Nákladní doprava na železnici? Sníží se poplatky, rozšíří mýto

Nový ministr dopravy chce zásadním způsobem proměnit dopravní mapu . Chystá se přesunout ze na . Pomoci mu v tom má snížení poplatku za koleje a naopak zvýšení/zavedení také na silnice 1. třídy a některé úseky silnic 2. tříd.   

Společnost už údajně dostala z ministerstva dopravy poptávku na návrh zpoplatnění vybraných 2526 km silnic první třídy. Těch, které jsou nejvíce zatíženy kamionovou dopravou. Kapsch navrhuje pokrýt tyto úseky stávajícím systémem mýtného systému, tedy mikrovlnnou technologií mýtných bran.

V úvahu připadá ještě zpoplatnění silnic s pomocí satelitní technologie. Ta je však nákladnější. Podle firmy Kapsch by stát mohl během šesti let do roku 2016 vybrat na silnicích první třídy 19,4 mld. Kč. Celkové náklady na vybudování a provoz systému by v takovém případě činily 4,8 mld. Podle Bárty nejde o špatnou nabídku, nicméně chce ji porovnat i s dalšími návrhy.

V současné době platí v mýtné kamiony nad 12 tun a malé nákladní vozy od 3,5 do 12 tun na 1300 km dálnic, rychlostních silnic a 180 km silnic první třídy. Přitom ale v Česku existuje 9500 km železničních tratí, které dnes však pro vnákladní dopravu prakticky nejsou využívané. Důvodem jsou příliš vysoké poplatky.

Čtyři komentáře u “Nákladní doprava na železnici? Sníží se poplatky, rozšíří mýto”

  1. Je smutné, že koncept
    Je smutné, že koncept nákladní dopravy na železnici tu už před pár lety byl – ROLA. Zdálo se, že zdravý rozum vítězí.
    Nějak to ale nedopadlo nejlíp.
    Rušení funkčního systému něco stojí. Jeho obnova taky.
    Dostali ministři konečně rozum, když chtějí přesunout těžkou dopravu na koleje, nebo z toho zas někomu něco jen kápne…?

Napsat komentář