Autosalon Ženeva 2012: Pininfarina Cambiano – hybrid s turbínou

O využití už jsme na Hybridu několikrát psali. Dalším kdo se odvážil využít tento způsob pohonu v praxi, je italské designové studia Pininfarina. Na představilo koncept Cambiano, který by zároveň mohl být prvním vyrobeným vozem nesoucím značku Pininfarina.

Pininfarina Cambiano – možná první hybrid s mikroturbínou, který půjde do výroby
foto: Pininfarina

Pininfarina Cambiano je velkolepou oslavou několika výročí této značky. Jednak 10. výročí Návrhářského centra, dále 30. výročí Stylistického centra, a navíc je auto pojmenováno po italském městě kde Pininfarina sídlí.

Navíc je vůz inspirován modelem Lancia Florida II z roku 1957, který samozřejmě navrhovala Pininfarina. Kromě toho jsou na modelu Cambiano vidět i vlivy designu Maserati a dokonce i jistá inspiraci plug-in hybridem Fisker Karma.

Auto je to tedy výjimečné po všech stránkách. Například má tři dveře – jedny nalevo, dvoje napravo. Ale co hlavně: Pininfarina Cambiano je poháněna dieselovou mikroturbínou, která vyrábí elektřinu pro čtyři 59kW elektromotory.

Zajímavost: v roce 2010 použil mikroturbínu Jaguar v modelu C-X75 představeném na autosalonu v Los Angeles

Pininfarina Cambiano

foto: Newspress.co.uk

Pininfarina Cambiano

foto: Pininfarina

Jde tedy o sériový hybrid, podobně jako v případě právě Fisker Karma, nebo částečně Chevrolet Volt/Opel Ampera. Špičkový výkon čtyř elektromotorů je údajně až 201 koní, ale ten využijí málokdy.

Výkon mikroturbíny je totiž pouze 68 koní – slouží jen a pouze k dobíjení baterií a napájí se z nádrže o objemu účtyhodných 50 l. Baterie váží 120 kg a o jejich kapacitě italské studio prozatím mlčí.

Ale můžeme srovnat: baterie Nissan Leaf váží 300 kg a mají kapacitu 24 kWh. Cambiano tak bude moct nabídnout odhadem 12 kWh s tím, že předpokládáme, že Pininfarina si může dovolit vyšší energetickou hustotu. (Autobloggreen sice mluví o 40kWh energii baterii, ale to je vzhledem k hmotnosti poněkud mimo mísu, ledaže by byly opravdu drahé)

Pětadvacetikilová naftová turbína britské značky Bladon Jets tedy slouží prostě a jednoduše jako range extender, čili rozšiřovač dojezdu. Dojezd pouze na elektřinu je údajně 205 km, celkový dojezd pak až 800 km.

Pininfarina Cambiano

foto: Pininfarina

Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Pininfarina Cambiano během 4,1 vteřiny. Max. rychlost je omezena na 250 km/h. Průměrné emise jsou 72 g/km. Hmotnost vozu je přibližně 1700 kg a celkový výkon 670 koní. Dobíjení probíhá bezdrátově pomocí indukčního zařízení a údajně jste s ním hotovi během šesti hodin.

Takže, jak se vám líbí? Některé parametry, zejména baterie a od ní se odvíjející parametry jako její hmotnost a následně i dojezd, sice stále poněkud haprují, ale celkově to vůbec nevypadá špatně.

Pininfarina údajně dokonce uvažuje, že by se auto mohlo malosériově vyrábět. A to zcela poprvé pod svojí značkou! Kdyby se mělo vyrobit deset kusů, stál by jeden asi milion euro. Pokud by byl zájem o 70 až 75 kusů, spadla by cena rázem na asi 400 000 euro.

autobloggreen

One Comment on “Autosalon Ženeva 2012: Pininfarina Cambiano – hybrid s turbínou”

Napsat komentář