Světy automobilového průmyslu a informačních a komunikačních technologií se čím dál tím víc sbližují. Ve věku fosilních paliv to začalo, ale skutečně patrné to začíná být teprve s nástupem elektromobilů, plug-in hybridů, chytrých sítí a dalších nových technologií.
Renault Nissan Alliance ještě tento měsíc otevře svou novou výzkumnou laboratoř v městečku Mountain View, hned naproti sídlu společnost Google. Jistě nebude náhoda, že právě Google nedávno přidal několik elektromobilů Nissan Leaf do své firemní půjčovny vozů.
Silicon Valley neboli „Křemíkové údolí“, jak se oblasti přezdívá díky extrémní koncentraci high-tech firem, se ale už dávno nezaměřuje pouze na počítačové technologie. Sídlí tam, konkrétně v Palo Alto, např. i automobilka Tesla Motors.
Je to nejspíš náhoda, ale právě její bývalá mluvčí Rachel Konrad, nedávno přešla pod Nissan. „Naše aliance vede posun automobilového průmyslu směrem k udržitelné dopravě. Důraznější přítomnost ve světovém centru výzkumu čistých technologií naši vedoucí pozici ještě posílí,“ komentoval novou výzkumnou kancelář Carlos Ghosn, šéf aliance.
Renault-Nissan: vyrobíme až 500 000 elektromobilů ročně
Elektrický pickup Renault Kangoo Express Z.E.
Autosalon Ženeva: elektromobil Renault Twizy jen za 6990 euro
Aliance japonské automobilky Nissan se sídlem v Jokohamě a francouzského Renaultu se sídlem v Paříži vznikla v roce 1999. Právě tehdy také přišel Carlos Ghosn, který provedl celkovou restrukturalizaci.
Byl to Ghosn, který musel tehdy zastavit řadu výzkumných projektů, které podle jeho vlastních slov „nikam nevedly“. Na druhou stranu, jedním z programů, které zachoval – naštěstí – byl program vývoje baterií.
Díky tomu je dnes Renault-Nissan na špici vývoje v oblasti elektromobility a od konce minulého roku prodává dospělý elektromobil Nissan Leaf s dojezdem až 160 km. Zároveň má aliance obrovský náskok právě v technologii baterií proti ostatním automobilkám, které v této oblasti stále tápou. Přitom je pro elektromobily klíčová.
Elektromobil Nissan Leaf nesplní letošní cíle kvůli zemětřesení v Japonsku
Nissan využije svou novou kancelář v Silicon Valley k zaměření se na výzkum v oblasti ICT, včetně grafických uživatelských rozhraní a displejů, internetové konektivity uvnitř aut a výzkumu inteligentních sítí neboli smart grids.
Renault chce letos uvést na trh celou řadu elektromobilů počínaje modelem Renault Fluence ZE, přes užitkový automobil Renault Kangoo ZE až po jezdítko Renault Twizy ZE. Méně už se v posledních měsících mluví o Renault Zoe, malém elektromobilu do města, který nejspíš bude hlavní konkurencí pro Leaf.
Pro zajímavost, celkově má aliance Renault-Nissan po celém světě 350 000 zaměstnanců. V roce 2010 prodala 7,2 milionu automobilů, tedy zhruba každé desáté auto na světě.