Pražský okruh je jednou z nejočekávanějších dopravních staveb v České republice. A proto se jej nejspíš ještě dlouho nedočkáme. Silniční okruhy jsou navýsost užitečné. Odvádějí z přeplněných center měst značnou část dopravy. Vskutku oslí můstek k jádru článku, přiznávám. Právě příměr „okružní silnice“ totiž aktuálně využili vědci z MIT k prezentaci svého revolučního nového objevu, který by mohl napomoct k výrobě lithium-iontových baterií, které se nebudou nabíjet minuty a hodiny, ale sekundy či desítky sekund.
Zpráva o jejich objevu se aktuálně objevila v prestižním vědeckém časopise Nature. Lithium-iontové baterie jsou dnes běžnou záležitostí v oblasti přenosných zařízení jako jsou mobily, netbooky či MacBooky. A předpokládá se pro ně zářná budoucnost v oblasti elektromobilů a hybridů. Zjednodušeně řečeno fungují tak, že ionty lithia cestují od jedné elektrody skrze elektrolyt do katody. Tam jsou chemicky navázány. Při dobíjení baterie je proces obrácen. Rychlost s jakou mohou být baterie dobity je odvozen od rychlosti těchto elektronů a iontů.
Výzkum, který vede Gerbrand Ceder, už před zhruba pěti lety objevil, že materiál lithium-železo-fosfát by měl umožňovat mnohem rychlejší pohyb iontů. „Když byl přenos lithiových iontů tak rychlý, problém musel být v něčem jiném,“ komentuje Ceder.
Další výpočty ukázaly, že problém spočívá v povrchu materiálu. Vysvětlení je zdánlivě krystalicky jednoduché – pokud se lithiové ionty na povrchu nacházejí přesně před tunely, do kterých pak vstupují, jde to bez problému.
Pokud však ionty nejsou přímo před nimi, nastává zpomalení. Ceder společně se svým studentem Byoungwoo Kangem proto pomocí nanotechnologií upravili povrch materiálu tak, aby ionty mohly vstupovat do tunelů bez problémů.
Vytvořili jakýsi „silniční okruh“ na který pokud se ionty napojí, vždy skončí v tunelu. Následně vyvinuli malou testovací baterii, jejíž nabití či vybití trvalo do 10 do 20 sekund namísto běžných šesti minut.
Ceder dále upozoňuje, že nový materiál se neopotřebovává tolik jako ty klasické, čímž stoupá jeho životnost. „Možnost nabíjet a vybíjet baterie v řádu sekund namísto hodin by mohla otevřít zcela nové možnosti technologického využití a podnítit změny v životním stylu,“ upozornili Ceder a Kang ve svém článku pro Nature. Technologii už si licencovali dvě americké společnosti. Praktického využití bychom se údajně mohli dočkat zhruba během dvou let.
To jo, ted je furt něco
To jo, ted je furt něco nového, ale nějak nevidim odezvu v praktickém použítí. …. Jinak ty baterie co se nabíjí v řdech sekund… nedokážu si představit ten proud kterým se nabije elektromobil za pár sekund… to aby měl každej trafostanici… 🙂
Budete mit k dispozici
Budete mit k dispozici akumulator energie. Nejspis elektricke. Ten se bude nabijet postupne, asi jako bojler na ohrev vody. Vyberete si jeho kapacitu podle toho, jak silny elektrovuz si poridite. Prijdte si k nam vybrat 🙂
Je třeba si uvědomit ,
Je třeba si uvědomit , že nabíjení má určitou účinnost a zbytek energie se promění v teplo , když nabíjíte dlouho bez problémů se vyzáří , ale když nabíjíte 10 sekund nevyzáří se nic a baterie se ohřeje na vysokou teplotu.
Chce to dobré chlazení
Chce to dobré chlazení
Omyl… ten článek je
Omyl… ten článek je právě o tom, že se povedlo potlačit vnitřní ztráty způsobované pohybem jontů. A když nejsou ztráty není ani ohřev.
Tak tak. Baví mě číst,
Tak tak. Baví mě číst, senzační objevy, které vědci učinili. Ale štve mě, že je o tom slyšet tak týden a pak slehla zem.
Mimochodem, to zjištění, že problém je s povrchem materiálu, už je docela staré a nějaká jiná skupina vědců (myslím) to řeší tím, že dělají povrch pórovitější (více tunelů). Tak nevím nakolik je ten objev senzační.
Ještě jedna věc. Nabíjení v rámci desítek sekund je fajn, ale nejsem si jist, jak mám chápat vybíjení v té samé rychlosti.
Rychlé vybíjení znamená,
Rychlé vybíjení znamená, že baterie dokáže velice rychle vydat velké množství energie. I to se v elektromobilech hodí, například při prudké akceleraci.
Už teraz používam
Už teraz používam batérie s dobou nabitia 15 min. Je ich bežne možné kúpiť.
Nezabúdajte, že všetky novinky najprv využije armáda.
Sony představila nový typ
Sony představila nový typ Li-Ion akumulátoru – nová lithium-iontová baterie od Sony je lithium-železo-fosfát olivínového typu, dobíjí se do půl hodiny
A nebo, že vyjdou ven ze
A nebo, že vyjdou ven ze zdí trezorů…
O naznacovane konspiracni
O naznacovane konspiracni teorii, ze nektere firmy systematicky nakupuji prava k patentum, ktere by mohly vest k nenaftovym technologiim, neslysim poprve. Prosim, je nekde na toho tema vice informaci? Dekuji.
Kolik podobných zpráv
Kolik podobných zpráv ještě budeme muset číst? Co týden je venku nová senzace v oblasti baterií, ale ve skutečnosti kde nic tu nic…Doufejme, že jednou tyhle objevy vyjdou taky za zdi laboratoří do normálního světa, a věčné sliby se tak naplní.
Myslim, ze psychologicky bod
Myslim, ze psychologicky bod zlomu uz byl prekonan. Dnes uz nikdo nepochybuje, jaka bude technologie pohonu aut budoucnosti – elektricka. Baterie budou obrovsky „business“ a penize do vyzkumu mohou natekat. Ted uz to pujde pomerne rychle.