Ve Francii nedávno společnost EP Tender představila prototyp speciálního vozíku určeného exkluzivně pro elektromobily. Proč? Vozík totiž funguje jako range extender – obsahuje malý benzinový motor vyrábějící elektřinu!
foto: EP Tender
Aktuálně představený elektromobil BMW i3 je v nabídce taktéž ve verzi s range-extenderem, tedy rozšiřovačem dojezdu. Malý spalovací motor prodlouží dojezd elektrického auta o pár desítek až stovek kilometrů.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Autosalon Detroit 2013: BMW i3 s motorem z motorky, který zvýší dojezd
Autosalon Ženeva 2012: Pininfarina Cambiano – hybrid s turbínou
Nespornou výhodou BMW i3 je, že na range-extender mysleli konstruktéři auta od začátku. A tak je umístěn UVNITŘ vozu. Jenže třeba u elektromobilů Nissan Leaf nebo Renault Zoe range extender k dispozici není.
Právě pro majitele těchto elektromobilů má francouzská společnost EP Tender stejnojmenné řešení. Vozík za auto je vybaven 35l nádrží na benzín a malým 600ccm motorem (stejným, který pohání Tata Nano).
Ten dokáže dodávat výkon až 22 kW při spotřebě kolem 6-7 l/100 km nabití. Celý vozík musí být pochopitelně vybaven sofistikovanou elektronikou a speciálním konektorem, stejně jako samotný elektromobil. To aby si obě zařízení rozuměla a mohla sladit způsob dobíjení.
Zatím jde pouze o prototyp. Finální verze by měla obsahovat výkonnější 900ccm/35kW motor a speciální aplikace pro elektromobily Renault Zoe. Pak bude možné range extender EP Tender zapojený za Zoe ovládat z tabletu R-Link přímo v autě.
EP Tender čeká během dalších 12 až 18 měsíců intenzivní testování. Na trhu by se měl objevit v roce 2015. Idea je taková, že se zařízení bude pronajímat, případně bude k dispozici na speciálních stanicích umístěných ve strategických lokalitách.
Proč z toho rovnou
Proč z toho rovnou neudělat celý vláček – lokomotivu i tendr už to má, tak ještě ty vagónky 🙂
No to je nápad! 100x
No to je nápad! 100x lepší nežli výměna baterií. Na delší cestyu si to prostě půjčíš a jedeš.
Já vás nechápu, vždyť
Já vás nechápu, vždyť se jedná o naprosto super nápad, který rozvoji elektromobility jen pomůže !
Ať si říká kdo chce co chce, díky kapacitám současných baterií je třeba mít v rodině ještě minimálně jedno „normální“ auto a to už je pro spoustu lidí (hlavně při dnešních cenách elektromobilů) zbytečný luxus.
Tenhle „vozík“ totiž eliminuje potřebu vlastnit druhý vůz pro občasné cesty delší než cca.150km, případně dovolené. A když už chci mít elektromobil tak přece nebudu jezdit 350 dní v roce s mrtvou váhou spalovacího motoru a nádrže s benzínem, který vůbec nepotřebuju.
Já se počítám mezi nadšence a někdy jsem se přistihl, že patřím do skupiny „early adopters“, ale do elektromobilu zatím nejdu, v ČR je to zatím ekonomický nesmysl. Pokud by ale cena elektromobilu klesla na stejnou hodnotu jako spalovák ve srovnatelné třídě + vozík by nestál statisíce, budu o nákupu vážně uvažovat. A myslím, že nebudu sám.
ano,vyloženě výborně se
ano,vyloženě výborně se s tím bude v neděli večer po návratu domů na sídliště parkovat,zvlášť při šikmém stání,nehledě na to,že je to ekologický a finanční podvod,protože majitel bude platit povinné ručení za přívěs a za elektromobil,ale emise se ho týkat nebudou,přestože to bude vlastně spalovák
Nebolo by jednoduchsie keby
Nebolo by jednoduchsie keby na „benzine“ poziciavali vozik kde by rovno bola povedzme 25kwh bateria? Prejdem 150km a na dalsej „benzinke“ si ju vymenim za nabitu. Vozik by nebol moj..vyuzil by som len pri jazde nad 150km..hmm?
Tohle mi přijde jako
Tohle mi přijde jako urážka celé myšlenky elektromobilu. No kdoví, třeba se pletu, ale jsem celkem zvědavý jaký to bude mít úspěch.
Také si myslím, že toto
Také si myslím, že toto řešení není moc šťastné. – Ze dvou důvodů, první popření elektromobility vozidla a příklon k hybridům. Což není takový problém. Ale druhý a závažnější praktický problém – kolik autoškol v ČR má v základním kursu skupiny B jízdu s přívěsným vozíkem. Mnohý profesionál má s problém, natož amatér. Ale nápad to jinak špatný není,v Německu něco podobného kdysi zkoušeli u elektrobusů, kdy za sebou tahali vozík s bateriovou soustavou, kterou v případě potřeby na konečných přepřáhli a připojili k nabíječkám.
Francouzi pořád
Francouzi pořád vymýšlejí , jak z elektromobilistů vytáhnout další peníze /viz drahý pronájem baterií/ . Přece vyšší dojezd vyřeší rychlomabíjecí stanice.Každý by si dal kávu,nebo se trochu protáhl za těch 20 min. ,než se auto dobije na dalších 100km. Je to o hustotě rychlodobíječek. Ne jako u nás 2 CHAdeMO ,a celou ČR – z toho 1 údajně rozbitá . . .
dnes (3.12.2015)jsem byl
dnes (3.12.2015)jsem byl prohlédnout tu jednu nefunkční u rwe v limuzské a už nefunguje vůbec,předtím fungovala alespoň pomalá(mennekes),je to již několik let!!! co nefunguje rychlodobíjení,možná od začátku
Já si naopak myslím, že
Já si naopak myslím, že to je hodně chytrý nápad.
90 % času ujedete s automobilem nějakých 40 kilometrů denně. Ale někdy potřebujete zajet do vzdáleného města stovky kilometrů daleko.
Právě v takovém případě se vozík hodí. Připojíte a jedete. Otázkou je, jak vytvořit životaschopný „business plan“. Zda vozík prodávat nebo pronajímat zákazníkům, když ho potřebují.
„Celý vozík musí být
„Celý vozík musí být pochopitelně vybaven sofistikovanou elektronikou a speciálním konektorem, stejně jako samotný elektromobil. To aby si obě zařízení rozuměla a mohla sladit způsob dobíjení.“
sofistikovanou elektroniku i ve vozíku? Ptám se proč, pokud už má samo vozidlo vlasntí interní nabíječku, proč jí rovnou nevyužít?
Změnou režimu je umožnit „nabíjení“ i během jízdy, protože standartně se nelze při nabíjení s vozidlem rozjet…
Celkově, sofistikovaná elektrocentrála na vozíku…
nekde jsem cetl ze Renault
nekde jsem cetl ze Renault Zoe pro dobijeni pouziva stejnou elektroniku jako pro rekuperacni brzdeni. Pokudje to pravda, tak v takovem pripade by to celkove bylo jeste mnohem kompilovanejsi a mozna by bylo skutecne treba „sofistikovanou“ elektroniku i v tom voziku. Treba takovou co by vyrabela DC proud a cpala to rovnou do baterie podobne jako CHAdeMO a spol.
tak ono to používání
tak ono to používání výkonové elektroniky pohonu jako nabíječky je docela logické, ono to je pořád to samé, jako autonomní nabíječka.
pokud by vozíček obsahoval vlastní řízený usměrňovač, tak se ten kabel dá zapojit před střídač(AC)/měnič(DC).
spíš by mě zajímalo, jak je řešený generátor, jestli je tam AC generátor nebo dynamo.