V úterý 24. května proběhlo ve Vrchlabí předání dvou elektromobilů Peugeot iOn městu Vrchlabí a Správě Krkonošského národního parku. ČEZ zároveň zopakoval svůj záměr instalovat chytré elektroměry a přeměnit Vrchlabí ve Smart Region, tedy energeticky soběstačnou oblasti intenzivně využívající kogeneraci.
foto: ČEZ/Peugeot
Vrchlabí se stane společně s částí východních Čech a Liberecka první oblastí, kde začne ČEZ nasazovat 32 000 chytrých elektroměrů. Celkem 6000 bude putovat právě do Vrchlabí, kde se začnou vybavovat už v červnu 2011. Chytré elektroměry jsou však jen část z celé přeměny ve Smart Region.
Podle Jiřího Kudrnáče, ředitele divize ČEZ Distribuce, půjde projekt Smart Region ve Vrchlabí ještě mnohem dál. V jeho rámci se budou v podnicích (např. továrna Škoda Auto) a dalších spolupracujících organizacích instalovat plynové kogenerační jednotky.
Ty zajistí alespoň částečnou, postupně však pokud možnost kompletní energetickou nezávislost regionu Vrchlabí na rozvodné síti. Pro Vrchlabí to bude znamenat posilování rozvodné sítě, instalaci nových ovládacích prvků a nějaký čas také rozkopané ulice.
ČEZ a Peugeot uzavřeli dohodu o elektromobilitě
Bude mít Česká republika kde nabíjet elektromobily? Blýská se na lepší časy
ČEZ chce do energetické infrastruktury a decentralizovaných zdrojů v příštích letech výrazně investovat. To zároveň znamená významné investice do výzkumu a vývoje. Z velké části se totiž energetika začíná propojovat s průmyslem informačních a komunikačních technologií.
Právě ty dokážou monitorovat a přenášet aktuální informace o vývoji výroby a spotřeby v síti všemi směry. Na výzkumných pracovištích univerzit jako je ČVUT, Vysoká škola báňská a dalších pak bude vyvinout takové algoritmy, které dokážou chytrou síť (smart grid) uřídit.
Taková inteligentní rozvodná síť pak bude mít i tzv. „self-healing“, tedy sebe-léčící funkce. Dokáže tedy např. sama opravit výpadek v určité oblasti nebo vyrovnávat výkyvy bez zásahu člověka.
Časový harmonogram je samozřejmě dlouhodobý. V letech 2010-11 probíhá nasazování Smart Meters, chytrých elektroměrů. Od letošního roku začne také nasazování dobíjecích stanic pro elektromobily, ČEZ jich chce vybudovat celkem 200 v celé České republice. Ve Vrchlabí to bude 1x rychlodobíjecí stanice a celkem 4x stanice normálního dobíjení.
Každá ze čtyř běžných stanic dokáže najednou dobíjet až dvě auta. Kromě toho se uvažuje také o instalaci domácích dobíjecích stanic. Tomáš Chmelík, manažer útvari čistých technologií skupiny ČEZ upřesnil, že domácí stanice výrazně zvýší komfort dobíjení, bezpečnost a především v budoucnu nabídnou možnosti inteligentního chování a cenotvorby pro různé distributory.
Domácí dobíjecí stanice tak dokáže spolupracovat v rámci celé Smart Grid a např. zařídit dobíjení v noci, případně koupit elektřinu od toho operátora, který právě nabídne nejvýhodnější cenu.
Chmelík zároveň dodal, že elektromobily jsou už dnes reálné téma o které má cenu se zajímat. Upozornil ale, že pokud má její rozvoj nastat také v České republice, bude třeba podpory ze strany státu. V této oblasti se ČEZ údajně již angažuje, a to zejména skrze Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo průmyslu.
První dva elektromobily Peugeot iOn ve Vrchlabí využije městská samospráva a Správa KRNAP.
Peugeot iOn — to si
Peugeot iOn — to si děláte legraci 750tisíc za nákupní tašku????
při ceně 150tisíc za srovnatelné auto zbývá POHÝCH 600tisíc na benzín……
což představuje při spotřebě 6l na 100km a ceně 35Kč za litr UJETÝCH pouhých 275000km…
fakt nevím – dělá si někdo legraci???
kasak
Tomuto fandím, ČEZ má u
Tomuto fandím, ČEZ má u mne malé +. Ale několik velkých mínusů za to, že s tím přichází tak pozdě a za rozšiřování Temelína.