graf snížení spotřeby u parních hybridů

Parné hybridy môžu znížiť spotrebu paliva až o tretinu

Štúdia výskumníkov na Loughborough University a University of Sussex, obe vo Veľkej Británii došla k záveru, že využitie odpadového tepla z ľahkých úžitkových vozidiel (pridaním motorov na parný pohon), by mohla priniesť úsporu paliva v rozmedzí 6,3% až 31,7%. V závislosti od spaľovacieho cyklu je možné vysokej účinnosti dosiahnuť aj pri prakticky dosiahnuteľných prevádzkových tlakoch.  

BMW Active Hybrid X6

BMW chystá další hybridy

Před časem bavorský výrobce luxusních limuzín překvapil všechny příznivce alternativ, když ohlásil dva hybridy v podobě BMW X6 (Active)Hybrid a ActiveHybrid 7. Právě model BMW X6 ActiveHybrid, SUV s osmiválcovým motorem, točivým momentem 780 Nm, zrychlením během 5,6 s na 100 km/h a spotřebou 9,9 l/100 km, byl nedávno oficiálně představen v USA.  

BMW Active Hybrid X6 BMW Active Hybrid X6 BMW Active Hybrid X6

Při té příležitosti se magazínu Autocar.co.uk podařilo vyzpovídat Petera Tünnermanna, hlavní postavu celého projektu, o plánech BMW týkajících se hybridních aut. X6 a ActiveHybrid 7 jsou první dvě vlaštovky, nicméně BMW považuje podle Tunnermannových slov elektrifikaci v oblasti osobní dopravy za čím dál tím důležitější.

BMW SIMPLE a CLEVER

BMW SIMPLE – jednoduše tříkolka

S jedno- či dvoumístnými vozítky se nám poslední dobou roztrhl pytel. Nejdřív to byl koncept Volkswagen L1 se spotřebou něco málo přes 1 l/100 km, pak Nissan Land Glider. Teď s něčím podobným přichází i BMW. Jmenuje se „to“ SIMPLE, což je zkratka pro „Sustainable and Innovative Mobility Product for Low Energy consumption“. Jde o tříkolku se spotřebou kolem 2 l na 100 km.  

BMW SIMPLE a CLEVER BMW SIMPLE a CLEVER BMW SIMPLE a CLEVER

Podobně jako Nissan Land Glider, ani SIMPLE nemá volant, nýbrž knipl, a řidič si v zatáčkách pomáhá nakláněním. Aerodynamický koefecient 0,18 a váha kolem 450 kg při využití kombinace malého spalovacího motoru (36 kW) a elektromotoru dávají dohromady zrychlení z 0 na 100 km/h pod deset sekund, max. rychlost 200 km/h a spotřebu necelé dva litry na 100 km. Neříkejte, že byste to nechtěli mít doma!

BMW C1-E

BMW odhaluje elektroskútr C1-E

Mezi lety 2000 až 2003 prodávalo BMW v Evropě skútr nazvaný BMW C1. Jakkoliv jde o nejbezpěčnější skútr jaký byl kdy vyroben – má kabinu, přední nárazovou zónu a dokonce i bezpečnostní pásy – nikdy se příliš dobře neprodával. A to i přesto, že narozdíl od ostatních skútrů jste s ním mohli jezdit prakticky za každého počasí. Ale to by se mohlo v nedaleké budoucnosti změnit.

Divize BMW motocykly nyní předvedla v rámci evropského projektu eSUM (European Safer Urban Motorcycling) pro bezpečnější provoz motocyklů ve městech koncept vylepšeného modelu s označením C1-E. Ten si zachovává všechny bezpečnostní prvky původní „cé jedničky“, ale navíc přidává elektrický pohon. Bavorská automotobilka si jej vypůjčila od společnosti Vectrix (která bohužel aktuálně za velkou louží bankrotuje). Jde však pouze o řídící systém. Vysoce výkonné lithium-iontové akumulátory jsou odlišné.

galerie: BMW C1-E
BMW C1-E BMW C1-E BMW C1-E
BMW Lovos

BMW Lovos – koncept, který se umí naježit

Anne Forschner je čtyřiadvacetiletá studentka dopravního designu na univerzitě v Pforzheimu v Německu. Během svých studií už spolupracovala s automobilkami jako Mercedes, Mazda nebo BMW. A právě pro poslední jmenovanou vytvořila unikátní koncept nazvaný Lovos.   

Lovos je zkratka pro „Lifestyle of Voluntary Simplicity“, tedy „životní styl dobrovolné skromnosti“. Toto hnutí, na západě čím dál tím populárnější (na východě a na jihu jaksi „povinné“), si klade za cíl návrat k přírodě – resp. omezení nadměrné spotřeby, přiměřené přizpůsobení vlastních nároků především materiálních, ale i duchovních a intelektuálních.

Autosalon IAA Frankfurt 2009 - BMW Vision EfficientDynamics

Autosalon Frankfurt IAA 2009 – reportáž z mekky elektromobilismu, 2. díl

Jsme tu s dalším pokračováním našeho seriálu reportů z autosalonu ve Frankfurtu (viz. díl první). Největší evropská automobilová událost navnadila řadu nadšenců do alternativních pohonů. Automobilky se předháněly v tom kdo představí ujetější elektrická auta a koncepty, z čehož jsme samozřejmě měli radost. Jak je to ale s jejich přípravou na elektrickou budoucnost dopravy doopravy?

Jedním z hlavních taháků BMW byl koncept Vision EfficientDynamics

Tentokrát se podíváme na značky Opel, Citroen, Toyotu, Lexus, Peugeot a BMW.

BMW Vision EfficientDynamics

Autosalon Frankfurt 2009: BMW Vision EfficientDynamics koncept

Jak vypadá auto budoucnosti podle představ bavorské automobilky si budeme moct prohlédnout už za pár týdnů na autosalonu ve Frankfurtu. BMW tam kromě jiných vozů představí také futuristický koncept Vision EfficientDynamic. Jde o plug-in diesel hybrid, jehož cílem je spojit výjimečný výkon modelu BMW M3 s vynikající spotřebou. BMW slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h během 4,8 sekund a kombinovanou spotřebu 3,75 l/100 km.

Dieselový tříválec o objemu 1.5l a výkonu 163 koní ke potvrzením spekulací o tom, že v budoucnu by BMW chtělo své motory zmenšovat. Nový pohonný systém je dalším stupněm rozvoje hybridního pohonu využitého v nově ohlášeném modelu ActiveHybrid 7. Jeho součástí jsou také dva elektromotory o výkonu 80 a 33 koní, celkový výkon systému je 356 koní.

BMW Vision EfficientDynamics BMW Vision EfficientDynamics BMW Vision EfficientDynamics

Nový koncept Vision EfficientDynamics využívá podle BMW podobného rozložení jako plug-in hybrid Chevy Volt. O šťávu se stará lithium-polymerová baterie, která prochází středovým tunelem v podvozku. Celková kapacita je 10,8 kWh při váze 85 kg. Pokud zapojíte auto do standardní evropské 220V zásuvky, plně se nabije za 2,5 hodiny. Dojezd čistě na elektřinu je 50 km, dalších 640 km poskytuje a nádrž na 25 l. Spotřeba elektřiny tohoto konceptu je 28,16 kWh na 160 km.

Podívejte se na vskutku „německé“ video přímo v článku, nebo si prohlédněte úžasnou galerii tohoto konceptu!

Autosalon Brno 2009

Report: Autosalon Brno 2009 – Honda Insight poprvé v ČR!

Hned od začátku bylo jasné, že od letošního ročníku Autosalonu Brno nelze očekávat zázraky. Ekonomická krize nemilosrdně drtí celý automobilový svět. Jaké to může mít následky však bylo na letošním autosalonu vidět snad lépe než kdekoliv jinde. Akce se tentokrát konala pouze v pěti pavilonech Brněnského výstaviště, z toho hlavní expozice se odehrávala de-facto ve dvou – miniaturním pavilonu F a velkém P. Zde se představily automobilky jako Audi, BMW, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, KIA, Mazda, Mini, Mitsubishi, Opel, Renault, Seat, Suzuki, Škoda, Volvo či Volkswagen, plus několik dalších výrobců zabývajících se převážně sportovními nebo luxusními vozy jako Bentley či Aston Martin. Zcela však chybí například Toyota.

BMW - Mercedes společně?

Daimler a BMW budou úzce spolupracovat

Jen pár dnů poté, co jsme psali o názorech současného šéfa Fiatu Sergia Marchionneho na budoucnost automobilového průmyslu, přichází praktické potvrzení jeho prorockých slov. Marchionne řekl, že až ekonomická krize skončí, zbude v oblasti automobilového průmyslu pouze několik světových hráčů. Jednotlivé automobilky budou podle něj nuceny se dál a dál spojovat. A teď je to tu. Daimler ohlásil úzké partnerství se svým odvěkým rivalem – bavorskou automobilkou BMW. Německý list Der Spiegel přinesl informaci o tom, že oba výrobci přemýšlejí o sdílení některých komponent a součástek a dokonce možná i o částečném sloučení. Obě automobilky zažívají těžké časy, ostatně jako většina jejich konkurentů. Zisk BMW loni klesl o 90%. Stejně tak provozní zisk automobilky Daimler loni klesl. Není divu, že výrobci podnikají i dříve nemyslitelné kroky k tomu, aby situaci ustáli. Hovoří se o tom, že základní prvky vozů Mercedes třídy A a B budou stejné jako v případě vozů Mini od BMW. „Obecně řečeno vidím jen několik oblastí, ve kterých je spolupráce principielně vyloučena,“ komentoval situaci Dieter Zetsche, ředitel Daimleru. „Je jasné, že jsme dvě nezávislé společnosti, jejichž úspěch na trh závisí na síle značek, takže jejich integrita je pro nás zdaleka nejpodstatnější. Na to je třeba myslet za každých okolností, ale nejde o něco, co by nám zabránilo v širší spolupráci,“ dodal. BMW a Daimler společně vyvíjejí také technologii hybridního pohonu.

BMW Z2

Ekologické vozy BMW už letos ve Frankfurtu?

Automobilový magazín BimmerFile spekuluje, že už letos v září bychom se na autosalonu ve Frankfurtu mohli dočkat nových ekologických modelů značky BMW. Pro následujících několik let chystá bavorská automobilka až 20 nových vozů. BimmerFile tvrdí, že jejich budoucnost leží v systému Efficient Dynamics, tedy snižování spotřeby i hmotnosti vozů a nasazování řady nových technologií. Například sporťák BMW Z2 (kódově označený „Vision Concept“) bude založen na nové generaci podvozku s možností pohonu předních, zadních i všech čtyř kol. To by znamenalo snížení ceny vývoje budoucích modelů BMW. Model Z2 má vážit pod 1000 kg a být dostupný s několika různými pohonnými systémy, od 1,6l motoru původně určeného pro vozy Mini, a po nový dvoulitr s výkonem 250 koní. Co je ale zajímavější, údajně (informace mají pocházet ze „spolehlivých“ zdrojů) nabídne BMW svůj sportovní model také jako hybrid, plug-in hybrid a diesel! Potvrzují se tak nedávné spekulace. BMW údajně pojmenuje tyto systémy podle dosavadního klíče využívání slova „Drive“, tedy „eDrive“ pro elektrický pohon (plug-in?), případně „sDrive“, „xDrive“ a „iDrive“. Aby byla zachována nízká hmotnost automobilů, dojde na využití kompozitů a odlehčených materiálů v motoru, pohonném systému i konstrukci. Jako první přijde na trh kabriolet, později také coupé. Produkční verze se však na trh nedostanou dříve než v roce 2013.

závodní automobily - Formule 3 týmu Worldfirst Racing

bioFormule ze sójy, mrkve a brambor

Výzkumníci z britské University of Warwick, resp. tamního výzkumného centra pro inovace, se rozhodli postavit doopravdy „zelené auto“. Tým WorldFirst Racing navrhl a postavil závodní vůz Formule 3, který je vyroben z mrkve (resp. bioplastiku založeného na mrkvi), brambor (polymeru odvozeného od slupek brambor), lněných vláken, sojového oleje a dalších přírodních produktů. Také využívá recyklovaných uhlíkových vláken a kompozitních panelů. Především je ale jeho turbo-dieselový motor o objemu 2,0l značky BMW schopen zpracovat bionaftu vyrobenou jak třeba z rostlinného oleje, tak z odpadní čokolády. Přitom ale nabízí výkon 220 koní a max. rychlost 225 km/h. Samotní výzkumníci vidí jako svůj největší úspěch využití recyklovaných uhlíkových vláken, která nejsou zdaleka tak drahá jako nová. To by mohlo v budoucnu znamenat cestu k levnějším závodním automobilům.