Elektrická revoluce začíná ve Francii

Do francouzských prodejen značky Renault koncem října dorazily první elektromobily. Znamená to skutečný start revoluce v oblasti elektromobilů. Právě Francie má totiž s elektromobilitou dlouhodobé zkušenosti a navíc má k dispozici i levnou elektřinu z jaderných elektráren.

Na Francouze se řítí záplava elektromobilů
foto: plugincars.com

Už v roce 1881 francouzský vynálezce Gustave Trouve psal do Francouzské Akademie věd, že pracuje na elektrickém voze. Právě Británie a Francie byly v té době v popředí rozvoje elektromobilů.

Během 80. a 90. let 20. století Francie využívala elektromobily s NiCd bateriemi, které však byly nakonec pro obsah toxického kadmia zakázány, a tak rozvoj elektromobility ve Francii na čas ustal. Koncem první dekády 21. století se ale karta opět obrací.

V roce 2009 francouzské ministerstvo životního prostředí vydalo národní plán přijetí elektromobility, ve kterém stanovilo 14 konkrétních opatření pro adopci elektrických aut. Rok poté francouzská vláda ohlásila, že nakoupí až 50 000 elektromobilů.

Jsou to právě francouzské firmy – především automobilky, ale i strojírenské a energetické společnosti, kterým taková zakázka výrazně pomůže rozjet výrobu. Navíc, francouzská vláda nabízí na nákup elektromobilu dotaci 5000 euro.

Jakmile se dostanou elektromobily na trh, zákazníci už si k nim cestu najdou. A právě to se nyní ve Francii začíná dít. K prodejcům značky Renault dorazily první vozy Renault Kangoo Z.E. Elektrická dodávka může být velmi zajímá především pro firmy a malé živnostníky či podnikatele.

Postupně během tohoto a příštího roku ale značka Renault uvádí na domácí trh ještě vozy Fluence, Zoe a Twizy. Přitom už dnes jsou ve Francii v prodeji elektromobily Citroen C-Zero, Peugeot iOn, Tesla Roadster, Think City, Nissan Leaf, Smart ED, Mia a další.

A prodeje vytrvale stoupají. Zatímco v roce 2010 se ve Francii prodalo necelých 200 elektrických aut, za letošní rok už je to 1428. To je téměř desetinásobný nárůst! Nejlépe si samozřejmě vedou vozy koncernu PSA Peugeot Citroen s 920 registracemi.

Elektromobily prozatím představují pouhé desetiny procenta nově registrovaných vozů (kolem 160 000 ročně) ve Francii. Procentuální zastoupení je tak podobné jako v USA, dnes technologicky nejvyspělejším automobilovém trhu.

Přesto má Francie skvěle nakročeno. Nedávno se v Paříži rozběhl projekt Autolib – půjčovna elektromobilů pro Paříž. Začíná se s 51 elektromobily Bollore Bluecar, postupně jich až čtyři tisíce.

Během následujících tří let se navíc zásadně rozšíří nabídka elektrických aut pro koncové spotřebitele. Pokud by se i nadále zvyšoval prodej elektromobilů tak raketovým tempem jako dosud, znamenalo by to, že v roce 2015 už by se jen ve Francii mohlo prodat minimálně 15 – 20 000 elektromobilů ročně.

Ostatně, Renault plánuje v roce 2012 vyrobit celkem 20 – 30 000 elektromobilů Kangoo Z.E. Přitom až o 15 000 z nich už projevily zájem velké společnosti s rozsáhlými firemními flotilami.

O tom, že Renault to s elektromobilitou ve Francii myslí vážně, svědčí i skutečnost, až u 370 z celkem 5200 dealerů budou elektromobily přímo vystaveny – a to v nejbližších týdnech a měsících. Elektrická dodávka se prodává za 20 000 euro bez daně a bez baterie. Tu je nutné si pronajmout baterii za cenu od 72 do 125 euro za měsíc.

Zajímavé je, že elektromobil Kangoo Z.E. se v základu podle informací magazínu PlugInCars.com prodává bez dobíjecího kabelu, který je nutné si přikoupit. Renault tak nejspíš předpokládá, že většina prvních uživatelů bude mít přístup k dobíjecím stanicím.

Jako doplněk je dále možné přikoupit také benzinové topení, které se bude pro rozměrný interiér Kangoo hodit zejména v méně prosluněných oblastech Francie.

plugincars.com, blogs.afii.fr, latribune, latribune, analysis.evupdate.com

12 komentářů u “Elektrická revoluce začíná ve Francii”

  1. Ano, když se zruší
    Ano, když se zruší prakticky veškerá zodpovědnost a škrtnou se odškodnění: zpravy.ihned.cz/svet-evropa/c1-53465970-ukrajina-chce-cernobylskym-veteranum-skrtnout-davky-pred-parlamentem-demonstruji-stovky-lidi
    tak by se dalo říct, že jaderná energie nepatří mezi nejdražší.

    1. Vždycky záleží na tom,
      Vždycky záleží na tom, co s čím porovnáváte. Započítáváte do ceny jaderné elektřiny odškodnění obětem Černobylu? Proč ne, ale nezapomeňte do ceny energie z fosilních paliv také započíst léčbu rakoviny plic v severních Čechách, stěhování lidí z poddolovaných vesnic a číštění peří racků z Mexického zálivu.
      Chci tím říct, že vše je propojené se vším a pokud byste byl opravdu důsledný, tak započítáte všechno do všeho a na obou stranách pak máte celý národní produkt země – a stejně víte prd, jako na začátku.

    1. K reklamě: Pokud nám
      K reklamě: Pokud nám budete pravidelně přispívat na provoz formou sponzorských darů a přesvědčíte k tomu i dostatečný počet ostatních, můžu vám osobně slíbit, že se tu žádná podobná (a třeba ani jiná) reklama neobjeví. Klidně místo ní umístíme vaší fotku :o)

Napsat komentář