Štítek: snižování hmotnosti
Baterie v karosérii auta již za 5 let?
O umístění baterií do karosérie auta začala uvažovat automobilka Volvo již před několika lety. Se současným stavem technologie je však podobný koncept ještě mnoho let vzdálen. Podle vědců z Queenslandské technologické univerzity (QUT) však lze „bateriové karosérie“ připravit pro komerční nasazení již za 5 let.
Visio.M: Plastová skla prodlužují dojezd
Odborníci z mnichovské technické univerzity TUM použili v projektu elektromobilu Visio.M speciální polykarbonátová okna. Plastová okna vynikají nízkou hmotností a skvělými izolačními vlastnostmi. Výsledkem jsou nižší energetické nároky auta.
Autosalon Paříž 2014: Renault Eolab – spotřeba 1 l/100 km
Po ultra-šetrných vozech posledních let jako Volkswagen XL1, Peugeot 208 Hybrid Air 2L se na letošním autosalonu v Paříži představí hybridní Renault Eolab – plug-in hybrid s proklamovanou spotřebou pouze 1 l/100 km.
Americké námořnictvo vyvíjí ultralehká auta
Americké námořnictvo (US Navy) chce přispět k nízkoenergetické automobilové dopravě. Námořníci, konkrétně námořní výzkumné laboratoře US Office of Naval Research (ONR), plánují přispět ke komercializaci ultralehkých kovů. Díky námořníkům se tak můžeme brzy dočkat elektromobilů s velmi nízkou hmotností, a tudíž i delším dojezdem.
Nissan: karbonová vlákna jsou pro auta příliš odolná!
Včera jsme informovali, že šéf výzkumu v Renaultu nepovažuje snižování hmotnosti elektromobilů za prioritu. Ilustroval to na příkladu využití CFRP u BMW i3. Uhlíková vlákna kupodivu nepovažuje za ideální řešení ani Nissan.
CFRP
CFRP je zkratka pro “Carbon-fiber-reinforced polymer” nebo “Carbon-fiber-reinforced plastic”. Ve zkratce – uhlíková vlákna nebo uhlíkovými vlákny tvrzené plasty. V současné době jde o často skloňovanou zkratku v oblasti automobilového průmyslu. Tento nový typ umělých hmot totiž může výrazně snížit hmotnost automobilů, a tím i jejich spotřebu.
Avera Motors připravují sportovní auto se spotřebou jako Prius
Avera Motors je nová automobilka se sídlem na Floridě. Založil ji R.J. Scaringe, expert z MIT na vývoj vysoce šetrných dieselových pohonů a pokročilých motorů. Přilákal k sobě odborníky a inženýri, kteří pracovali na takových autech jako Ford GT, Dodge Viper nebo Koenigsegg CCX. Spolu s nimi teď pracuje na novém sportovním autě s velmi nízkou spotřebou.
Tříválcové motory Škoda Auto s nižší spotřebou a emisemi
Škoda Auto rozběhla ve svém závodě na výrobu agregátů v Mladé Boleslavi výrobu modernizovaného tříválcového motoru 1.2 HTP. Rozsáhlé úpravy úsporného tříválcového zážehového motoru jsou výsledkem práce technického vývoje. Podařilo se například snížit hmotnost klikové hřídele. „Úpravy stávajícího agregátu se díky provedené optimalizaci hmotnosti projeví zlepšením kultivovanosti jeho chodu, úsporou spotřeby paliva a snížením emisí a hlučnosti,“ vysvětlil Eckhard Scholz, člen představenstva Škoda Auto odpovědný za oblast technického vývoje. Modernizovaná verze tříválcového motoru, který Škoda montuje do vozů Škoda Fabia už déle než pět let, je určen také pro modely Škoda Roomster, Volkswagen Polo a Fox, Seat Ibiza a Seat Cordoba. Jen v roce 2008 bylo podle informací automobilky v závodě Škoda v Mladé Boleslavi vyrobeno 270 875 tříválcových atmosférických motorů 1.2l. Více o nich například v článku na Auto.cz – Budoucnost tříválce 1.2 HTP?
Úsporný tříválec a hybridy od Mercedes-Benz
Daimler nabízí jednotlitrový tříválec ve svém Smart ForTwo, ale časem je nejspíš v rámci značky Mercedes-Benz hodlá narvat i do dalších modelů řady A, B i C, plus nové generace Smartů. Kromě úsporných tříválců bude Mercedes montovat prakticky do všech svých modelů také hybridní pohon – od miniaut přes luxusní sedany až po užitkové vany. V současné době proto inženýři dnem i nocí makají na snižování hmotnosti složitého hybridního pohonu alespoň o 10% Mezitím většina ostatních společností pracuje na snižování hmotnosti celých svých automobilů.
Lamborghini investuje do solární elektrárny i snižování emisí
Výrobce sportovních automobilů Lamborghini se po Ferrari a dalších luxusních značkách taktéž musí přizpůsobit módní zelené vlně. Chystá investici 35 mil. euro do velké solární elektrárny na jedné ze svých továren (Sant’Agata Bolognese), která má znamenat až 30% snížení emisí oxidu uhličitého do roku 2010. Dále upraví některé své vozy tak, aby se jejich emise snížily o 35% do roku 2015. Střešní fotovoltaická elektrárna má do roku 2010 vyrábět ročně 1,582 MWh, pokryje plochu 17 000 m2. Zároveň bude střecha továrny zateplena, nainstalováno nové osvětlení a provedena další opatření ke snížení spotřeby energie. Co se týká automobilů, prvním modelem, který se nesl na zelené vlně bylo Lamborghini Gallardo LP 560-4 u kterého se konstruktérům podařilo snížit emise o 18%. To je mimochodem naživo k vidění na letošním Autosalonu Brno 2009. Další pokroky v budoucnosti se mají nést ve znamení snižování hmotnosti, zlepšení spalování, snižování odporu, zavedení Stop&Start systému, hybridním pohonu (!) a biopaliv.