární vzducholodě

Dvojice španělských nadšenců sdružených ve společnosti Turtle Airships už se nějakou tu dobu snaží přivést na svět vizi transatlantické solární vzducholodě. Prozatím mají velké plány, ale hluboko do kapsy. Aby ukázali, že jejich koncept má naději, snaží se nyní oba pánové vytvořit funkční prototyp, který by chtěli ukazovat případným investorům. „Naším cílem s tímhle modelem na dálkové ovládání je dostat na web nějaká videa a sehnat tak finance, které by nám pomohly pohnout se z místa. Abychom mohli postavit demonstrační model pro lidskou posádku,“ svěřil se Darrell Campbell, jeden z dvojice týpků z garáže, magazínu Autopia. Podle jeho slov by stavba prototypu pro jednoho člověka trvala tři měsíce.

V čem spočívá hlavní zvláštnost vzducholodí Turtle Airships? Především ve způsobu pohonu. Vnější plášť vzducholodí má být pokryt solárními články z mixu kadmia, india a germania, především pro lehkost těchto prvků. Tenkovrstvé solární články by měly dodat až 45 kW výkonu, což stačí zhruba na rychlost 65 km/h při normálních podmínkách. Zároveň chtějí do svých vzducholodí namontovat alespoň jeden, lépe však dva dieselové agregáty. Ty by pak sloužily jako generátory elektřiny a vznikl by tak de-facto hybridní pohon. To kdyby se náhodou zatáhlo – vzducholodě by měly létat relativně nízko.

Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Mercedes-Benz S 400 Hybrid – první s li-ion bateriemi

„Exkluzivní design, největší možný komfort a úžasné inovace – to je nový Mercedes-Benz třídy S.“ Němci prostě vědí jak zapůsobit. Inženýři však podle tiskové zprávy nepracovali jen na pohodlí řidiče a pasažérů, ale mákli si také na pohonném systému. Nový Mercedes-Benz S 400 Hybrid je proto prvním na trhu, který využívá lithium-iontové baterie. Konkrétně jde o 32článkovou, 120V baterii o kapacitě 0,9 Ah, zhruba o velikosti krabice od bot.

Nissan Serena minivan

Nissan uvede v Japonsku vlastní hybridy v roce 2011

Nissan Altima Hybrid je prozatím jediným hybridním automobilem této značky v prodeji. Nissan v něm využívá technologii hybridního pohonu značky Toyota. Podle japonského ekonomického deníku Nikkei uvšem automobilka už v roce 2011 uvede nový hybrid, který bude využívat nově vyvinutého vlastního hybridního pohonu. Ten byl být postaven na lithium-iontových bateriích, má jít o něco podobně levného jako má Honda ve svém IMA, který montuje třeba do modelu Insight. Prvním modelem, který by mohl být vybaven novým typem pohonu má podle novin být minivan Serena, jedno z nejprodávanějších aut Nissanu v Japonsku. Více než na hybridy však Nissan sází na elektromobily. První modely chce doma představit už koncem roku 2010. Nissan se chce stát lídrem na trhu s elektromobily.

Honda CR-Z

Sportovní hybrid Honda CR-Z v prodej v Japonsku od února 2010

Nový ředitel automobilky Honda Takanobu Ito oficiálně potvrdil, že další hybrid téhle značky půjde v domácím Japonsku do prodeje už během února 2010. Půjde o sportovně laděný hybridní automobil Honda CR-Z, původně představený na autosalonu v Tokiu v roce 2007. Ten doplní nedávno představený rodinný hybrid Honda Insight, menší Honda Civic Hybrid a další hybridní modely. Později přijde na trh také hybridní verze modelu Honda Jazz vybavená systémem pohonu IMA. Kromě něj však automobilka nyní pracuje na novém hybridním pohonném systému, který by mohla montovat také do středně velkých a velkých automobilů.

galerie: Honda CR-Z
Honda CR-Z Honda CR-Z Honda CR-Z
Toyota - Akio Toyoda

Toyota má raději hybridy než elektromobily

Automobilku Honda starý prezident opouští, do Toyoty nedávno nastoupil nový. Akio Toyoda nastupuje do firmy, jejíž prodeje se propadly o desítky procent. Musí čelit bezprecendentní krizi automobilového průmyslu. Toyoda je vnukem zakladatele Toyoty Kiichiro Toyody. V roce 1984 byl šéfem americké továrny NUMMI, kterou automobilka vybudovala společně s General Motors. Odtud ostatně nejspíš pramení aktuální spekulace o možnosti sdílení technologií mezi těmito dvěma giganty. V rozhovoru pro CNN však Toyoda mluvil především o budoucím směřování své firmy. Řekl, že musí vyvinout taková auta, která co nejlépe odpovídají podmínkám každého regionu – Japonska, USA a Evropy. Zároveň se opřel do elektromobilů. Největším problémem je podle něj omezená životnost baterií. „Tento problém musí být vyřešen,“ řekl doslova. Dodal, že nadále chce prosazovat především technologii hybridního pohonu, kde má Toyota více než 12 let praktických zkušeností. „Záleží na tom jak budou elektromobily využívány a jak užitečně budou vnímány, prozatím se ale Toyota zaměří na hybridy,“ řekl. V Japonsku nová Toyota Prius tvrdě soupeří s konkurenční novinkou Honda Insight. Brzy se obě auta začnou prodávat i ve zbytku světa. „Máme ambici popularizovat hybridy pro co nejširší veřejnost,“ komentoval Toyoda. Zároveň věří, že schémata podobná českému šrotovnému podpoří právě prodej hybridních automobilů nejen v domácím Japonsku, ale i ve zbytku světa.

Honda - Takeo Fukui

Honda – budoucnost je v motorech a palivových článcích

Když Takeo Fukui v roce 1969 nastupoval do japonské automobilky Honda, splnil se mu sen. Chtěl být součástí automobilových závodů. Bohužel pro něj, Honda v ten stejný rok se závoděním skončila (později opět začala a nedávno opět skončila, alespoň ve Formuli 1). Fukui se postupně propracoval z pozice inženýra přes šéfinženýra po ředitele a nakonec i prezidenta nejprve výzkumné divize a poté celé automobilky. Nyní se chystá na odpočinek a nechává za sebou důležitý vzkaz. Jakkoliv je v současné době v kurzu rozvoj elektromobilů a hybridů, podle Fukui bude i nadále tím nejdležitějším vývoj v oblasti klasických motorů. „Nemůžete vylepšit hybridní systém bez toho, abyste pracovali na motoru,“ řekl agentuře Reuters. Ostatně, byl to právě model Honda Civic, který ve své době přišel s jedním z nejčistších motorů. Agentura JPMorgan očekává, že už v roce 2020 se ročně prodá kolem 20 mil. hybridních automobilů po celém světě. „Motor je klíčovou součástí celého systému hybridního pohonu, musí být v dokonalé rovnováze s doplňkovým elektromotorem, bateriemi, řídícím systémem a vůbec celým autem,“ řekl Reuters Takahiro Fujimoto, specialista na strojírenství z Tokijské univerzity. Honda v současné době využívá levný a relativně jednoduchý hybridní systém pohonu zvaný IMA. Nejnověji například v úspěšné revizi Hondy Insight. Proti Toyotě je levnější, a tedy konkurenceschopnější. Problémem jsou však možnosti budoucího rozšíření – Hybrid Synergy Drive od Toyoty lze snadno přepracovat do podoby plug-in hybridu, v případě Hondy to tak snadné není. Automobilka musí tedy nutně pracovat na novém, pokročilejším systému. V minulosti už však automobilka dala najevo, že namísto lithium-iontových baterií by raději čerpala šťávu z palivových článků. Původně Honda chystala také „čisté diesely“, například model Accord, nicméně v poslední době je kolem nich ticho po pěšině.

Mercedes-Benz třída A

Úsporný tříválec a hybridy od Mercedes-Benz

Daimler nabízí jednotlitrový tříválec ve svém Smart ForTwo, ale časem je nejspíš v rámci značky Mercedes-Benz hodlá narvat i do dalších modelů řady A, B i C, plus nové generace Smartů. Kromě úsporných tříválců bude Mercedes montovat prakticky do všech svých modelů také hybridní pohon – od miniaut přes luxusní sedany až po užitkové vany. V současné době proto inženýři dnem i nocí makají na snižování hmotnosti složitého hybridního pohonu alespoň o 10% Mezitím většina ostatních společností pracuje na snižování hmotnosti celých svých automobilů.

Ferrari ukáže koncept hybridu

Lamborghini bude hybridní, Ferrari bude hybridní, kdo nebude hybridní, jako by nebyl. Ředitel maranellské automobilky Amedeo Felisa nedávno znovu potvrdil, že Ferrari se jak jen může snaží vyvíjet nové motory a více než kdy předtím zdůraznil význam hybridního pohonu. Aby společnost splnila přísné emisní podmínky Evropské unie pro rok 2014, snaží se jít třemi cestami. Jednak jsou to přeplňované motory, pak biopaliva a v neposlední řadě už zmíněný hybridní pohonný systém. Felisa dal najevo, že koncept hybridního Ferrari se objeví na veřejnost již bzry. „Nebude to ještě na autosalonu ve Frankfurtu, ale krátce potom, dost možná na nějakém americkém autosalonu.“ Co třeba autosalon v Los Angeles letos v listopadu?

plug-in hybridní tříkolka XR3

Hybridní tříkolka XR3 do zásuvky půjde do výroby

Sen konstruktéra Roberta Q. Rileyho se stává skutečností. Jeho hybridní plug-in tříkolka XR3, kterou vyvíjí už po mnoho let, se konečně dostala do fáze, kdy je možné začít výrobu. Prototypy údajně dorazí do továrny na okraji Clevelandu během následujících pár týdnů, pak bude na řadě testování a optimalizace a pak už by měla jít tříkolka do výroby. Spotřeba hybridní tříkolky by se údajně měla pohybovat kolem 1l/100 km, při provozu pouze na dieselový motor pak asi kolem 2 l/100 km. Lithium-iontové baterie vydrží na 64 „elektrických“ km.

plug-in hybridní tříkolka XR3 plug-in hybridní tříkolka XR3 plug-in hybridní tříkolka XR3
Lamborghini v laboratoři pro měření emisí

Lamborghini investuje do solární elektrárny i snižování emisí

Výrobce sportovních automobilů Lamborghini se po Ferrari a dalších luxusních značkách taktéž musí přizpůsobit módní zelené vlně. Chystá investici 35 mil. euro do velké solární elektrárny na jedné ze svých továren (Sant’Agata Bolognese), která má znamenat až 30% snížení emisí oxidu uhličitého do roku 2010. Dále upraví některé své vozy tak, aby se jejich emise snížily o 35% do roku 2015. Střešní fotovoltaická elektrárna má do roku 2010 vyrábět ročně 1,582 MWh, pokryje plochu 17 000 m2. Zároveň bude střecha továrny zateplena, nainstalováno nové osvětlení a provedena další opatření ke snížení spotřeby energie. Co se týká automobilů, prvním modelem, který se nesl na zelené vlně bylo Lamborghini Gallardo LP 560-4 u kterého se konstruktérům podařilo snížit emise o 18%. To je mimochodem naživo k vidění na letošním Autosalonu Brno 2009. Další pokroky v budoucnosti se mají nést ve znamení snižování hmotnosti, zlepšení spalování, snižování odporu, zavedení Stop&Start systému, hybridním pohonu (!) a biopaliv.