BUSportal: elektrobusy pro ČR?

Magazín BUSportal přinesl aktuálně článek „Objeví se u nás v blízké budoucnosti nové moderní elektrobusy?“ informující o možném využití elektrobusů v ČR, zejména v Praze. „Podle Ministerstva dopravy se s elektrobusy počítá i v programu podpory vozidel veřejné dopravy. Pravidla na rok 2009 jsou již zpracována a po podpisu ministrem budou vyvěšena na webové stránky Ministerstva dopravy.“ … „Jasný signál dala v těchto dnech Praha. Tím, že se přiklonila k variantě diesely a hybridy, nepodpořila tím nic menšího než rozvoj autobusu s podstatnou elektrickou částí v konstrukci českého výrobce – jakkoli to bude vozidlo z komponent světových výrobců, je to posun dopředu a prospívá to i perspektivě elektrobusů. Že to s touto technologií myslí v SOR Libchavy vážně, potvrzuje i jejich trolejbus s elektrovýzbrojí Czetro i Cegelec i kuloárové náznaky jednání se Škodou Electric. Myšlenku elektrobusů v Praze podpořil i Pavel Bém 18.2.2009.“ (celý článek)

Barack Obama prezident USA

Obama prosadil podporu hybridů a hromadné dopravy

Novopečený americký prezident Barack Obama se již brzy chystá podepsat konečně schválený záchranný balíček proti ekonomické krizi. Americký Senát v sobotu schválil stimulační plán v hodnotě 787 miliard dolarů, tedy asi 17,5 bilionu korun (více na IHned.cz). Součástí ohromného balíku výdajů, které si budou muset Spojené státy kompletně vypůjčit, je i masivní podpora hromadné dopravy. Vysokorychlostní vlaky a městské dráhy, které původně měly být dotovány pouze 300 miliony dolarů, si nově ukously 8 mld. dolarů spolu s 6,9 mld. dolarů pro veřejnou dopravu a 1,3 mld. dolarů pro Amtrak, americkou národní železnici. Velké podpory se dočkají také plug-in hybridy, hybridy a auta na palivové články. Jde o 2 mld. dolarů jakožto půjčky na vývoj pokročilých technologií baterií. Kromě toho se balíček zabývá také chytrou rozvodnou sítí, která získá 4,5 mld. dolarů a je nezbytná pro další podporu obnovitelných zdrojů energie jako jsou větrné turbíny a solární elektrárny.

Londýn - nové double deckery

Londýn představil futuristické autobusy

Londýnský odbor dopravy vyhlásil nedávno designérskou soutěž, jejíž účastníci měli navrhnout novou podobu ikonických dvoupatrových autobusů – double-deckerů. Zúčastnilo se i trio Foster + Partners, Aston Martin a Capoco Design, které nakonec zvítězilo se svým futuristickým autobusem s nulovými emisemi, který má prosadit nové standardy v oblasti hromadné dopravy. Podlahy autobusu jsou dřevěné, strop prosklený a vybavený , které generují energii a navíc částečně kontrolují teplotu uvnitř autobusu. Bohužel není jasné, jaký typ pohonu autobusy využívají, vzhledem k nulovým emisím jde pravděpodobně o vodíkové palivové články. První prototyp má vzniknout v roce 2011.

Nulová silniční daň pro ekologická vozidla

Kromě mnoha dalších změň, které automobilisté zažijí v letošním roce (ekologický poplatek), se mohou těšit také na nulovou silniční daň pro ekologicky šetrná vozidla. Od 1.1.2009 jsou podle novely zákona o silniční dani od tohoto poplatku osvobozeny hybridy, elektromobily, či auta na plyn. Navíc jsou osvobozeny také automobily na biopalivo E85. Osvobození se vztahuje u vozidel s pohonem CNG na užitková a nákladní vozidla do 12 tun a všechna vozidla pro dopravu osob. Provozovatelé autobusů městské hromadné dopravy a veřejné dopravy a podnikatelé využívající k pohonu vozidel stlačený zemní plyn, tak získají další podstatnou výhodu snižující náklady. Vláda tak splnila další z úkolů, které si předsevzala v rámci Národního programu snižování emisí České republiky. Ten byl schválen již v červnu 2007 a kromě novelizace zákona o silniční dani zahrnuje i záměr přípravy Programu obnovy vozového parku veřejné správy za tzv. „čistá“ vozidla, kdy v roce 2014 by mělo být 25 % vozidel státní správy obměněno za „čistá vozidla“, mezi která samozřejmě vozidla s pohonem CNG patří.

San Francisco - dálnice

San Francisko chce zavést poplatky za vjezd do města

Auty přeplněné San Francisko znovu přemýšlí nad tím, že zavede poplatky za vjezd do města, podobně jako je tomu třeba v případě Londýna, Stockholmu nebo Milána. Motoristé jedoucí do města přes mosty Golden Gate nebo Bay Bridge by nejspíš byli první na ráně, což by je mělo přinutit k zamyšlení se nad ekologičtějšími způsoby dopravy – ať už je to automobil s nižšími emisemi a na alternativní typ paliva, nebo hromadná doprava. Nový systém poplatků by měl pak podpořit právě rozvoj projektů hromadné dopravy, pěší zóny, cyklostezky, snížit intenzitu dopravy a také snížit emise. „Smysluplný plán na zavedení poplatk je jedním obrovským krokem, který můžeme učinit směrem k ochraně našeho životního prostředí a zlepšení kvality našeho života,“ řekl k tomu starosta San Franciska Gavin Newsom. Pokud se v San Francisku podaří poplatky prosadit, stane se první americkou metropolí, která je zavede – a zřejmě ne poslední.

Hromadná doprava - hybridní double decker

Hybridní double-deckery jezdí v Londýně

Ikona Londýna, červené patrové městské autobusy double-decker, se už od minulého jara přizpůsobují novým trendům v oblasti dopravy. Právě tehdy byla ohlášena plánovaná dodávka nových hybridních double deckerů. Nyní už první hybridní autobus po Londýně jezdí, v průběhu následujících měsíců bude dodáno dalších šestnáct testovacích kusů. Jedná se o autobusy vyrobené společností Alexander Dennis Limited (ADL) využívající hybridní pohon HybriDrive firmy BAE systems. Ten se skládá z dieselového motoru zhruba poloviční velikosti využíváné u běžných autobusů – zde totiž slouží pouze jako generátor elektřiny pro elektromotor. Přebytečná energie se ukládá do lithium-iontových baterií, kde je k dispozici pro zrychlování, samozřejmostí je regenerativní brzdění. V současné době je více než 1500 těchto autobusů v provozu po mnoha městech USA a Kanady.

Kalifornie - rychlodráha

Kalifornie si schválila rychlovlak

Už v květnu se objevily zprávy o tom, že se v Kalifornii chystá rychlodráha z Los Angeles po San Francisco. Tehdy ještě bylo mnoho domácích obyvatel na vážkách, zda vůbec bude takový projekt, který spolkne mnoho desítek miliard dolarů, vůbec schválen. Nyní je o stavbě rychlovlaku definitivně rozhodnuto. Návrh 1A: Bezpečný, spolehlivý vysokorychlostní osobní vlak bude v průběhu následujících let vybudován. Od roku 2030 má začít vydělávat zhruba miliardu dolarů ročně, návratnost investice je údajně zaručena. Celkem půjde o 1300 km železnice, systém spojí kromě zmíněných měst také Sacramento či San Diego. Během dvou desetiletí podle obchodního plánu vytvoří 160 000 nových pracovních míst ve stavebnictví – což je jistě jeden z vítaných přínosů v době, kdy Amerika zažívá nejvyšší nezaměstnanost za dlouhá léta. Už v roce 2035 má však díky dráze existovat kolem 450 000 nových pracovních míst. Nový dopravní systém sníží závislost Kalifornie na ropě o 12,7 mil. barelů ročně a emise o 5,4 mld. tun oxidu uhličitého ročně. Zároveň „díky“ tomu nebude muset být během následujících dvou dekád vybudováno na 4800 km dálnic a pět ranvejí, což lze považovat za velké vítězství železniční dopravy jako takové (souboj o miliardy dolarů to ale jistě nebyl bezbolestný, nedělejme si iluze). Lístek z L.A. do San Franciska má stát 55 dolarů a cesta potrvá dvě a půl hodiny. Autem by stejná cesta stála 86 dolarů a trvala výrazně déle, letadlem by byla více než dvakrát dražší.

doprava v Pekingu

Peking zavádí přísná dopravní omezení

Čína a životní prostředí, to je téma stejně velké jako Říše středu sama. Peking byl dlouhou dobu „výstavním kouskem“ v negativním smyslu – velkoměsto zamořené emisemi, dusící se smogem a výfukovými plyny z milionů automobilů a především dopravních zácp. Ani nedávné Olympijské hry se neobešly bez omezení dopravy, která přesto nepřinesla příliš povzbudivé výsledky – šlo o krátkodobé omezení. Nyní začaly v Pekingu platit nová dopravní omezení, jejichž cílem je dostat ze silnic na 800 000 automobilů. Hlavním cílem je podle oficiálních představitelů města samozřejmě snížení znečištění ovzduší. Dvouměsíční omezení během Olympiády a Paralympiády znamenalo odstranění dvou milionů automobilů ze silnic a 120 000 tun emisí. Minulý měsíc se na 400 000 obyvatel města zúčastnilo diskuse nad tím, zda tato omezení ponechat – polovina byla pro. Podle nového zákona tak budou moct na silnice v určité dny pouze auta, jejichž poznávací značka končí tím správným číslem. V pondělí jsou to například značky končící jedničkou nebo šestkou. Nový zákon prozatím poběží ve zkušební lhůtě až do 10. dubna 2009. Peking se snaží také podporovat zaměstnavatele, aby umožnili zaměstnancům pracovat z domu, případně flexibilně podle situace. Zlepšení se dočká také hromadná doprava, například do roku 2010 přibude dalších 100 km metra, do roku 2015 už má být pod Pekingem 561 km metro linek.

Výhody autobusů s pohonem na zemní plyn

Česká plynárenská unie vydala tiskovou zprávu, kde vyjmenovává výhody pohonu na plyn. Ten se zdá být jednou z nejdostupnějších alternativ pro příštích několik let s tím, že stát i velké firmy na něm mohou vydělávat podobně snadno, jako na benzinu. Navíc neprodukuje tolik emisí. V tiskové zprávě se píše, že „Celosvětovým trendem je přechod na ekologičtější vozy, o čemž svědčí i fakt, že většina expozic na letošním autosalonu v Ženevě byla v zelené barvě a obsahovala hesla o tom, jak výrobci vozidel chrání životní prostředí. Ženevský autosalon ukázal, že výrobci věří ve snižování emisí CO2.“ Jaké výhody tedy užití autobusů na zemní plyn přináší?

  • o 50 % nižší náklady na palivo
  • od 1.1. 2009 nulovou silniční daň
  • podporu veřejnosti
  • Podle průzkumu společnosti Ipsos Tambor by zavedení autobusů na zemní plyn ve svých městech uvítalo 88 % obyvatel ČR.
  • výrazné snížení emisí a zátěže životního prostředí

    Ekologické vlastnosti zemního plynu – produkce emisí pevných částic (popílku) a oxidů síry je prakticky nulová. Spalováním zemního plynu rovněž nevznikají karcinogenní látky jako polyaromatické uhlovodíky (PAU), aldehydy a aromáty. Výrazně nižší jsou emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého.

Dubaj

Veřejná doprava v Dubaji plně hybridní do roku 2012

Boston nově bude měnit všechna svá taxi za hybridní. Přesuňme se na druhý konec světa, do pohádkového Dubaje. Ten je nejen rejdištěm světových architektů a místem, kde se mohou plnit i ty nejfantastičtější představy – viz. třeba gigantická eko-pyramida pro milion lidí. Je také místem, které si uvědomuje, jak pomíjivé je ropné bohatství, ze kterého čerpá svůj vzestup. General Motors už v Dubaji několik měsíců testují své hybridy a místní šejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum, premiér a vice-prezident Spojených arabských emirátů, pověřil dubajskou dopraví společnost, aby zajistila „agresivní“ implementaci hybridů ve veřejné dopravě během následujících let. Všechny taxi, vládní vozy i záchranná vozidla tak mají být hybridní už od roku 2012. Předpoklad je ten, že budou následovat i běžní obyvatelé, čímž se sníží celkové znečištění ovzduší Dubaje.

Autobus na zemní plyn - CNG

Autobusy CNG v dalších městech po celém světě

Německá MAN Nutzfahrzeuge Group získala důležitou zakázku na dodávku 635 autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Ankara, hlavní město Turecka, objednala 500 CNG autobusů. 135 dalších autobusů zamíří do Haagu.

Také letiště v americkém Oaklandu bude využívat autobusy s pohonem na CNG. Představenstvo letiště schválilo nákup 26 nových CNG autobusů, které budou využívány oproti původním naftovým autobusům. Palivo zajistí plnicí stanice CNG, umístěná přímo na letištním North Field.

Šest těchto nových CNG bude určeno pro přepravu cestujících mezi terminály a Oakland Airport Station. Zbývajících 20 autobusů bude podporovat služby shuttle servisu Rental Car Center.

„Zákazníci si brzy užijí komfortnější jízdu mezi terminály, která bude i šetrnější k životnímu prostředí,“ říká Steve Grossman, ředitel letectví. Kromě toho, výměna 26 naftových autobusů za autobusy CNG představuje významnější cenové úspory, které se předpokládají ve výši až $400,000 ročně.

rychlodráha - Kalifornie

Kalifornie postaví 1300 km rychlodráhy z Los Angeles do San Franciska

Sen (ne)mnoha amerických nadšenců do železnice se konečně stává skutečností. Kalifornská státní společnost pro rychlodráhy dostala zelenou k vybudování více než 1300 km dlouhé rychlodráhy, který propojí největší města západního pobřeží USA a hlavní obydlené oblasti – Sacramento, San Francisco Bay Area, Central Valley, Los Angeles, the Inland Empire, Orange County a San Diego. Vlak bude mezi těmito destinacemi cestovat rychlostí až 350 km/h, takže z L.A. do San Franciska se dostanete za 2 hodiny a 40 minut. Do roku 2030 má rychlodráha přepravovat 100 milionů pasažérů ročně. Vida vida, strýček Arnold zavádí v USA pěkné evropské manýry. Železnice za dob Rakouska -Uherska jen kvetla, a teď se zdá, že s rakouským rodákem v čele se poštěstí také Kalifornii. Otázkou je, zda se Arniemu podaří změnit také smýšlení svých spoluobčanů? Protože Američané nejsou na vlaky právě dvakrát zvyklí. Na druhou stranu, téměř 10miliardový projekt (v dolarech) vytvoří půl milionu nových pracovních míst, dále výrazně sníží emise CO2 v oblasti, stejně jako spotřebu benzinu a samozřejmě zlepší celou hromadnou dopravu.

Vzniklo občanské sdružení Ticho nad Prahou

Nově založené občanské sdružení Ticho nad Prahou, učinilo první krok ke své veřejné existenci 4. dubna spuštěním svých internetových stránek www.tichonadprahou.cz. Hlavní cíl sdružení je formulován jako iniciativa za zlepšení životního komfortu obyvatel těch částí Prahy a okolních obcí, které jsou nejvíce přetíženy škodlivým a obtěžujícím hlukem z letecké dopravy.