Současný světový trend nutí automobilové společnosti k tomu, aby jejich automobily byly úsporné a přívětivé pro životní prostředí. Jedním ze snadnějších kroků vedoucích ke snížení emisí a spotřeby je redukovat co možná nejvíc hmotnost aut. K tomu by mohla napomoci technologie vstřikování plastů nazvaná Mucell, která vede ke snížení jejich celkové hmotnosti.
Technologii zpracování plastů Mucell, neboli mikrobuněčné pěnové tvarování, vymysleli chytré mozky vědců z MIT (Massachusetts Institute of Technology) a americké firmy Trexel.
Podstatou technologie vedoucí k jejich odlehčení je vstřikování neaktivních plynů (dusík, oxid uhličitý) ve formě superkritických fluidů (SFC) do tekutého plastu.
V závěru procesu dojde k vytvoření pórovité struktury miliónů plynových bublinek o velikosti 5 až 50 µm. Takto vyrobený plast zachovává téměř stejnou pevnost jako jeho obyčejný protějšek.
Výhodou Mucell technologie však je, že dojde ke snížení hmotnosti plastového výrobku o 10 až 20 %.
O technologii Mucell se ve světě ví už od roku 1995, ale až nyní se o ní začala zajímat automobilka Ford, která ji chce v následujících letech začít využívat ve svých automobilech.
Americká automobilka tak chce i s pomocí odlehčeného plastu plnit svůj závazek snížit do roku 2020 celkovou hmotnost malých automobilů o minimálně 100 kg a o 300 kg u velkých vozů.
„Když jsem poprvé uviděl tento plast pod mikroskopem, pomyslel jsem si, že vypadá jako čokoládové tyčinky. Zatímco bublinky v čokoládě mění vnímání její chuti, v Mucell plastu snižují hmotnost a tím výrazně přispívají ke snížení emisí a spotřeby paliva,“ říká technický expert Evropského výzkumného střediska Fordu dr. Carsten Starke.
Ford není jediný, kdo se o Mucell plasty zajímá. O testování plastu už projevili vážný zájem například takové automobilky jako je Mazda nebo Cadillac.
Zdravim,
pracuji v
Zdravim,
pracuji v automobilovem prumyslu a s jistotou vim, ze technologie mucell se jiz peknych par let zcela bezne pouziva.