Baterie, která se dobije za minutu – nový objev z MIT

je jednou z nejočekávanějších dopravních staveb v . A proto se jej nejspíš ještě dlouho nedočkáme. Silniční okruhy jsou navýsost užitečné. Odvádějí z přeplněných center měst značnou část dopravy. Vskutku oslí můstek k jádru článku, přiznávám. Právě příměr „okružní silnice“ totiž aktuálně využili vědci z k prezentaci svého revolučního nového objevu, který by mohl napomoct k výrobě , které se nebudou nabíjet minuty a hodiny, ale sekundy či desítky sekund.

Zpráva o jejich objevu se aktuálně objevila v prestižním vědeckém časopise Nature. Lithium-iontové baterie jsou dnes běžnou záležitostí v oblasti přenosných zařízení jako jsou , či . A předpokládá se pro ně zářná budoucnost v oblasti a . Zjednodušeně řečeno fungují tak, že ionty lithia cestují od jedné elektrody skrze elektrolyt do katody. Tam jsou chemicky navázány. Při dobíjení baterie je proces obrácen. Rychlost s jakou mohou být baterie dobity je odvozen od rychlosti těchto elektronů a iontů.  

Výzkum, který vede Gerbrand Ceder, už před zhruba pěti lety objevil, že materiál lithium-železo-fosfát by měl umožňovat mnohem rychlejší pohyb iontů. „Když byl přenos lithiových iontů tak rychlý, problém musel být v něčem jiném,“ komentuje Ceder.

Další výpočty ukázaly, že problém spočívá v povrchu materiálu. Vysvětlení je zdánlivě krystalicky jednoduché – pokud se lithiové ionty na povrchu nacházejí přesně před tunely, do kterých pak vstupují, jde to bez problému.

Pokud však ionty nejsou přímo před nimi, nastává zpomalení. Ceder společně se svým studentem Byoungwoo Kangem proto pomocí nanotechnologií upravili povrch materiálu tak, aby ionty mohly vstupovat do tunelů bez problémů.

Vytvořili jakýsi „silniční okruh“ na který pokud se ionty napojí, vždy skončí v tunelu. Následně vyvinuli malou testovací baterii, jejíž nabití či vybití trvalo do 10 do 20 sekund namísto běžných šesti minut.

nový materiál pro baterie vyrobený za pomoci nanotechnologí

Ceder dále upozoňuje, že nový materiál se neopotřebovává tolik jako ty klasické, čímž stoupá jeho životnost. „Možnost nabíjet a vybíjet baterie v řádu sekund namísto hodin by mohla otevřít zcela nové možnosti technologického využití a podnítit změny v životním stylu,“ upozornili Ceder a Kang ve svém článku pro Nature. Technologii už si licencovali dvě americké společnosti. Praktického využití bychom se údajně mohli dočkat zhruba během dvou let.

MIT News, alt.energy, tip: richelieu

13 komentářů u “Baterie, která se dobije za minutu – nový objev z MIT”

  1. Tak tak. Baví mě číst,
    Tak tak. Baví mě číst, senzační objevy, které vědci učinili. Ale štve mě, že je o tom slyšet tak týden a pak slehla zem.
    Mimochodem, to zjištění, že problém je s povrchem materiálu, už je docela staré a nějaká jiná skupina vědců (myslím) to řeší tím, že dělají povrch pórovitější (více tunelů). Tak nevím nakolik je ten objev senzační.
    Ještě jedna věc. Nabíjení v rámci desítek sekund je fajn, ale nejsem si jist, jak mám chápat vybíjení v té samé rychlosti.

Napsat komentář