Návštěva v Tesla Motors: na řadě jsou SUV a dodávky

Hodinu jízdy od San Franciska se nachází malé městečko Menlo Park. Kromě toho, že v něm sídlí někteří investiční bankéři pohánějící Silicon Valley svými kopami dolarů, má zde sídlo a hlavní showroom také společnost Tesla Motors. Průvodkyní nám byla mluvčí společnosti Rachel Konrad.

Showroom se nachází jen pár bloků od hlavního vývojového stanu Tesla Motors. Výzkum a vývoj se však nyní bude stěhovat do nedalekého Palo Alto. Společnost obsadí tři budovy v rámci Stanfordského výzkumného parku kde původně sídlila firma Hewlett-Packard.

Fakt, že Tesla bude sídlit v podstatě hned u světoznámé Stanfordské univerzity dává dokonalý smysl. Už dnes firma shání přes 170 nových zaměstnanců, především inženýrů. Zatímco zbytek Kalifornie i Spojených států propouští, Tesla doslova lační po nových talentech.   
Tesla Motors - showroom Menlo Park

Jak nám Konrad vysvětlila, přístup Tesla Motors je dvojaký. „Jednou nohou stojíme ve světě automobilového průmyslu a druhou nohou v Silicon Valley,“ upřesnila Konrad pozice automobilky. Spoluzakladatelem firmy není totiž nikdo jiný než Elon Musk. Podnikatel, který vydělal jmění na prodeji společnosti PayPal.
Tesla Motors - showroom Menlo Park - elektromobily Tesla Roadster
Už když vstoupíte do showroomu Tesla, ucítíte závan nejmodernější technologie. Uprostřed sálu kromě samotného Tesla Roadsteru totiž trůní také velký Apple iMac, který každý návštěvník může volně využít. Otočíte-li hlavu od obrazovky počítače vlevo, uvidíte prosklenou stěnou do servisní místnosti.

Ta, narozdíl od jiných automobilek, není kompletně zamazaná olejem, není v ní cítit benzin ani výfukové plyny. Je tak čistá, „že v ní můžete klidně obědvat,“ zavtipkovala Konrad. Měli jsme možnost se po místnosti porozhlédnout a detailně si prohlédnout i rozebrané Roadstery.
Tesla Motors - showroom Menlo Park - rozebraný Roadster
Konrad vysvětlila, že při vývoji Roadsteru, v současné době jediného elektromobilu schváleného a dostupného pro provoz na dálnici v USA, se inženýři snažili využít maximum již hotových součástí. „Nechtěli jsme objevovat Ameriku,“ dodala Konrad. Brzdy Brembo a další součástky jsou tedy sériová výroba. Jakkoliv je Roadster výjimečné auto, cílem nebylo udělat auto pro horních 10 000, nýbrž auto pro všechny nadšence do sportovních automobilů.
Tesla Motors - showroom Menlo Park - dílna
V současné době je v plném běhu vývoj rodinného sedanu Tesla Model S. Ten bude mít místo až pro sedm lidí (dvě děti navíc na sedačkách v kufru), údajně proto, že Elon Musk má sám pět dětí. Co bylo ale nejzajímavější, díky nedávné půjčce DOE se Tesla může v plné síle vrhnout do vývoje dalších elektromobilů. „Na řadě jsou elektromobily s pohonem 4×4, tedy SUV, crossovery, ale i dodávky, pick-upy, prostě všechno možné,“ řekla nám Konrad.
Tesla Motors - showroom Menlo Park - elektromotor pro elektromobily Tesla Roadster
Podvozek Modelu S byl navržen právě s ohledem na flexibilitu využití. Na otázku zda se Tesla hodlá pustit také do vývoje malých městských elektromobilů odpověděla Konrad poněkud vyhýbavě „Pokud bude poptávka, tak proč ne…“ SUV jsou pro americkou společnost jasná volba – spotřebitelé zde o ně mají obrovský zájem. Je tedy logické vyrábět to, co se prodává. Ohledně malých aut navíc Tesla začala nedávno spolupracovat s Daimlerem, který si koupil ve firmě 10% podíl.

V Tesla Motors dnes pracuje asi 500 lidí, prodáno bylo zhruba 900 vozů a do konce roku firma očekává nějakých 1000 prodaných kusů. Příští rok pak chce růst na 1100-1200. Jak vidíte, nejde o žádnou sériovou výrobu. Právě ta je ale pro automobilku pomyslným svatým grálem. Model S už by měl být vyráběn tempem nějakých 20 000 kusů ročně, první dodávky mají začít koncem roku 2011 nebo začátkem 2012. Tesla momentálně hledá místo kde by mohla postavit svou vlastní továrnu.
Tesla Motors - showroom Menlo Park - Tesla Roadster
Proč nevyužít nějakou už postavenou, například koupit jednu od rozprodávajících se General Motors podobně jako to udělali Fisker Automotive? „Musíte myslet na to, že Fisker Karma je plug-in hybrid. Vyžaduje infrastrukturu jak pro spalovací motor, tak pro elektromotor,“ řekla Konrad. Když popisovala přístup Tesla Motors k celému byznysu, přirovnala odvětví elektromobilů v mobilním telefonům v 80. letech.

„Tehdy to byly těžké krychle, které stály obrovské peníze. Jenže všichni ti lidé, kteří si je koupili de-facto umožnili nám, abychom dnes mohli využívat všech vymožeností mobilní komunikace,“ řekla doslova Konrad. Přesně tak je to i s prvními majiteli Tesla Roadsteru. Také oni de-facto subvencují naši elektrifikovanou budoucnost. Jenže dnes se mobilní telefony téměř „rozdávají zadarmo“, prodává se služba. Jak to bude dělat Tesla?

Do budoucna chystáme pro zákazníky velmi zajímavé služby. Například pokud si někdo koupí Roadster, případně Model S a po několika letech přijede na výměnu baterie, nabídneme mu baterii s vyšší kapacitou, a tedy i dojezdem. „To je ale jen jeden způsob, jakým se o zákazníky chceme postarat,“ vysvětlila Konrad. Vypadá to, že Tesla má svůj byznys pevně v rukou.
Tesla Motors - showroom Menlo Park - dobíjení elektromobilu Tesla Roadster
Ze San Franciska do Los Angeles vystavěl Elon Musk se svou další společností SolarCity volně dostupné dobíjecí stanice v rámci dálnice číslo 101. Celkem jich je zatím pět, podporují pouze Roadstery, ale v budoucnu by měly být rozšířeny o podporu univerzálního konektoru SAE J1772.

53 Comments on “Návštěva v Tesla Motors: na řadě jsou SUV a dodávky”

  1. Prosím o poskytnutí
    Prosím o poskytnutí doručovací adresy firmy Tesla motors,nebo mailu.Mám tech.řešení zdokonalení dobíjení elektromobilů,bez nutnosti venk.připojení,nebo použití jiných paliv.U nás se takovou výrobou nikdo nezabývá a Teslu motors by to mohlo zajímat.Nejedná se ani o solár.energii.
    Děkuji za odpověď.

  2. Tak som sa pokusil urobit
    Tak som sa pokusil urobit mensie prepocty o nabijani podla udajov vyrobcu, ktory uvadza pre 240V a 70A je dobu nabijania 3.5 hodiny. Ak by sme pouzili nejake rozumnejsie zatazenie napr. 10 A z domacej zasuvky, tak sa doba predlzi na 24 hodin a plne dobitie by vyslo pri dnesnej cene za KWh (5.50SKKK) asi 320 korun. Musime, ale pocitat, ze pri vacsom vyuziti elektromobilov by tato cena asi vyraznejsie stupla, takze mozme kludne pocitat aj s dvojnasobkom. Tesla Roadster je ale sportove auto a pri nejakom beznom elektromobile sa da pocitat s mensou kapacitou baterii.
    Zaujimalo by ma, aky je sucasny stav testovania auta MINI-E od BMW.

  3. No mna by zaujimala ta
    No mna by zaujimala ta rekuperacia. Aky vyznam by malo robit rekuperaciu pri dojazde auta a nie len pri brzdeni, ako tu niektori popisuju? To je preda nezmysel dobijat auto dojazdom bez brzdenia. Dalsia vec, ktora by ma zaujimala, je ci su baterie pri nizkych teplotach zohrievane, alebo nejak temperovane. Tiez, ako je vyriesene kurenie (ci je to klasicky privod tepleho vzduchu od elektromotora, alebo su na to pouzite nejake extra spiraly, ci nieco podobne)? Osobne si myslim, ze elektromobily mozu mat daleko lepsie jazdne vlastnosti, ako klasicke auta, co TESLA asi aj dokazuje. Jedna sa hlavne o stabilitu auta, zrychlenie, jednoducha konstrukcia-bezporuchove) atd…

    1. K rekuperácii – Pokiaľ si
      K rekuperácii – Pokiaľ si správne pamätám fyziku zo školy, tak elektromotor v prípade, že ho odpojíme od prúdu začne ak sa stále ešte točí a na statore je magnetické pole (permanentné magnety, alebo statorové vinutie pod prúdom), začne vyrábať prúd. Samozrejme, že nastane aj spomalenie vozidla, pretože aj pri nabíjaní je potrebné dodať nejaký výkon. Klasické brzdy sú tam preto, lebo tento jav má určitý priebeh, záleží na parametroch motora, akumulátora a pod.
      Aby bolo možné prudšie zabrzdiť a aj celkom zastaviť, sú tam klasické brzdy. Rekuperácia funguje len ak sú kolesá v pohybe.
      Na druhej strane dochádza k rekuperácii aj pri jazde z kopca, kde pedálom „plynu“ vlastne len udržujem rýchlosť, pričom všetka prebytočná energia ide do akumulátora.
      U spaľovacieho motora sa to nedá, motor musí bežať minimálne na voľnobežných otáčkach, t.j. musím spotrebovávať nejaké aspoň minimálne množstvo paliva…

      1. Este som nasiel zaujimavy
        Este som nasiel zaujimavy udaj, ze servisny interval je jeden rok a aj tak si neviem predstavit, ze co tam treba vlastne servisovat-mozno len tie brzdy. Dalsi dovod, preco sa automobilky do elektromobilu nehrnu. Prisli by o zisky z vyroby nahradnych dielov, filtrov, olejov a museli by prepustit zamestnancov servisov a motorarni. Konecny efekt zo zavedenia elektromobilov by sa asi podobal na krizu v krajinach, ako je Slovensko a aj CR, ktore su na vyrobe aut zavisle. To je hlavny dovod, preco do elektromobilov musi sypat peniaze stat, bo automobilky, by to brzdili, kym by sa dalo.

        1. Oni už o zisky prišli a
          Oni už o zisky prišli a vôbec ich neľutujem, pretože navyrábali kopce áut, ktoré už zákazník nechce.
          Firma, ktorá nechápe, že sa niečo zmenilo v očakávaniach zákazníka, logicky pôjde dole.
          Tí čo premýšľajú o zisky neprídu, ba naopak.
          I keď fandím elektromobilom, predpokladám, že situácia vyprovokuje zmeny v konštrukcii aj u klasických vozidiel.
          Veď pred pár rokmi sa nám ani nesnívalo, že niekto ponúkne štart – stop systém u vozidiel pre bežných smrtelníkov.
          A to ešte ani zďaleka nie sú vyčerpané všetky možnosti.
          Ja ale keďže mám relatívne nové auto už asi budem kupovať niečo elektrické – predpokladám, že to terajšie ešte pekných pár rokov vydrží.

            1. Čo sa týka studeného
              Čo sa týka studeného motoru, je to otázka konštrukcie – dnešné motory sú oveľa odolnejšie. Ďaĺší problém je olej – všimnite si, že dnes majú oleje nižšiu viskozitu – bežne 10W/40, ale používa sa aj 5W/40 a 0W/40.
              Čo sa týka vlastného sastému, pýtal som sa u predajcu môjho vozidla: Alternátor je použitý silnejší, aby sa batéria dobíjala rýchlejšie. Čo sa týka akumulátora, tak zrejme ide o typ dovoľujúci viac cyklov.
              Mimochodom, štartovanie je otázka aj celkového trenia v motore. Keď som prvý raz otvoril kapotu na mojom aute bol som šokovaný aký malý štartér má (asi ako 3dcl pohár od horčice). Mám dojem, že motor má permanentné magnety.
              Čo sa týka štartovania v zime, nezabúdajte, že štartstop systém bude v podstate spúšťať teplý motor – takže aj záťaž akumulátora bude podstatne nižšia. Zároveň určite tento systém sleduje stav akumulátora, takže nedovolí jeho poškodenie.

              1. O studenom motore by som si
                O studenom motore by som si velmi iluzie nerobil. Jedna sa hlavne o tepelnu roztiaznost, teplotne namahanie a mazanie a s tym sa vela urobit neda. Mozno len s tym mazanim. Na kratsie trasy sa s nejakym spravnym vyuzitim SS systemu pocitat neda a u tych dlhsich (dialnica) zase nie su semafory a stopky. Ja tuto vymozenost nemam, ale priznam sa, ze starsie auto by som si s tymto systemom nedovolil kupit. Pokial je ten starter maly, ako ste spomenuli, tak na pastorku musia vznikat velmi velke sily, co asi dost zvysuje opotrebenie startera.

                1. Veľkosť pastorka nemá
                  Veľkosť pastorka nemá nič spoločné s veľkosťou štartéru.
                  V prípade,že konštruktér použije permanentné magnety na statore, 1kW štartér nebude vážiť viac než 1kg. Štartovanie je otázka 2 až 3 sekúnd pri teplom motore a opotrebenie je skôr otázka mechanizmu zasúvania pastorku do záberu a použitých materiálov.

  4. Dobry den.Jsem asi prvnim
    Dobry den.Jsem asi prvnim cechem ktery se letos v unoru svezl vozidlem Tesla Roadster.Projevil jsem o nej zajem uz pred rokem a spojil se s firmou Tesla.A zaregistroval se na predvadeci jizdu ktera probehla v unoru ve Vidni.Pred cca rokem byl dolar asi na 15kc a auto melo stat asi 89 000,- dolaru.
    Coz byla cena primerena.Bohuzel nakonec se vozidlo prodava v evrope za cenu pomalu 100 tisic euro.Od koupe jsem ustoupil.
    Ted k vozidlu samotnemu.Je to zazitek ktery s nicim nesrovnate…za naprosteho ticha auto akceleruje zpusobem k nicemu neporovnatelnym.Vlastnim audi A8 s motorem 4,2.Je to tiche a rychle auto…ale neda se to porovnat s pocitem rozjezdu Tesly.Pokud bude zajem muzu se rozepsat o tomto vic.
    Video z teto predvadeci jizdy je zde: http://www.youtube.com/watch?v=cw5bj1FIi_w
    Bohuzel kdyz jsem ridil ja,tak nikdo nenatacel.Kamarad a automechanik je videt na videu,slyset jen muj komentar a bezprostredni zazitky po jizde.
    Tomas

    1. I keď Tesla Roadster
      I keď Tesla Roadster určite nebude moje auto, zrejme v budúcnosti by som volil elektromobil, alebo aspoň niečo také ako Opel Ampera. Doposial som len čítal manuál k Tesle – už len z toho usudzujem, že je to výnimočné vozidlo.
      Dúfam, že napíšete nejakú krátku reportáž, ktorú si určite rád prečítam.

      1. Asi nema smysl tady
        Asi nema smysl tady popisovat data o Tesle Roadster,protoze kdo se o to zajima tak data a vykony zna.Muzu popsat jen subjektivni pocity.Ty bezprostredni jsou slyset ve videu na ktere jsem jiz odkaz dal.
        Kdo videl nazivo Lotus Elis,tak vi ze toto vozidlo je opravdu malinky.Ale vyvolava velke emoce.Jeho nizka vyska znamena nesnadne nastupovani,navic pres siroky a vysoky prah.Ale po usednuti je ve vozidle kupodivu dost mista a necitite se stisnene.Hned na to me zaujalo ze i pres pocasi(na videu je videt ze byl snih)je ve vozidle teplo.Celou cestu jsme topili,takze i pri stani na krizovatce auto ukazovalo spotrebu 4 amper a pres to ze jsem byl toho dne minimalne 4 clovek na ukazkove vyjizdce cca 15 km tak vozidlo ukazovalo dojezd okolo 300 km a po ujeti se to pohnulo priblizne o odpovidajici ujetou vzdalenost.Prekvapilo me to i diky tomu ze akumulatory v zime ztraci neco na sve kapacite.

        1. Aký máte dojem zo
          Aký máte dojem zo remeselného spracovania, sedadlá mi pripadajú dosť odľahčené?
          Mimochodom, k tej kapacite akumulátorov, dosť by ma zaujímalo, ako sa vozidlo bude chovať v zime, ak ho nechajú celú noc vonku na parkovisku. Pokiaľ viem, lítiové akumulátory nemajú príliš v láske prevádzku v teplote pod
          -10 stupňov. Čo sa týka vykurovania, čítal som, že Tesla má vykurované aj sedadlá – zákaznkom doporučujú z dôvodov šetrenia energiou práve používať túto možnosť – je tam spotreba 2x60W. Klasické kúrenie má okolo 1500W.
          Každopádne ale nepredpokladám, že s elektromobilom budú ľudia jazdiť ako s klasickým autom – t.j. do sucha v nádrži.
          Tých cca 15 až 20% kapacity je potrebné ponechať.
          Som modelár a tiež používam lítiové články – tento režim im len prospieva. Otázka je, s akou rezervou Tesla uvádza dojazd. Ak je to v rámci nejakého algoritmu, kde palubný komputer berie do úvahy aj iné faktory, tak klobúk dole.

          1. Jestli jste nevidel
            Jestli jste nevidel video,tak se na nej podivejte- http://www.youtube.com/watch?v=cw5bj1FIi_w
            Byla zima asi -5 C .Panove co ho privezli byli ubytovani v hotelu a auto pres noc stalo v podzemnich garazich kde teplota byla tak plus 5 stupnu.Podle jejich vyjadreni vozidlo ma nulu na palubnim pocitaci nastavnenou prave na nenjakych 15ti procentech kapacity akumulatoru.Od teto chvile vas pry upozornuje ze nemate jet,ale z duvodu treba vyjeti z dalnice atd. se akumulatory neodpoji a nechaji vas pokracovat a az pred uplnym vybitim je odpoji odpojovac.Nemel jsem ale moznost toto overit.
            Oficialne se uvadi dojezd kolem 400 km,ale i zde na hybrid.cz jsem nasel clanek,ze snim ujeli pres 500km.Takze si myslim ze 350-400km v realnem provozu neni opravdu problem i za spatnych podminek.
            Zpracovani je solidni a sedacky pohodlne.Nikde nic neskripalo,nevrzalo a slicovani bylo OK.Takto udelana sedadla ma i puvodni Lotus Elise.
            Jeste jsem zapomel na jednu vec.Prekvapilo me ze sice je vozidlo tvrdsi(urcite proti me Audi A8 nesrovnatelne,tak z vas dusi nevytrese.Jeli jsme i po kostkach a mam pocit ze Porsche je tvrdsi a min pohodlne.Nemel jsem moznost ridit Ferarri a pod. ale predpokladam ze i tyto budou urcie v beznem provozu nesrovnatelne min pouzitelne.
            Jedine co me mrzi je ze diky obrovskemu zajmu(cekaci doba cca jeden rok) se cena pro evropu dostala na 90 tisic euro a s priplatky jste na 100 tisicich,coz mi prijde trochu moc.Kdyby udrzeli cenu na puvodnich 80 tisic dolaru a pri cene dolaru okolo 15 kc by cena byla o milion nizsi.
            Milion pro me je velky peniz a proto jsem od koupe Tesly ustoupil i pres to ze si myslim ze je to revolucni vozidlo.
            Premyslim nad vozidlem Fisker Karma ktere zatim udava cenu kolem 80 tisic dolaru a brzy se zacne prodavat.Zatim jsem ale nemel tu cest otestovat,ale jsem v kontaktu s vyrobcem a hned jak zacnou zkusebni jizdy v evrope urcite napisu.

            1. Myslím, že s cenami sa
              Myslím, že s cenami sa začne niečo robiť, až viacej automobiliek uvedie na trh vozidlá s alternatívnymi pohonmi.
              Pre mňa je elektromobil favorit – myslím, že momentálne nič efektívnejšie neexistuje. Dúfam, že aj EU začne elektromobily nejakým spôsobom dotovať minimálne z toho dôvodu, že až tak neznečisťujú životné prostredie (myslím reťazec od surovín na výrobu energie – cez jej distribúciu až po spotrebiteľa). Možno pomôže aj predaj lacnejších elektromobilov, kde sa budú dosahovať vyššie počty sérií, čo môže znížiť cenu akumulátorov, ktorá je podstatnou zložkou ceny elektromobilu…
              Inak predpokladám, že Fisker bude cenovo asi to isté.

                1. To som prekvapený, potom je
                  To som prekvapený, potom je to otázka fakt len sériovej výroby. V prípade TESLY to bude uvedenie modelu „S“ na trh + zrejmé navýšenie kapacity výroby. Ozaj, ako je to s prihlásením takéhoto vozidla u nás?

                2. Jak jsem jiz zde psal Tesla
                  Jak jsem jiz zde psal Tesla pro evropu je upravena(jina svetla,jiny kabel 240V nabijeni a jine)A nechali si pro EU vozidlo homologovat vcetne narazovych zkousek atd.Vozidlo by melo jit prihlasit v cele EU bez jakyhkoliv problemu.Teda samozrejme evropska verze ktera je drazsi.

        2. A ted k jizde
          A ted k jizde samotne.Vozidlo nema posilovac(stejne jako predloha Lotus Elise) takze otaceni volantu na miste jde trosku z tuha,ale diky nizke vaze vozu to neni nic strasneho a pri jizde krokem uz je vse OK.Rejd vozidla je take malinky,ale to patri ke sportovnimu vozu obzvlast kdyz volant neotocite ani o trictrte otacky do plneho rejdu.Proste supersport.Ovladani je naprosto intuitivni a nic vas neprekvapi.Teda az na jednu vec…pri uplnem uvolneni nejede vozidlo jak jste zvykli volnobezne dal,ale diky vykonemu motoru a rekuperaci energie zacne vozidlo spomalovat…rikam spomalovat,nikoli…BRZDI!Prekvapilo me jak moc.Cekal jsem vetsi spomaleni nez u benzinoveho vozidla,ale tohle me prekvapilo.Pokud chcete dojet ke krizovatce plynule,nezbyde nez plynovy pedal drzet nepatrne seslapnuty.Jinak jedete jakoby brzda plyn.Coz ale neni neprijemne vzhledem k sportovnimu pocitu z celeho vozidla a skutecnosti ze kdyz jste do jizdy vlozili energii,tak se vam velka cast ji vrati,takze tento styl jizdy nijak zvlast nezaplatite.
          Jeste se vratim k rozjezdu.Akcelerace je opravdu brutalni a nezvykla tim ze se neprojevi zvukove.Bal jsem se na mokre silnici seslapnout hned plyn na podlahu,ale pri ujisteni ze je zapnuto ASR az ze je jeho funkce spolehliva jsem neodolal.Cekal jsem ze dojde aspon k malemu prokluzu kol,ale to se nekonalo.Vozidlo az neprirozene vyrazilo vpred bez sebemensiho naznaku nestability.Asi bych prisel o mnoho penez,jelikoz ve vnitrni Vidni se ritit ulici rychlosti okolo 150km/h je docela riziko,ale nedalo mi to!;-) Tato rychlost byla na tachometru driv nez jsem se stacil vzpamatovat.Genialni a s nicim nesrovnatelne!Jelikoz Tesla ma jen jeden staly prevod tak zrychleni je bez jedine zmeny a tahne od nyly porad stejne.Brzdy a jejich davkovani odpovida stylu vozidla.Proste auto brzdi jako cert,ale ve vetsine pripadu toto ani nepotrebujete,jelikoz staci sundat nohu z plynu a spomalujete dost a dost.

    2. No, koukal sem na to video,
      No, koukal sem na to video, hochu, slovnik hrubý, od dvouproudý silnice kravál no ale s číms me posadil na prdel neni ani tak to že Tesla předjede 7mičku BMW na sto metrech.. ani že chlapek v Porshe byl z tebe v „prdeli“ :)) .. ale to, žes tu Teslu drandil na sněhu :)) Doufam žes měl alespoň zimáky 🙂

      1. Nejsem zadnej reporter a
        Nejsem zadnej reporter a tohle je homevideo.Slovnik asi nemam vytribenej,navic je muj komentar hodne ovlivnenej silou zazitku.Bylo to nataceny bezprostredne po jizde.Bohuzel nikoho z pritomnych nenapdlo vzit do ruky kameru kdyz jsem jel ja(pouze fotili)
        Tesla mela obute standartni gumy yokohama ktere se davaji i na Lotus Elise.Takze zadne zimni.
        No a ze byl chlapek v Porsche v prd.li…ono si totiz ty Tesly vsimali jen ti v lepsich autech.Asi vedeli o co jde a taky se snazili „zavodit“ aby videli jak to jede.Normalni lidi na ulici si toho ani nevsimli.Prochazeli okolo bez jakehokoliv zajmu.Jsou zvykli na ruzne sportaky a koho nezajima tato problematika tak netusi o jakou „revoluci“ vlastne jde.
        Podle me je to prvni elektromobil(navic supersport) schopny bezneho provozu a zahajil tim silenstvy vetsiny automobilek po elektromobilech.

    1. Predpokladám že si
      Predpokladám že si reagoval na mňa. Nuž vysvetli mi to ak, som to nepochopil. Citujem: „Washington 24. júna (TASR) – Americká vláda vytvorila fond dotovaný 25 miliardami USD (17,89 miliardy eur) na podporu vývoja a výroby ekologických vozidiel. Ako prvé dostanú z neho dotácie koncerny Ford, Nissan a Tesla.“ zdroj: http://auto.sme.sk/c/4904756/americka-vlada-vytvorila-fond-na-podporu-vyroby-ekologickych-vozidiel.html . Takže tu vôbec nejde o fazuľky ale o štátne miliardy. Tu nejde o súkromný kapitál ale o rozdávanie peňazí daňových poplatníkov. Ja viem, je to len moja neschopnosť, že si „nevylobujem“ nejakú miliardu aj ja. Možno by som potom aj ja vedel vytvoriť pár pracovných miest 🙂

      1. Založ si v USA automobilku,
        Založ si v USA automobilku, přijď s nějakým zajímavým elektromobilem a dostane se i na Tebe…

        Je zcela jasné, co USA sledují – potřebují snížit spotřebu ropy (zvlášť teď uprostřed krize je dovoz ropy problematický) a zároveň ji nezdražit (protože to by běžní amíci nezkousli) – na druhou stranu disponují dostatkem jaderných technologií (Westinghouse) i materiálu (nejen z likvidovaných pum) a „zelená“ elektrifikace jim navíc může zvednout i mezinárodní prestiž, přilákat zájem investorů, zvýšit zaměstnanost, atp.

        1. Bolo by to fajn, keby
          Bolo by to fajn, keby zaujímavý nápad bol dôležitý. Prvoradé sú však dôležité kontakty 🙂

          Elektromobilo samozrejme fandím. Ešte viac sa mi pozdávajú elektro-človeko poháňané stroje. Na tie by nám stačili ďaleko menšie investície. Keby sa len jeden milión USD rozdeli medzi viacero nadšencov uvideli by sme zaujímavé nápady. Podporovať firmu so superdrahými autami … no čo ja viem?

          1. Hlavny dovod, preco sa
            Hlavny dovod, preco sa automobilky nehrnu do vyroby elektromobilov, je asi ten, ze by si nemali v com konkurovat. Dneska pride kazdy rok nejaka firma s tym, ze sa jej podarilo znizit spotrebu o 2-3% a vynalezom noveho systemu vstrekovania, redukovat emisie mocovinou, alebo nejakou inou vecickou, zvysit pocet ventilov…, proste si maju za co od zakaznika zapytat viac, lebo ich auto ma nejake vylepsenie oproti konkurencii. Pri elektromobiloch je tych moznosti ovela menej. Elektromotory su uz niekolko desatroci stale rovnake, baterie dokaze vyrabat len zopar firiem, od ktorych ich musia nakupit a jedine v com si naozaj mozu konkurovat, je len vybava, ktora,cim je bohatsia, tym viac znizuje kapacitu baterii. No a potom mozno este existuju dobre vztahy automobiliek s Arabskymi sejkami, ktore budu,cim dalej,tym lepsie.

    1. Tesla motors si zaslouží i
      Tesla motors si zaslouží i dotace, protože v mých očích jsou to oni, kteří prolamují bariéru co současné automobilky nechtějí dobrovolně překročit. Přitom by to pro ně bylo mnohem jednodušší. Připouštím, že Tesla Roadster je pro horních 10 % lidí, ale Tesla Model S považuji za finančně dostupný pro víc než 25 % lidí. Ostatně již jsem si ho objednal a proto netrpělivě čekám na rok 2012.

        1. Objednal jsem Model S.
          Objednal jsem Model S. Výbava se zatím neurčovala. Dle příslibu mne měli 3 měsíce před expedicí (začátek 2012) kontaktují abych vybral konkrétní konfiguraci. V základu (dojezd 250km) a dnešním kurzu vychází cena tesně pod milion. V max. konfiguraci (dojezd 480km) cena nebyla určena 🙂

Napsat komentář