Opencard – miliardový výlet do minulosti

Kauze Opencard, která už delší dobu hýbe českými médii, jsme se na Hybrid.cz prozatím vyhýbaly. S novým rokem to ale hodláme napravit. Přeci jen, mělo jít o službu, která posune hromadnou dopravu v hlavním městě zas o kousek dál. Ve skutečnosti to ale dopadlo přesně naopak a my všichni máme možnost sledovat telenovelu jako ze začátku 90. let. Nyní údajně probíhají jednání s Českými drahami o rozšíření možností Opencard do celé České republiky.  

Opencard je chytrá čipová karta, která se hodí jak Pražanům, tak i návštěvníkům Prahy. Jejím vydavatelem je Magistrát hl. m. Prahy a cílem projektu je nejen otevření nových možností komunikace mezi městem a jeho obyvateli, ale především jednodušší přístup ke službám.

– z webu Opencard

Jako většina velkých projektů, i Opencard vypadal nejdřív velmi slibně. Praha slibovala elektronickou čipovou kartu, která bude sloužit občanům jako elektronická tramvajenka a zároveň ji bude možné využít v Městské knihovně, případně jako elektronickou peněženku. Dokonce mělo být možné platit skrze ni parkovné, inkaso, městské poplatky a vstupy do divadla nebo kina. Praha se tak chtěla přiblížit světovým velkoměstům jako je Londýn, Hong Kong či New York.

tramvaj - Praha

foto: dopravni.net

Sliby, chyby

Původní plán počítal také s tím, že se karta bude prodávat. Jenže během dvou let si ji pořídilo pouze šest tisíc lidí, i samotné její získaní ale obestríraly problémy. Magistrát města proto rozhodl, že Opencard nahradí povinně papírové tramvajenky. Zájem se rychle zvedl a dodnes si kartu pořídilo kolem 400 000 lidí. Jenže za cenu toho, že karta byla proti původnímu plánu vydávána zdarma, navíc se slevou na jízdném. Už v únoru 2009 proto vyvstaly pře mezi Dopravním podnikem hl. města Prahy a magistrátem o to, kdo uhradí náklady.

Vlak se rozjíždí

To byla teprve malá rána do té doby slibnému projektu. Konec listopadu 2009 přinesl mnohem zásadnější odhalení. Do projektu Opencard město investovalo už 888 milionů korun, nicméně původně plánované zisky zůstaly nulové. Pro město se tak projekt stal zcela nerentabilním. Ba co víc, i některé slibované funkce, které měly lidem usnadnit život, zůstávají i nadále „u ledu“.

TIP: Pražskétramvaje.cz – o minulosti, současnosti a budoucnosti tramvají

Kauza se okamžitě stala živnou půdou prakticky všech českých novin i časopisů. Například Česká televize upozornila, že „celý projekt byl rozřezán na velké množství menších projektů, a proto nebylo možné využít efektu velké zakázky“. Právě toto je ovšem klasický případ toho, jak pražský magistrát funguje. Okamžitě se proto objevilo i podezření z korupce.

Politické harašení

Kdo vydělává miliony na Opencard? ptá se magazín Aktuálně.cz. Stopy vedou k dříve malé a neznámé firmě Haguess, která zjevně neměla už od začátku prakticky žádné zkušenosti s prováděním tak velkého projektu. Přesto zakázku, právě díky rozřezání do menších celků, získala.

Co je podstatnější, není jasné, kdo je vlastně majitelem firmy. Vlastník totiž stojí za oponou tzv. anonymních akcií, tedy akcií na majitele. Jeho jméno pak nemusí být uvedeno v obchodním rejstříku. Předseda občanské ODS Mirek Topolánek řekl v pořadu Otázky Václava Moravce, že jde o “ typickou kauzu „doubleJan“, čímž odkazoval na aktivity Romana Janouška (více na Respekt.cz) a Miroslava Jansty.

Jen houšť!

Pavel Bém  - primátor hl. města PrahyNa projekt Opencard byly tedy nyní, kromě již vynaložených zhruba 880 mil. Kč, objednány další dva audity. Jeden z nich objednal přímo pražský primátor Pavel Bém a audit potvrdil výhrady. Jako hlavní problém projektu se ukazuje přílišná závislost na firmě Haguess. Druhý audit má prověřit, zda byly porušeny zákony při uzavírání smluv nebo při zadávání veřejných zakázek.

Mimochodem, původní náklady na zavedení systému Opencard údajně dělaly něco kolem 90 milionů Kč. Téměř desetinásobným „překročením plánu“ si tenhle projekt doslova zadělával na politický skandál. Ještě předtím se však ukázala také další stránky karty, totiž možné narušení soukromí, viz. články na iHNed.cz a E-connect.

UKK – Univerzální Korupční Kartička

Dvě třetiny lidí dnes podle serveru České noviny považují projekt Opencard za nedůvěryhodný. Politikaření dosahuje tristních výsledků. První obětí projektu se stala logicky ta nejnižší možná šarže, tedy vedoucí magistrátního odboru informatiky Václav Kraus. Prý ho Pavel Bém nenutil, rozhodl se dobrovolně. Nicméně náměstek Blažek údajně věděl o všem.

Mezitím se pražská opoziční zastupitelka Jana Ryšlinková (nez.) rozhodla podat trestní oznámení na neznámého pachatele. Pražský magistrát se rozhodl zamést vše pod koberec. Rozhodl se odvolat náměstkyni primátora Markétu Reedovou, které nakonec sama rezignovala.

Klid, máme to v rukou!

V pokusu vše uklidnit se Praha ozývá s tím, že „si projekt Opencard lépe pohlídá“. Kam se ztratilo 888 milionů korun, to se už nejspíš nikdo nikdy nedozví. Opencard podle všeho určitě nezanikne, k čemuž má dopomoci „tým expertů“. Ten má navrhnout nové funkce karty. A Strana zelených si mezitím z Opencard tropí žerty.

Zajímavý článek na webu Marketing Journal upozorňuje, že dosud bylo „vydáno nezanedbatelné množství karet, které byly rozptýleny mezi množství držitelů. Byla vybudována infrastruktura nutná k minimálnímu zajištění funkce karet (PID, knihovny, parkovací automaty, přestupky).“ Dalším krokem je, aby ke kartě dostaly přístup soukromé subjekty a mohly ji využívat. Jedině tak má údajně šanci na úspěch.

Záchrana od Českých drah?

Už v říjnu se objevily informace o tom, že Praha jedná s Českými drahami a bankami. Opencard by tak mohla rozšířit svoji funkčnost na univerzální elektronickou jízdenku po celé České republice. To je ale nejspíš hudba vzdálené budoucnosti. Doufejme, že ČD mezitím nenapadne jak by bylo skvělé mít vlastní podobnou kartičku. Alespoň za dvě miliardy, ať je co trumfovat!

UPDATE 4.1.2010, 10:34: Byli jsme upozorněni, že ČD už dokonce podobnou kartičku mají. Skvělé! Jmenuje se In-karta.

2 Comments on “Opencard – miliardový výlet do minulosti”

Napsat komentář