Opencard

Opencard – miliardový výlet do minulosti

Kauze Opencard, která už delší dobu hýbe českými médii, jsme se na Hybrid.cz prozatím vyhýbaly. S novým rokem to ale hodláme napravit. Přeci jen, mělo jít o službu, která posune hromadnou dopravu v hlavním městě zas o kousek dál. Ve skutečnosti to ale dopadlo přesně naopak a my všichni máme možnost sledovat telenovelu jako ze začátku 90. let. Nyní údajně probíhají jednání s Českými drahami o rozšíření možností Opencard do celé České republiky.  

Opencard je chytrá čipová karta, která se hodí jak Pražanům, tak i návštěvníkům Prahy. Jejím vydavatelem je Magistrát hl. m. Prahy a cílem projektu je nejen otevření nových možností komunikace mezi městem a jeho obyvateli, ale především jednodušší přístup ke službám.

– z webu Opencard

ČEZ - FutureMotion - E-mobility - cena za 100 km

ČEZ začne budovat dobíjecí stanice příští rok

Energetický gigant ČEZ aktuálně ohlásil testování SmartGrid technologií v oblasti Vrchlabí. Chytré rozvodné sítě začínají být velkým tématem a jednou z jejich mnoha součástí jsou mimo jiné také dobíjecí stanice pro elektromobily. První mají vyrůst v Praze, kde ČEZ vyhledává partnerská místa ze tří oblastí – obchodní centra, magistráty a radnice a neziskový sektor. Další podrobnosti nám prozradil Martin Pavlíček, mluvčí společnosti.  

trolejbus Škoda 26Tr Solaris

Škoda Electric dodá trolejbusy do Bulharska

Elektrickým vozidlům hromadné dopravy jako jsou trolejbusy nebo tramvaje se bohužel v magazínu Hybrid.cz věnujeme velmi sporadicky. Dobré zprávy je však třeba posílat dál, a tak rádi informujeme, že plzeňský závod Škoda Electric získal zakázku na 30 trolejbusů pro bulharské hlavní město Sofie. Celková hodnota objednávky je 14 mil. euro, první trolejbusy dorazí do metropole příští rok v září.  

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid

Daimler představuje autobus na vodík Citaro

Koncern Daimler představil v Hamburku nové vodíkové autobusy Citaro. Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid představuje druhou generaci autobusů poháněných palivovými články. Neprodukují žádné emise, jsou zcela tiché a v Hamburku jich bude od příštího roku jezdit celkem deset. Ve výrobě je však 30 kousků pro různé evropské dopravní firmy. V roce 2010 se Hamburk dočká také 20 kůsů vozů Mercedes-Benz B-Class F-CELL.  

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid
Evropský týden mobility

Evropský týden mobility a Den bez aut

Od 16. do 22. září 2009 probíhá v celé Evropě tzv. Evropský týden mobility. Tato akce představuje jednu z klíčových osvětových kampaní v celosvětové kampani proti klimatickým změnám. Evropská komise chce kampaň tematicky směřovat ke schůzce v Kodani (30.11. – 12.12. 2009), kde se bude rozhodovat o budoucnosti mezinárodní smlouvy, která má nahradit dohodu z Kjóta.

Vzhledem k tomuto propojení je letošním tématem Evropského týdne mobility heslo “Naše město – naše klima!“. Města mohou zlepšit kvalitu ovzduší; zajistit bezpečnou a spolehlivou hromadnou dopravu; omezit hluk v obytných částech měst; vybudovat zóny pro setkávání a pro život atd. Města by měla klást důraz především na trvalá opatření, zaměřená na ochranu klimatu.

V ČR, konkrétně v Praze, se do organizování akcí v rámci Evropského týdne mobility, pustila především iniciativa Auto*Mat a spřátelené organizace. Součástí bylo mimo jiné speciální vysílání pro chodce a cyklisty na Rádiu 1, pouliční slavnost Zažít město jinak, kdy se ulice Vinohrad na den proměnila v pěší zónu, nebo Velká pražská cyklojízda 2009, která proběhla včera. Dnes v kině Světozor bude mít slavnostní premiéru dokumentární film Auto*Mat od 19.30 hodin. Celkem se do akce zapojilo 80 českých měst. Dne 22. září 2009 proběhne Evropský den bez aut, kdy budou města částečně uzavřena automobilové dopravě.

Automat - cyklojízda

Auto*Mat – český dokument o tom, kdo ovládá město

Je automobil dopravní prostředek, nebo náš fetiš, kterému jsme se slepě oddali a obětujeme mu naše pohodlí i zdraví? Na tuhle otázku se pokouší odpovědět nový český dokumentářní film Auto*Mat režiséra Martina Marečka. Auto*Mat je stylově různorodý film, kombinující žánr dokumentu, animace, hudebního klipu a home videa. Časosběrný princip vyprávění je rozšířen provokujícími situacemi a osobním vyprávěním. Do kin vstupuje 24. září Pro lepší představu mrkněte na ukázku:

Ovládáme město nebo město ovládá nás? Stáváme se automaty? Je pražský primátor spíše cyklista nebo populista? Jedeme v tom všichni? Inspirující, emotivní a vtipný dokumentární příběh režiséra Martina Marečka hledá hravým způsobem odpovědi na otázky související s životem ve městě, civilizací v pohybu a dobrodružnou cestou ke změně. Osobní příběh režiséra a jeho pokusu proměnit město kolem sebe.

Kromě filmu Auto*Mat existuje také stejnojmenná iniciativa za bezpečnou, zdravou a živou Prahu. Zasazuje se o postupné zklidňování automobilového provozu, podporu cyklistiky jako plnohodnotného dopravního prostředku a rozvíjení dalších forem udržitelné dopravy. Realizuje také umělecké a osvětové akce, které zviditelňují téma šetrné a vlídné mobility, odpovědného používání automobilu a zábavnou formou nabízí osvědčená řešení z metropolí západní Evropy.

rychlovlaky - čínský CRH-3

Rychlovlaky a vysokorychlostní tratě v ČR – mají budoucnost?

Rádi byste se po naší krásné malé republice proháněli v pohodlných, čistých a rychlých vlacích? Tedy nejlépe „rychlovlacích“? My také. Ale zatím to nejde. Stát sice postupně začíná pouštět na železnici konkurenci, ale jen velmi, velmi opatrně. se pere o první volná „místa“ a nám už mezitím pěkných pár let mažou med koleb huby ohledně . Dnes, když ekonomika země údajně narazila na dno, průmysl se propadl, stavba dálnic se zadrhává a konečně vychází na jevo jejich předraženost, zároveň vyplouvají na světlo megalomanské plány na propojení ČR s plánovanou celoevropskou sítí vysokorychlostní železnice.

německé město Vauban

Německo má město bez aut – Vauban

Pětitisícové německé městečko Vauban leží poblíž hranic se Švýcarskem a Francií. Němci se během uplynulých desetiletí co možná nejúzkostlivěji snažili vyrovnat Američanům – a často se jim to i dařilo, kromě jiného v oblasti automobilizace. Vauban je ale jiný. „Pokud tady chcete vlastnit auto, musíte zaplatit asi €20 000 za místo v jedné z našich garáží na okraji města,“ říká Andreas Delleske, zakladatel celého projektu. O co v něm jde? Dostat z města co nejvíc aut. Prozatím se to daří. „Asi 57% obyvatel auto prodalo, aby si mohli užívat privilegia tady žít,“ dodává. Většina lidí tady cestuje na jízdních kolech, případně hromadnou městskou dopravou v podobě tramvají, které město spojují s nedalekým univerzitním městem Freiburg.

Pokud potřebují místní odjet na dovolenou nebo někam dál, mohou si auto vypůjčit v rámci programu sdílení aut. Město bez aut, v dnešním moderním světě takřka splněná utopie, je naopak obrovskou příležitostí pro městské plánovače, kteří konečně mohou dát vale obrovským plochám silnic, parkovišť a další dříve nezbytné infrastruktury. Ulice prosté aut jsou však jen tím nejviditelnějším jevem ekologické revoluce. Všechny domy ve městě jsou například vybaveny trojitými okny, solárními panely, kogenerátory, silnými stěnami – některé z nich lze označit jako pasivní bydlení. Část z nich dokonce recykluje užitkovou vodu. Do města dokonce každý den přijíždějí autobusy návštěvníků prohlédnout si, jak tenhle zázrak může fungovat a jak se tu lidem doopravdy žije.
německé město Vauban

metro v Bilbau

Bilbao má metro na zelenou energii

Bilbao, město o 350 000 obyvatelích na severu Španělska (oblast Baskicka), se může pochlubit světovým unikátem. Jeho metro je totiž ze 100% napájeno z obnovitelných zdrojů energie. To znamená, že ročně se ušetří zhruba 46 000 tun CO2 (zhruba ekvivalent znečištění z 8000 aut, která by každý rok najela 30 000 km). Takže se to vlastně sčítá – použijete-li metro, už tak šetříte životní prostředí. Použijete-li metro napájené zelenou energií, šetříte ještě víc. Čistou energii poskytuje společnost Naturgas. Vozy metra byly zároveň vybaveny technologií regenerativního brzdění, která ukládá energii pro pozdější využití při rozjezdu a akceleraci. Projekt je součástí rozsáhlé iniciativy směrem ke snížení emisí oxidu uhličitého.
metro v Bilbau jezdí na obnovitelné zdroje energie

vodíkové autobusy

Přehlídka autobusů na vodík v Hamburku – HyFLEET:CUTE

Letos v listopadu proběhne v Hamburku v rámci závěrečné konference projektu HyFLEET:CUTE exhibice největší autobusové flotily s vodíkovým pohonem. Představí se autobusy Daimler / EvoBus na vodíkové palivové články a autobusy MAN se spalovacím motorem na vodík. Proběhnou i prohlídky plnicí stanice a bude mnoho příležitostí k diskusi o detailech projektu HyFLEET:CUTE s partnery projektu, zainteresovanými a experty. Bude demonstrována také nová generace autobusu na vodíkové palivové články. Více informací na webu BUSportal.

Masdar City - PRT dopravní systém

Jak bude vypadat veřejná doprava v Masdaru, eko-městě budoucnosti?

Masdar City je odvážný projekt Spojených arabských emirátů, ropné velmoci dnešního světa. Poblíž hlavního města Abu Dhabi má do roku 2016 vyrůst zbrusu nové ekologické město. Uprostřed pouště chtějí SAE vybudovat ukázkové město budoucnosti o rozloze 1,6 km2 pro 50 000 obyvatel, které bude využívat pouze obnovitelné zdroje energie. Celý Masdar je sám o sobě unikátním projektem, ale co může zajímat čtenáře našeho magazínu je především řešení dopravního systému. Masdar bude mít dvě roviny dopravy. Vrchní, tedy přímo ve městě, kde se budou moct pohybovat pouze lidé pěšky, na kolech, na elektrokolech, segwayích nebo jiných elektrických vozítkách. Automobily sem nebudou smět. Podzemní rovina pak bude domovem tzv. „PRT“ neboli „Personal Rapid Transit“, „rychlé osobní dopravy“. Jde o automatizované taxi vozy zhruba 4 metry dlouhé a 1,4 metru široké, které uvezou až šest lidí. Jezdí na elektřinu, dojezd na jedno nabití je 60 km a maximální rychlost 40 km/h. Jednotlivé vozy budou ovládány centrálně s tím, že standardně budou sledovat předem vytyčené trasy. Hromadná doprava v Masdar City by díky nim měla fungovat velmi efektivně, čekací dobu odhadují návrháři pod tři minuty. O návrh dopravního systému Masdaru se stará Dr. Luca Guala ze společnosti Systemica. Věří, že jeho systém se postupně rozšíří z Masdaru také do dalších míst. O PRT má zájem například letiště Heathrow.

Londýn - doprava

Británie zavede dotace na elektromobily a plug-in hybridy

Británie plánuje dotace až v hodnotě 5000 liber (150 000 Kč) aby podpořila motoristy k nákupu elektromobilů nebo plug-in hybridů. Podpora je součástí programu v hodnotě 250 milionů liber, který má během následujících pěti let prosazovat nízkouhlíkovou dopravu. Zástupci automobilového průmyslu sice plán vítají, ale britská opozice to označuje za „planou fantasii“. Podle ní by bylo lepší podpořit hromadnou dopravu a místa, kde je možné elektromobily dobíjet. Celá strategie přitom počítá s dalšími 20 miliony liber pro dobíjecí stanice a související infrastrukturu, která je momentálně v Británii velice omezená. Britský ministr dopravy Geoff Hoon říká, že potenciál k redukci emisí je obrovský. V Británii jezdí 26 milionů automobilů, z toho naprosté minimum na elektřinu. Ročně se prodá kolem 2,7 mil. nových aut. Podpory se nedočkají klasické hybridy jako je například Toyota Prius (leda budoucí plug-in model) nebo Honda Insight, nýbrž pouze čisté elektromobily jako Mini E, Tesla Roadster nebo G-Wiz, případně plug-in hybridy jako Chevy Volt. Britská vláda chce, aby se vozy na elektřinu staly součástí každodenního života. Zástupci ekologických organizací upozorňují, že elektromobily jsou pouze tak „zelené“ nakolik zelená je elektřina na kterou jezdí. Proto je podle nich důležité dále podpořit energii z obnovitelných zdrojů energie. V tomto ohledu má Británie obrovské možnosti především v oblasti větrných elektráren, zejména těch pobřežních. Dokonce i v Británii se už ale uvažuje o zavedení šrotovného, a to až ve výši 2000 liber (asi 60 000 Kč).