Žluté jaro na železnici

Revoluce na železnici se koná – nanečisto!

Radim Jančura svůj boj o vstup společnosti RegioJet na české koleje nevzdal. Ačkoli jsme na konci roku psali o neúspěchu, kdy hejtmani shodili nabídku na komfortnější a levnější alternativu k Českým drahám ze stolu, „žluté vlaky“ přesto vyjely. Tak trochu na truc. Společnost je bude po tři měsíce provozovat na vlastní náklady v rámci akce „Žluté jaro na železnici“. První spoj vyjel z pražského Hlavního nádraží ve čtvrtek 22. dubna a my jsme byli na palubě.  

Čína - vysokorychlostní železnice Asie - Evropa

Vysokorýchlostná železnica: Z Pekingu priamo do Londýna pohodlne a rýchlo

Ide o najväčší dopravný projekt v histórii. Žlté čiary na mape ukazujú, kade bude viesť budúca železnica. Čínu bude spájať nielen s Iránom a Indiou, ale dokonca sa priamo napojí na európsku vysokorýchlostnú sieť. Je teda možné prejsť z Pekingu priamo do Londýna, a to rýchlosťou cez 250 km/h. Naproti tomuto projektu vyzerá byť japonský železničný systém Šinkanzen malý a bezvýznamný. pokračování

rychlovlaky - Čína - CRH3

Čína má nejrychlejší rychlovlak na světě

Zpráva s tak zábavným titulkem neminula snad žádné z tuzemských novin. Říše středu, která se má stát novým hegemonem světové politiky a ekonomiky 21. století, se v poslední době o svůj mediální obraz stará více než dobře. Zablokování jednání na klimatické konferenci v Kodani umě svedla na Baracka Obamu. O uzavření dohod o zemním plynu se svými západními středoasijskými sousedy taktně mlčela. A svůj nový rychlovlak naopak staví všem na odiv.  

klimatická konference v Kodani - logo

Klimatická konference v Kodani – klima, peníze a politika

Světová politická elita, lidé, kteří před veřejností hrají hru o moc, se dnes schází na klimatické konferenci v Kodani. Včera více než 400 delegátů opět sehrálo malé divadélko, když z Bruselu do Kodaně přijelo vlakem nazvaným „Climate Express“. Dnes začínají dvoutýdenní jednání, která mají přinést pokrok v oblasti klimatických změn, rozložení zátěže na rozvíjející se a „vyspělé“ ekonomiky, a celé řadě dalších otázek. pokračování…

klimatická konference v Kodani - Dánsko - větrné elektrárny

Žluté vlaky nedostaly šanci. Proč?

Je tomu již téměř půl roku, co jsme zde informovali o konkurenci rýsující se na českých kolejích. V té době Radimu Jančurovi a jeho „žlutým vlakům“ média možná nedala tolik prostoru, kolik by si zasloužil. Nyní ho má asi víc, než by si přál.

Jelikož se v poslední době jedná o žhavé téma, není třeba jej zdlouhavě popisovat. „Žluté vlaky“ šanci nedostanou, hejtmani se totiž ani neobtěžovali zadat výběrové řízení. České dráhy tak mají na 10 let opět vystaráno, konkurence se bát nemusí. A právě absence výběrového řízení je to, co vadí nejen Jančurovi, ale i široké veřejnosti.

Majitel Student Agency kdysi rozčeřil vody v autobusové dopravě. Komu se předtím snilo o připojení k Internetu, příjemné stewardce a přijatelnému jízdému, než se objevily Jančurovi „žluté autobusy“? Za to by si zasloužil alespoň diskusi na úrovni, nikoli smetení ze stolu. A my všichni bychom si zasloužili od našich hejtmanů vysvětlení.

železniční doprava - The American Railroad - jak vlaky pomohly USA k prosperitě

Miliardář Buffet kupuje americkou železnici, sázka na budoucnost?

Železniční síť stála v 19. století za obrovským rozmachem rodících se Spojených států amerických. Stále více průmyslové východní pobřeží potřebovalo levnou a rychlou dopravu, zároveň bylo nutné vytvořit přístupové cesty na pustý americký Středozápad a západní pobřeží. Železnice jednoduše znamenala pro Ameriku klíč k prosperitě.  

Warren Buffet, známý americký investor a miliardář, už v minulosti mnohokrát prokázal obchodnickou prozíravost. Jakožto majitel konglomerátu Berkshire Hathaway a v roce 2008 nejbohatší člověk světa se aktuálně rozhodl pro novou investici. Koupil za 26 mld. dolarů zbývajících 77,4% podílu v železniční společnosti Burlington Northern Santa Fe, ve které vlastnil už i zbylý podíl.

rychlovlaky - čínský CRH-3

Rychlovlaky a vysokorychlostní tratě v ČR – mají budoucnost?

Rádi byste se po naší krásné malé republice proháněli v pohodlných, čistých a rychlých vlacích? Tedy nejlépe „rychlovlacích“? My také. Ale zatím to nejde. Stát sice postupně začíná pouštět na železnici konkurenci, ale jen velmi, velmi opatrně. se pere o první volná „místa“ a nám už mezitím pěkných pár let mažou med koleb huby ohledně . Dnes, když ekonomika země údajně narazila na dno, průmysl se propadl, stavba dálnic se zadrhává a konečně vychází na jevo jejich předraženost, zároveň vyplouvají na světlo megalomanské plány na propojení ČR s plánovanou celoevropskou sítí vysokorychlostní železnice.

Siemens Desiro ML

Revoluce na železnici? 90 dní rozhodne.

Včera v 9:10 předala společnost RegioJet, a.s. patřící pod Student Agency závaznou nabídku na provoz patnácti linek dálkové dopravy objednateli těchto spojů – Ministerstvu dopravy. Pro představu, jedná se zhruba o polovinu všech tuzemských rychlíků. Od roku 2011 by tak na české koleje mohlo přijít něco dosud nemyslitelného a přitom velice prospěšného – konkurence.  

16.06.2009 v 11:00 odpovídal majitel Student Agency Radim Jančura na chatu tyden.cz
železniční doprava - žluté vlaky Student Agency - kdy budou v České republice?

Student Agency investuje do vlaků, sever Čech už ale nechce

Dopravní společnost podnikatele Radima Jančury způsobila revoluci v a už nějakou tu dobu se netají tím, že chce proniknout také na českou . Magazín informuje, že se firma rozhodla k zásadní změně strategie, kdy se zaměří na ziskovost. Chce tak letos vydělat alespoň 100 mil. korun a s jejich pomocí začít s . Původně měla Student Agency zájem o provozování železničních spojů v Libereckém kraji, konkrétně šlo o Jizerskohorskou železnici. Dnes v ranních hodinách však firma rozeslala tiskovou zprávu, že ze soutěže společně s partnerskou francouzskou dopravní společností Keolis odstupuje. Důvod? Obava před nekalým chováním statního konkurenta – . V souvislosti s touto státní firmou a tamních majetkových poměrech se v posledních týdnech objevují velmi zajímavé investigativní články v předních českých médiích (Reflex, Respekt). „Bohužel jsme poslední dva týdny soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži. Na takové frašce se nebudeme podílet“, řekl Jan Paroubek, provozní ředitel železniční dopravy Student Agency. Firma předpokládá, že by se opakovala situace z roku 2006, kdy České dráhy nabídly provoz tratě Plzeň – Most výrazně pod cenou. V dnešním rozhovoru pro Hospodářské noviny však Jančura zdůraznil, že vlaky pro něj i nadále zůstávají prioritou a dokonce „otázkou osobní cti“. Další informace například v článku „Avizované vlaky HighJet firmy Student Agency na trasu Praha – Ostrava zatím nevyjedou„.

rychlovlaky Málaga - Španělsko

Rychlovlaky mění život ve Španělsku

Prezident Barack Obama nedávno ohlásil velký plán rozvoje rychlovlaků v Americe. Rychlotratě mají v průběhu let prorůst celými Spojenými státy. Dozajista ho k tomu donutila ekonomická krize, ubývající pracovní místa, ale dost možná i něco úplně jiného. Ve svém projevu zmínil, že rychlodráhy už dávno fungují – ve Francii, Japonsku anebo třeba Španělsku. A právě Španělsko je zářným příkladem toho, že vysokorychlostní železnice zdaleka nepřináší pouze práci a ekonomický rozvoj. Ukazuje se totiž, že významně přispívají k sociální soudržnosti celého národa. „My Španělé jsme nebyli zvyklí příliš cestovat,“ řekl listu WSJ José María Menéndez, hlava oddělení veřejného plánování na univerzitě ve městě Castilla-La Mancha. „Teď naši studenti neposedí chvíli na místě. AVE radikálně změnilo přístup téhle generace k cestování,“ dodává.

Španělské rychlovlaky AVE (Alta Velocidad Española) mají do roku 2020 prorůst celou zemí, devět z deseti obyvatel by jeho zastávku nemělo mít dál než 50 km od domova. První vysokorychlostní dráha byla ve Španělsku otevřena v roce 1992 mezi hlavním městem Madrid a jihošpanělskou Seville, která tehdy hostila Světovou výstavu. Výstavbu provázely nejrůznější kontroverze. Dnes se politici o stavbu stanic vysokorychlostní železnice ve svém okrsku doslova perou. Dnes rychlodráhy vedou až do Málagy, Barcelony či Valladolid. Z Barcelony do Madridu trvá cesta dvě a půl hodiny místo šesti hodin autem. Cena za jízdenku je přitom zhruba srovnatelná s letenkou, emise nesrovnatelně nižší. Jenže na nádraží navíc nemusíte být o dvě hodiny napřed, nemusíte projít trapnou bezpečnostní prověrkou nebo trávit desítky minut rolováním po ranveji.
vysokorychlostní tratě - Španělsko
Samozřejmě, že rychlovlaky mají i své odpůrce. Například baskickou militantní separatistickou skupinu ETA, která rozhodně nemá zájem na tom, aby Španělé volně cestovali a míchali se se svými krajany ze všech možných koutů jejich obrovské země. Další odpůrci říkají, že provoz AVE bude vždy ztrátový a jiní zase poukazují na úpadek nákladní železniční dopravy. Jiní ale naopak dokáží vysokorychlostní tratě chytře využít. Zhruba 50 minut cesty rychlovlakem na jih od Madridu například vyrostlo nové mezinárodní letiště, které nabízí mnohem levnější služby než to v rušné metropoli.