Od roku 2013 bude Audi vyrábět model A3 TCNG. Auto bude schopné jezdit na speciální zemní plyn, který Audi označuje jako e-Gas. Jde o syntetický zemní plyn vyráběný s pomocí obnovitelných zdrojů energie.
foto: Audi
Audi tuto novou iniciativu označuje jako „Audi balanced mobility“. Cílem je kompletní CO2 neutralita značky. Výzkum projektu e-Gas trval tři roky. Teď vstupuje do praktické fáze. Audi je údajně prvním automobilovým výrobcem, který se bude přímo angažovat ve výrobě čisté energie.
Audi se tak přímo účastní na stavbě větrných turbín v Severním moři. Automobilka chce následně tuto elektřinu využít k výrobě a pohonu svých elektromobilů e-tron. Další část elektřiny bude využita k výrobě vodíku s pomocí elektrolýzy.
Vodík pak lze použít jako palivo pro palivové články v autech na vodík (Audi Q5 HFC). Případně může být využit k výrobě metanu, tedy de-facto zemního plynu, který bude Audi prodávat jako e-Gas.
Od roku 2013 začne Audi s výrobou TCNG modelů. Jejich motory budou přímo odvozeny od současných TFSI jednotek.
Celý projekt je výhodný i pro celkovou energetickou bezpečnost Německa. To má dnes velký problém s přebytky energie z obnovitelných zdrojů, zejména větrných elektráren na severu. Tyto přebytky budou moct být zpracovávány na zemní plyn a ten dodáván do rozvodné sítě. V plynových elektrárnách z něj pak bude možné opět vyrobit elektřinu v případě potřeby.
Audi bude do výstavby průmyslového zařízení na výrobu e-Gas (syntetického zemního plynu) investovat desítky milionů euro. Má k tomu ale i partnery: firmy jako SolarFuel ze Stuttgartu, Centrum pro výzkum solární energie a vodíku, Fraunhoferův institut pro větrnou energii, Energy System Technology a EWE Energie AG.
Zařízení se začne stavět během července ve Werltu v Německu. Ročne vyrobí 1000 metrických tun e-Gas, spotřebuje přitom 2800 metrických tun CO2. Vyrobený zemní plyn půjde jak přímo do sítě, tak i do sítě plnících stanic CNG po celém Německu (přes 900 v současné době). Kromě toho buduje Audi čtyři 3,6MW offshore větrné turbíny v Severním moři.
Audi tvrdí, že well-to-wheel analýza environmentálního dopadu takto vyrobeného paliva, resp. auta, které na něj jezdí, je méně než 30 g CO2/km. To zahrnuje i emise vytvořené při výstavbě větrných turbín a továrny na syntetický zemní plyn.
Elektromobily napájené elektřinou z těchto větrných elektráren jsou na tom dokonce ještě lépe, jejich stopa je pouze 4 g/km (Audi ovšem nezapomíná upozornit, že velkou část energie spolkne v celkovém energetickém obraze výroba jejich baterií).
Ohlášení projektu Audi e-Gas přichází právě v době, kdy se v Německu vede ostrá debata o dalším energetickém směřování celé země. Po zemětřesení v Japonsku a následné katastrofě v jaderné elektrárně Fukušima se v Německu odehrály obrovské protesty proti jaderné energetice. A to i navzdory tomu, že zemi tsunami ani zemětřesení takového rozsahu nehrozí.
Kancléřka Angela Merkelová proto rozhodla o co nejrychlejším ústupu od jaderných elektráren (Německo je všechny uzavře do roku 2022) a ještě větší zaměření se na obnovitené zdroje. Už minulý rok obnovitené zdroje zastaly na celkové německé spotřebě elektřiny, energie pro vytápění a pohon vozidel přes 10 %.
Celkem 17 % vyrobené elektřiny vzniká v Německu z obnovitelných zdrojů. Do roku 2050 to má být 77 %. A Německo v tom samozřejmě není samo – samotné Japonsko nyní také znovu promýšlí celou energetickou koncepci.
Účinnost prvního zařízení pro výrobu syntetického metanu z obnovitelných zdrojů je 54 %. Tento údaj ale nezahrnuje využití odpadního tepla – otázkou je proč, ale na tu Audi zatím nenabízí odpověď. Cílem je údajně dosáhnout více než 60% účinnosti.
Přitom každý jednotlivý nosič energie či energii v rámci celého systému lze využít i samostatně: vodík pro vodíková auta, elektřinu pro elektromobily a metan pro CNG auta. Samotné Audi všechny tyto typy aut připravuje – elektromobil Audi A1 e-tron, Audi A3 TCNG a má také prototypy vodíkových aut.
Takže si to
Takže si to zhrňme.
Nekonkurenceschopné větrníky vyrobí nekonkurenceschopnou elektřinu a z ní se pomocí poloviční ztráty vyrobí ještě podstatně více nekonkurenceschopný vodík či methan.
A někteří si ještě stále myslí, že tak vypadá prosperita ?
Účinnosť výroby toho
Účinnosť výroby toho umelého metanu je vraj 54% To tam ešte nie je zahrnutá energia na kompresiu a dopravu do plniacich staníc a k tomu účinnosť spalovacieho motora na CNG nebude určite viac ako 35%. Z toho nám zostane na pohon možno 15% z primárnej energie, ktorá mohla byť použitá na pohon elektromobilu s viac ako 80%-nou efektivitou.
Nechápem na čo sú potrebné takéto nezmysly ?!!!
Myslím, že je to dobře
Myslím, že je to dobře promyšlený koncept. Nárazová výroba vodíku (se slunce a větrem to ani jinak nejde) s pootevřenými vrátky, že pokud v budoucnu dojde ke zdokonalení technologie skladování vodíku a zlevnění palivových článků, bude výroba vodíku ihned plně k dispozici. Do této doby zatím jako přechodová varianta výroba CNG využívající současnou infrastrukturu a vyzkoušené technologie.
Výroba elektřiny z vodíku
Výroba elektřiny z vodíku je drahá sranda, k tomu jsou drahé palivové články a životnost malá, rozhodně se jedná o dobrý tah vyrábět CNG. Vodík se stejně neprosadí ve velkém, jen pár kusů se možná prodá.
Německo vzhůru k úpadku.
Německo vzhůru k úpadku.
Audi vymýšlí nesmysly,
Audi vymýšlí nesmysly, proč vyrábět z vodíku CNG místo jeho přímého použití?
A Angela se docela zbláznila.
Odpověď je přímo v
Odpověď je přímo v článku, jinak též základní znalosti fyziky napoví.
Přímo na místě výroby bude jistě vodíková čerpací stanice, proč ne ? Ale vodík má při normálním tlaku a teplotě velmi nízkou energetickou hustotu. A také se velmi malé atomy (molekuly) vodíku velmi snadno proderou tou sebemenší skulinou, včetně třeba průchodu stěnou kovového obalu (trubky), to už samozřejmě pomaleji. Stlačování, zkapalňování, uchování a transport jsou tedy pro vodík problém.
Výsledek – po přeměně na metan je tento možné dodat existující infrastrukturou (plynovod zemního plynu) k desítkám tisícům zákazníků, kteří už mají na toto palivo nejen auta, ale třeba taky vytápění nebo vaření…
Který produkt byste si jako obchodník přál dodávat – pro několik speciálních aut nebo pro kohokoliv ?