Elektromobily - standardizovaná zástrčka

Standardizovaná zástrčka pro elektromobily je na světě

Je tomu teprve pár dnů, co jsme informovali, že General Motors volají po standardizované zástrčce pro dobíjení elektromobilů. Hle, dohoda je zde! Předení výrobci automobilů i energetické společnosti se dohodly na jednotném standardu zástrčky/zásuvky pro auta poháněná elektřinou. Ohlásila to mluvčí německé energetické společnosti RWE. Tříhrotá zástrčka je schopna dobíjet napětím až 400V, což by mělo umožnit dobíjet elektromobily a plug-in hybridy v řádu minut. K dohodě se prozatím hlásí několik velkých automobilek včetně Volkswagen, BMW, Ford, General Motors, Fiat, Toyota a Mitsubishi, plus energetické společnosti Eon, Vattenfall, EDF, Npower, Endesa, Enel a samozřejmě RWE. Prozatím není jasný časový rámec, během něhož by měl být standard jednotlivými automobilkami adoptován. Je jasné, že záleží na tom jaké modely mají v přípravě. Už tento týden se však zástupci zmíněných firem sejdou v Detroitu na kongresu Společnosti automobilových návrhářů, kde budou diskutovat další detaily.

Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker Karma plug-in hybrid v Ženevě – nové obrázky

Na blížícím se Ženevském autosalonu (5. až 15. března 2009) odhalí automobilka Fisker Automotive podrobnosti týkající se evropského uvedení čtyřmístného plug-in hybridu Fisker Karma a Karma S. Hybridní automobil s výkonem 408 koní, spotřebou kolem 2,4 l/100 km a maximálních rychlostí 200 km/h by měl být dostupný už od roku 2011. Zakladatel společnosti Henrik Fisker dříve pracoval mimo jiné pro automobilky BMW a Aston Martin. Cena ve Spojených státech je odhadována na 87 900 dolarů, tedy v hrubém přepočtu necelé 2 miliony korun. V Evropě bude nejspíš vůz o něco dražší. Mrkněte ale na tý krásné fotky a popravdě si řekněte – nestáli byste o takového krasavce?

Fisker Karma plug-in hybrid
Fisker Karma plug-in hybrid

sportovní hybrid BMW Z10 ED

Ekologický sporťák z Bavorska – BMW Z10 ED

Automobilka BMW dnes patří k lídrům v oblasti snižování spotřeby. Systém Efficient Dynamics patří k těm nejšetrnějším na trhu a v přímém testu mezi luxusním BMW 520d a hybridem Toyota Prius dokonce vyhrála limuzína. BMW Z10 ED je označení pro nový ekologický sportovní vůz bavorské automobilky, kde „ED“ znamená právě „Efficient Dynamics“. Novinka je údajně vyvíjena v tajnůstkářské divizi Technik a má jít o přehlídku těch nejnovějších technologií, které jsou dnes v automobilovém průmyslu k dispozici. Sporťák má být vyráběn v omezeném množství a prodávan zhruba za 2,5 mil. Kč. „Idea spočívá v tom, že spojíme tu nejnovější technologii takovým způsobem, aby přinesla vysoký výkon bez zbytečného přetěžování životního prostředí, jak to dělají dnešní sporťáky,“ řekl jeden ze zaměstnanců BMW magazínu Autocar.co.uk. „Není žádný důvod, proč by se výkon a šetrnost měli vylučovat, technologie existují. Jde jen o to je správně využít,“ dodal tajemný informátor prorocky. Nový sportovní automobil BMW Z10 ED například nemá vážit více než 1400 kg, využije části kapoty z uhlíkových vláken, výrazného zmenšení se dočká nejspíš 3,0l motor. Zároveň bude auto mít stop & start funkci, integrovaný startér/generátor, vylepšenou verzi současného systému pro rekuperaci brzdné energie – ta bude údajně skladována v lithium-iontové baterii, čímž se de-facto stane z nového BMW hybrid.

Německo chce milion elektromobilů do roku 2020

Ve dnech 25. a 26. listopadu 2008 se v Berlíně konala konference Nationale Strategiekonferenz Elektromobilität čili „Národní strategická konference o elektromobilitě“. Německo se podle toho, co bylo na konferenci prezentováno, hodlá stát evropskou jedničkou v oblasti elektromobilů, oprostit se od energetické závislosti (což je však trochu v rozporu se vzrůstající závislostí na zemním plynu z Ruska), a vyrábět veškerou elektřinu pro své elektrické automobily z obnovitelných zdrojů energie. Do roku 2020 chce mít Německo na silnicích jeden milion elektromobilů a plug-in hybridů. Dnes tamní silnice brázdí zhruba 46,1 milionu automobilů. Jedním z těch, kdo na konferenci vystoupili, byl také německý ministr životního prostředí Sigmar Gabriel, který ve své prezentaci doslova řekl, že „Německo by se mělo stát vůdčím trhem elektromobility“. Dále vystoupil také ministr dopravy, zástupci ministerstva financí či zástupci státních i soukromých vědeckých institucí. Matthias Wissman, prezident Německé asociace výrobců automobilů zdůraznil, že budou třeba také vládní incentivy, které podpoří rozvoj elektromobilismu. Konference se samozřejmě účastinili také zástupci průmyslu, společností jako BMW (Mini E), Daimler (elektrický Smart) či Volkswagen (Golf Twin Drive). Německá vláda také zdůraznila podporu výzkumu technologií lithium-iontových baterií ve firmách jako Bosch, BASF a dalších. Všechna opatření, o kterých se na konferenci mluvilo, by se měla stát součátí nových legislativních opatření v nejbližším příhodném období.

elektromobil Mini E

Mini E základem pro elektromobily BMW

Docela nedávno v vypustilo pětisethalvou smečku svých prvních . Prozatím je bude jen půjčovat, nejspíš aby se žádný z nich neztratil v dosahu. Pro výzkumné oddělení automobilky jsou totiž cenným testovacím materiálem. Elektromobily Mini E mají hrát důležitou roil v dnes ne právě růžově vyhlížející budoucnosti BMW. Bavorská autotovárna hodlá na jejich základě postavit celou řadu svých elektromobilů budoucnosti. První z nich, vybavený , má přijít na trh už v elektricky žhavém roce 2010. Má jít o „dokonalý rodinný elektrický vůz“. Velmi praktický, takže snad ani ne tak malý. Mluvčí BMW se svěřil magazínu Autoexpress: „Protože zadní sedadla a kufr zabírají baterie, Mini není kandidátem pro masovou výrobu.“ Konstruktéři proto vezmou pohonný systém Mini E a postupně jej naroubují na rozměrnější vozy série 5 a 7, později nejspíš také 3 a nakonec i SUV typu X3 a X1. BMW to nakonec s elektromobily myslí asi dost vážně.

BMW Z2

Chystá BMW hybridní sporťák Z2?

Německá automobilka BMW dnes patří se svým systémem Efficient Dynamics k těm, které tlačí snižování spotřeby, emisí a celkově ekologický provoz automobilů silně dopředu. Automobilový svět aktuálně netrpělivě očekává novinku v podobě sportovního automobilu BMW Z4 Roadster, která se má objevit v prosinci letošního roku. Kromě toho ale zdroje blízké samotné automobilce říkají, že se chystá ještě menší Z2 Roadster, který by pohle všeho mohl být postaven na pokročilém systému Efficient Dynamics, dost možná tedy půjde o hybrid. Hovoří se o tom, že by jako první roadster mohl zužitkovat technologii BMW eDrive, tedy to, co začalo u elektromobilu Mini-E, který byl představen nedávno, a co možná bude pokračovat až k limuzínám Rolls Royce.

Rolls-Royce Phantom

Limuzína Rolls-Royce Phantom na baterky?

Britský magazín CarMagazine informuje, že ředitel automobilky , Tom Purves, má plán udělat z Rolls-Royce Phantom . „Mnoho našich zákazníků často popojíždí po městě. Pro ně by byl elektrický Rolls-Royce ideální,“ řekl doslova. Nejspíš k jeho názoru přispěla i jízda v novém elektrickém , které bude automobilkou představeno zanedlouho na autosalonu v Los Angeles. Není bez zajímavosti, že BMW vlastní automobilku Rolls-Royce. Purves dodává, že elektromobily mají obrovské výhody v nulové hlučnosti a silném kroutícím momentu. Navíc by se elektrický Rolls-Royce hodil i zbohatlíkům do ekologicky velmi přísného a časem jistě i dalších měst. Zároveň přiznal, že vývoj elektromobilu Rolls-Royce by nemusel být příliš náročný, a že část práce odvede BMW v Mnichově.

elektromobil Mini E

Mini E – první elektromobil od BMW

Automobilka BMW nechala už před nedávnem dodat do Kalifornie flotilu 500 elektomobilů Mini. A teď už je jasné, o jaké modely přesně šlo. BMW totiž před autosalonem v Los Angeles oficiálně ohlásila nový model Mini E. Dojezd elektromobilu má být 240 km na jediné nabití li-ion baterií. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Mini E během 8,5 sekund při výkonu 204 koní. Narozdíl od běžných Mini Cooperů se ale dozadu nevejde už žádný pasažér, ani ten nejmenší – celá zadní část totiž vzala za své s bateriemi. Mini chce flotilu 500 elektromobilů nabízet k pronájmu už od jara 2009. Každému zájemci pak nabídne také domácí dobíjecí stanici, se kterou se auto naplno nabije už za 2,5 hodiny. Podle zájmu o pronájem se pak automobilka nejspíš bude rozhodovat o další budoucnosti svých elektromobilů.

elektromobil Mini E

BMW potvrzuje malý městský elektromobil

Německá automobilka BMW, která je podobně jako konkurence na druhé straně oceánu stíhána problémy, se hodlá co nejrychleji přizpůsobit novým trendům. Ředitel společnosti Norbert Reithofer potvrdil, že ve vývoji je malý městský automobil, který bude prodáván také jako elektromobil. Viz. dřívější články „Elektromobil BMW iSetta potvrzen?“ a „Elektromobil BMW Isetta v přípravě?„. „Půjde o zcela nový automobil s dvěma motory. Jedním z nich bude velmi efektivní spalovací motor a druhý čistě elektrický model,“ řekl Reithofer německému týdeníku Die Zeit. Elektromobil bude navíc odpovídat novým kalifornským regulím pro rok 2012, zvládne tedy na baterie ujet alespoň 320 km. Je otázkou, pod jakou značkou se nakonec miniauto bude prodávat – zda BMW, nebo nějakou novou „zelenou“ značkou.

BMW Z4 Roadster

BMW: konec sporťáků, začátek šetrného přístupu?

Nizozemskému magazínu Autotelegraf se podařilo uskutečnit zajímavý rozhovor s Klausem Draegerem, což není nikdo jiný než člen správní rady automobilky BMW zodpovědný a vývoj „šetrného“ technologického programu EfficientDynamics. Jedná se o soubor úsporných opatření, které snížují spotřebu i emise, a přesto zvyšují výkonnost. V současné roce bude těmito technologiemi vybaveno už na 850 000 automobilů značky BMW a je všeobecně známo, že její dieselové motory mají nejnižší spotřebu prakticky ve všech kategoriích. A podle Draegerových slov to vypadá, že právě úspornost se má stát novým mottem celé automobilky. Přitom až doposud byla BMW značkou nejen luxusních limuzín, ale i výkonných sportovních vozů typu BMW Z4.

BMW řady 7

BMW – další tradiční automobilka v nesnázích

Před dvěma týdny jsme na Hybridu informovali o problémech amerického automobilového gigantu General Motors, nyní přichází podobné zprávy od sousedů z Německa. Mnichovská automobilka BMW zveřejnila, že se ve druhém čtvrtletí propadl její hrubý zisk o celých 44% na 602 milionů Eur.

Největší výrobce luxusních vozů na světe tak nedosáhne předpokládaného celoročního zisku a v rámci snižování nákladů hodlá zrušit 8100 pracovních míst. Okamžitě po zveřejnění negativních zpráv se akcie BMW propadly o devět procent.

Příčinou neúspěchu je podle generálního ředitele Norberta Reithofera růst cen ropy a surovin, slabost amerického dolaru, dopad mezinárodní finanční krize a méně výkonná ekonomika USA. „Předpokládáme, že rok 2009 bude dalším obtížným rokem plným problémů,“ dodává.

Znamená to tedy, že „neviditelná ruka trhu“ diktuje přesun k menším a levnějším vozům?

Continental začne vyrábět li-ion baterie

Automobilový svět se mění. Německý Continental, dříve synonymum kvalitních pneumatik a dalších kvalitních automobilových součástek, nehodlá zaspat nový vývoj. Podobně jako konkurence v podobě gigantu Bosch se hodlá vydat také do nových oblastí výroby. Plánuje totiž spustit produkci lithium-iontových baterií. Ty bude dodávat automobilkám BMW a Mercedes-Benz pro jejich hybridní automobily, které budou představeny během roku 2009. „Hybridy by se v příštích pěti letech mohly pro Continental stát miliardovým byznysem,“ řekl Karl-Thomas Neumann, hlava oddělení motorů v Continentalu, britskému deníku The Guardian. Continental se v oblasti výroby li-ion baterií rozhodl spolupracovat s osvědčenou firmou A123, kromě toho se má stát jedním z dodavatelů pro chystaný Chevy Volt od General Motors. V současné době je největším problémem li-ion baterií jejich cena, ale Neumann věří, že tento problém se brzy vyřeší. „Nové poznatky a ekonomika masové výroby nám jistě umožní výrazně snížit výrobní cenu baterií,“ řekl.

BMW řady 7

Nové BMW řady 7 – hybridní konkurence pro Lexus LS600h

Během roku 2009 hodlá BMW uvést na trh nové modely řady 7. Půjde o hybridní automobily, které mají přímo konkurovat hybridu Lexus LS 600h. Samozřejmě nejde ani tak o významný ekologický přínos těchto automobilů, jako spíš o snížení zátěže v kategorii luxusních sedanů. Nové hybridní BMW řady 7 bude vybaveno 4,4l V8 benzinovým motorem a lithium-iontovými bateriemi. Spotřeba se bude snažit konkurovat vynikajícím 7,2 l/100 km při emisích 192 g/km pro dieselový model 730d. Nová řada 7 je ale opět určena především fanouškům motorů V8, takže tak výrazně nízkou spotřebu očekávat nelze, už vůbec ne od benzinového motoru. Nové hybridy BMW, se kterými mnichovské automobilce vypomáhá Mercedes, budou také výrazně dražší, než klasické verze řady 7.

Mini Cooper jako elektromobil

500 elektromobilů Mini pro Kalifornii

Podle magazínu Automotive News bude do Kalifornie dodáno 500 automobilů Mini předělaných na elektromobily. Jejich cesta však nebude jednoduchá. Z tovární linky sjedou v anglickém Oxfordu v provedení bez motoru. Pak budou vozy Mini převezeny do Německa, kde je nabarví a zamontují elektrický pohon. Následně se lodí vypraví do Kalifornie, kde půjdou do prodeje. V USA jsou vozy mini nyní velmi populární – jde o drahou značku s nízkou spotřebou. Prozatím ještě tomuto plánu nedala požehnání automobilka BMW, která značku Mini vlastní, ale to je údajně už pouhá formalita. BMW si tak bez jakékoliv investice a naopak s výdělkem ověří zájem o malé elektromobily. Už delší dobu se mluví o tom, že připravuje oživení svého modelu BMW Isetta v podobě elektromobilu. Konkurenční Smart už také připravuje elektrickou verzi.

Fiat a BMW budou spolupracovat v rámci značek Alfa Romeno a Mini

Z Frankfurtu a italského Balocca přicházejí zprávy o možné spolupráci automobilek BMW a Fiat. Hovoří se o tom, že německý výrobce luxusních vozů by mohl Italům pomoci uvést v USA značku Alfa Romeo. Současně prý automobilky jednají o vzájemné výměně komponent pro vozy Mini a Alfa Romeo kvůli ušetření nákladů. Obě automobilky, BMW i Fiat, údajně dokonce samostatně jednaly s Daimlerem o možné společné výrobě malých automobilů v rámci značky Mercedes-Benz, protože právě malé automobily s nízkou spotřebou jsou se stoupajícími cenami pohonných hmot stále více v oblibě. Žádné konkrétní výsledky těchto jednání se ale zatím neobjevily. Co se týká možné spolupráce Fiatu a BMW, jde o to, že nová generace vozů Mini by mohla mít některé společné komponenty s chystaným modelem Alfa Romeo MiTo. Spolupráce v oblasti motorů je však nepravděpodobná, protože BMW do svých Mini dává malé benzinové motory vyvinuté ve spolupráci s Peugeotem (stejné jako pro model Peugeot 207). Mezi hlavními cílovými trhy Fiatu pro příští léta jsou Brazílie a Latinská Amerika.