traktor New Holland NH2 na palivové články vodík

New Holland představí traktor na vodík

Italské automobilky Iveco a Fiat jsou známy především díky výrobě osobních, případně nákladních automobilů. Kromě toho se ale zabývají také výrobou traktorů. Traktory představují okrajovou, ale důležitou součást jejich nabídky. V Paříži na mezinárodním zemědělském veletrhu SIMA Innovation Awards 2009 odhalí společnost New Holland, spadající právě pod Fiat, nový traktor NH2 poháněný , resp. . NH2 má vycházet z oblíbeného modelu T6000, ovšem interní je nahrazen elektromotorem, lithium-iontovými bateriemi a vodíkovými palivovými články. Výkon traktoru je 120 koní a zvládne všechno, co starší model T6000. New Holland vidí traktory jako přirozeného „partnera“ vodíkové technologie. Palivové články totiž mohou být znovu naplněny na centrální doplňovací stanici na farmách, které si mohou vodík vyrábět samy např. srkze , nebo z biomasy a skladovat jej v podzemních tancích. Zemědělci jsou vůbec z hlediska energetické nezávislosti jednou z nejsnáze přizpůsobitelných skupin a traktor na vodík je v tom jen dalším krokem.

Londýn - nové double deckery

Londýn představil futuristické autobusy

Londýnský odbor dopravy vyhlásil nedávno designérskou soutěž, jejíž účastníci měli navrhnout novou podobu ikonických dvoupatrových autobusů – double-deckerů. Zúčastnilo se i trio Foster + Partners, Aston Martin a Capoco Design, které nakonec zvítězilo se svým futuristickým autobusem s nulovými emisemi, který má prosadit nové standardy v oblasti hromadné dopravy. Podlahy autobusu jsou dřevěné, strop prosklený a vybavený , které generují energii a navíc částečně kontrolují teplotu uvnitř autobusu. Bohužel není jasné, jaký typ pohonu autobusy využívají, vzhledem k nulovým emisím jde pravděpodobně o vodíkové palivové články. První prototyp má vzniknout v roce 2011.

Mazda RX-9

Mazda také věří ve vodík, RX-9 na vodík i benzin?

V říjnu jsme informovali o tom, že japonská Mazda má velké plány se svými rotačními motory (Wankelův rotační motor). Chce je totiž sytit vodíkem. Magazín nedávno vyhlásil vodík za palivo budoucnosti, resp. vůz Honda FCX Clarity za ukázku toho, jak by to v budoucnosti mohlo vypadat. A Mazda se nejspíš hodlá přidat do klubu. Německý automobilistický magazín Auto Motor und Sport přináší aktuálně informaci o tom, že v roce 2012 představí automobilka novou generaci svého sporťáku Mazda RX-9, jehož motor by si prý mohl dokázat poradit s vodíkem i benzinem (inu, vodíkové čerpací stanice nebudou nejspíš ani v roce 2012 nijak zvlášť rozšířené). Vodíkový rotační motor už Mazda testuje v současné době na svých vozech RX-8. Jak by případně mohla nová Mazda RX-9 vypadat pro německý magazín navrhnul známý automobilový designér Mark Stehrenberger.

Mercedes-Benz BlueZERO

Mercedes-Benz představil elektromobil BlueZero

Německá automobilka Mercedes-Benz představí na autosalonu v Detroitu kromě mnoha dalších novinek trojici velmi zajímavých konceptů označených jako BlueZero.

Pětimístný automobil o rozměrech 4,22 m na délku, 1,89 m na šířku a 1,59 na výšku bude k dispozici ve třech konfiguracích. BlueZero E-CELL je čistý elektromobil s dojezdem 192 km až 400 km a lithium-iontovými bateriemi s kapacitou 35 kWh, které jsou chlazené kapalinou. Dobití prázdné baterie by mělo zabrat tři až čtyři hodiny, zrychlení automobilu z 0 na 100 km/h je méně než 11 sekund a max. rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h. Další variantou je BlueZero F-CELL, automobil na vodíkové palivové články. Vodík nedávno magazín Top Gear při srovnání elektromobilu Tesla Roadster a vodíkového vozu Honda FCX Clarity pojmenoval jako „palivo budoucnosti„. A Mercedes nechce ponechat nic náhodě. Model F-CELL obsahuje pokročilé palivové články s výkonem až 90kW, které je možné velmi rychle znovu „nabít“ (nabrat vodík). Na jednu nádrž vodíku ujede F-CELL až 400 km. V provozu pak automobil používá vždy nejvýhodnější kombinaci energií – při pomalé jízdě pouze tu z li-ion baterií, při zrychlení využívá jak palivové články, tak baterie. Palivové články jsou pro Mercedes-Benz údajně jednou z klíčových technologií pro automobily určené na cesty na dlouhé vzdálenosti s nulovými emisemi. Poslední variantou vozu BlueZERO je BlueZERO E-CELL PLUS, kdy je elektrický pohon skombinován s doplňkovým spalovacím motorem. Jde o přeplňovaný benzinový tříválec s výkonem 50kW, stejný, který najdeme u vozů Smart ForTwo. Motor slouží jako „range extender“, tedy generátor pro dobíjení baterií, vůz má pak dojezd 600 km (z toho 150 km čistě na baterie) a emise pouze 32 g oxidu uhličitého na kilometr. Mercedes se navíc chlubí, že velmi modulární stavba nového konceptu umožňuje snadno přidávat další individuální konfigurace vozu.
Mercedes-Benz BlueZERO

Honda FCX Clarity

Top Gear: budoucnost jsou auta na vodík

V posledním díle oblíbeného motoristického pořadu si trojice jeho všehoschopných moderátorů vzala do parády nejprve a posléze v podobě Honda FCX Clarity. U sporťáku si pochvalovali jeho jízdní vlastnosti a výkon, ale vzhledem k tomu, že autu se na testovacím okruhu vybily baterky už zhruba po najetí 75 km, bylo velmi nespolehlivé a plné dobití baterií zabralo 16 hodin, závěr byl ten, že elektromobily prostě nejsou budoucností automobilové osobní dopravy. Zato v případě FCX Clarity tomu bylo úplně jinak.

Honda podle nich správně odhadla budoucí vývoj. Clarity má vynikající jízdní vlastnosti, načerpání plné nádrže tekutého vodíku trvá nějaké dvě minuty a dojezd se pohybuje kolem 450 km, podle stylu jízdy. Top Gear o vozu Honda FCX Clarity říká, že „je to auto budoucnosti proto, že je stejné jako auta dnešní“. Samozřejmě, že hlavním ekologickým problémem je výroba vodíku a infrastruktura pro jeho hromadné nasazení. Nicméně Honda v tomto ohledu jistě podniká spoustu kroků, kromě jiného pracuje na domácích plnících stanicích. V USA, zejména v Kalifornii, kde je možné si FCX Clarity za pár stovek dolarů měsíčně vypůjčit, už navíc fungují první benzinky, kde je možné vodíkem auto plnit.
domácnost budoucnosti podle Hondy

Honda FC Sport

Autosalon Los Angeles: Honda FC Sport

Některá auta nemusejí mít účel, stačí že prostě jsou a vypadají cool. A to přesně měla na mysli Honda, když na autosalonu v Los Angeles představila svůj koncept Honda FC Sport. Narozdíl od sedanu Honda FCX Clarity, který jezdí na vodíkové palivové články a můžete si jej prozatím pouze půjčit v USA a v Japonsku, FC Sport nikdy do výroby nepůjde. Má pouze ukázat, že palivové články a pohon na vodík mohou být cestou budoucnosti. Honda FC Sport využívá stejné palivové články V-Flow i stejný elektromotor jako FCX Clarity. Jedná se o trojmístný automobil s motorem a články umístěnými vzadu. „Honda FC Sport prozkoumává možnosti jak uspokojit nadšence do automobilového výkonu ve světě bez benzinu,“ řekl k projektu Dan Bonawitz, vice prezident americké pobočky Honda. Jak se vám líbí? Video v článku. POKRAČOVAT…

Honda FC Sport

Šéf Daimleru: auta na vodík nejsou ekonomicky schůdná

Španělské hospodářské noviny El Economista uskutečnily rozhovor se šéfem koncernu Daimler Dieterem Zetsche. Tenhle pán přišel do výzkumného oddělení firmy Mercedes-Benz už v roce 1976 a od té doby se dral nahoru. V roce 2006 ho magazín Time jmenoval mezi 100 nejvlivnějších osobností světa. Rozhovor se točil především kolem současné ekonomické krize a reakce automobilky, přišla samozřejmě řeč i na alternativní paliva. „Ropa dojde a je stále větší tlak na to otevřít si nové cesty do budoucna,“ řekl mimo jiné Zetsche. „Náš prototyp F600 jasně ukazuje, že palivové články mají budoucnost, ale není to řešení ekonomicky ani průmyslově dostupné v krátkodobém hledisku,“ komentoval současnou situaci kolem aut na vodík. Odkázal na spoustu nových technologií, které koncern vyvíjí – DiesOtto komprese, hybridy řady Mercedes-Benz S a na rok 2010 chystané dieselové hybridy BluetecHybrid. Ty budou nejspíš prvními diesel-elektrickými vozidly na světě – půjde o model C 300 CDI BlueTec Hybrid s výkonem 204 koní a spotřebou 4,6 l/100 km při emisích 122 g na km. Dalším modelem bude BluetecHybrid S 400 CDI s V6 motorem o výkonu 245 koní a spotřebou 5,8 l/100 km při emisích 154 g/km. Kromě toho firma pracuje tako na nových bateriích pro elektromobil Smart ForTwo Coupé, který bude možné dobíjet doma ze zásuvky.

Mazda RX-8

Mazda začne vyrábět vodíkové rotační motory

Magazínu Autocar.co.uk potvrdil ředitel společnosti Mazda Europe, James Muir, že automobilka hodlá začít ve velkém vyrábět vodíkové rotační motory. „Mazda bude vyrábět vodíkový rotační motor, ale nebude to minimálně během dalších pěti let,“ řekl doslova. Mazda už dnes testuje 30 vozů Mazda RX-8 vybavených tímto motorem ve spolupráci s Norskou společností HyNor. Ty mají dojezd zhruba 200 km. Muir nicméně neopomněl dodat, že vodík s sebou nese řadu problémů souvisejících se skladováním a čerpáním, obzvláště v tekuté formě. Nová generace vozu Mazda RX-7 by se měla dočkat řady nových technologií směřujících ke snížení spotřeby paliva, počínaje snížením hmotnosti a konče právě vodíkovou technologií. Je totiž možné, že budoucí automobily Mazda budou využívat dvou typů paliva.

Honda se do plug-in hybridů nehrne

Honda sice na příští rok chystá nový hybrid Honda Insight, přímého konkurenta připravovaného nového modelu Toyoty Prius, nicméně zda půjde o plug-in hybrid, to zatím vůbec není jasné. Podle agentury Bloomberg totiž Masaaki Kato, prezident výzkumné divize společnosti Honda, prohlásil, že „Aby se automobily na baterie mohly více rozšířit, musí technologie baterií ještě pokročit.“ Těžko říct, co z takového prohlášení odvodit. Jisté je, že konkurence se plug-in hybridů naopak nebojí a nový Prius by s největší pravděpodobností měl jít zapojit do zásuvky, stejně jako další nové hybridy. Honda by údajně mohla nabídnout plug-in hybrid někdy v budoucnosti, nicméně teď se chce především soustředit na palivové články. Je ostatně jedinou automobilkou, která má na trhu auto na vodík, resp. palivové články – sedan Honda FCX Clarity. Kato věří, že pokroky v oblasti palivových článků jsou jednodušší než pokroky v oblasti technologie baterií. Podle analytiků není toto rozhodnutí u Hondy ničím nevídaným, automobilka se vždy profilovala víceméně konzervativně. Každopádně je příjemné, že všechny automobilky nejdou jedním směrem (li-ion baterie) a zkouší něco nového.

Honda FCX Clarity

Honda ohlašuje vodíkový model FCX Clarity v Japonsku

Automobilka Honda představila v Japonsku svůj vodíkový vůz Honda FCX Clarity. Velké pozornosti se mu mimo jiné dostalo na summitu G8 v Hokkaido. Jak se to tedy s vodíkovým automobilem má? Podobně jako v Kalifornii, také v Japonsku se auto nebude prodávat, nýbrž od listopadu 2008 pronajímat, a to nejprve vládním úřadům a velkým korporacím.

V průběhu roku 2009 se pak Japonsko dočká řady osvětových a reklamních akcí, které seznámí lidi s vodíkovým pohonem. Jako palivo slouží palivové články Honda V Flow dávající výkon až 100 kW, startovat dokáže vůz až při -30°C. Palivové články jsou umístěny ve středovém tunelu vozidla, a tak pohodlný sedan nabízí dostatek prostoru a dojezd až 620 km. Japonská verze vozu obsahuje vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu (zjevně jde o velmi luxusní model). Maximální rychlost je 160 km/h, energie je skladována v li-ion bateriích. Honda nemá se svým vodíkovým vozem zjevně prozatím velké plány a během tří let chce podle tiskové zprávy prodat (?!) 200 vozů.

Honda FCX Clarity

Renault Scénic

Renault má prototyp vozu Scénic ZEV H2 na vodík

Francouzská automobilka Renault představila po vzoru partnerské společnosti Nissan a jejího modelu Nissan X-Trail FCV prototyp vozu Renault Scénic ZEV H2 s pohonem na vodík. Maximální rychlost je 160 km/h, dojezd 350 km s možností zvýšení tlaku ve vodíkových nádržích, a tím i zvýšení dojezdu až na 500 km. Nissan dodal pro prototyp palivové články, palivové nádrže a lithium-iontové baterie, zatímco inženýři Renaultu upravili model Scénic tak, aby bylo možné do něj tyto komponenty vložit. Je sice o 6 cm delší, ale zato si uchoval celý objem kufru jako klasická verze.

Honda FCX Clarity

Honda FCX Clarity v seriové výrobě

První vodíková Honda FCX Clarity míří ke svému majiteli a další na sebe nenechají dlouho čekat. V japonském Tochigi totiž odstartovali výrobu těchto vozů určených primárně pro americký trh.

Pojem seriová výroba je však zavádějící. Roční produkce by měla činit něco kolem 70 kusů, což zdaleka nepokryje poptávku. Další ne zcela pozitivní informací je skutečnost, že se Honda FCX Clarity nedá koupit, ale pouze pronajmout za 600 dolarů měsíčne, což zahrnuje i pojištění a servis. Pravda, že při dnešním kurzu dolaru by si mohl dovolit uvedenou částku platit nejeden našinec, musel by však přesídlit do USA nebo Japonska, kde bude FCX Clarity k mání.

Toyota FCHV-adv

Toyota FCHV-adv – dojezd 830 km na palivové články

Toyota aktuálně vypustila tiskovou zprávu týkající se jejich vozu Toyota FCHV-adv na palivové články. Jedná se o zdokonalenou verzi původního automobilu Toyota FCHV. Vylepšení se týká nejen dojezdu (až 830 km), ale například také možnosti startovat za teploty až -30°C. Snížené spotřeby, resp. zvýšeného dojezdu, bylo dosaženo mimo jiné zvýšením výkonu palivového článku, úpravou systému regenerativního brzdění a snížením spotřeby energie ostatními systémy. Pětimístné SUV vážící 1880 kg využívá jako zdroj paliva vodíku skladovaného ve vysokotlakých nádržích. Ten je „zpracován“ v sadě palivových článků Toyota FC Stack a dodává pak energii elektromotoru pro výkon až 90 kW při max. rychlosti 155 km/h.

Scorpion - hybridní sporťák na vodík

Scorpion – hybridní sporťák na vodík

Malá, nedávno založená americká automobilka Ronn Motor Company představila sporťák pojmenovaný „Scorpion“. Jedná se o hybridní automobil, který spaluje vodík smíchaný s benzinem (30%-40% vodíku v benzinu). Spotřeba by se měla pohybovat kolem 5,6 l/100km při max. rychlosti 320 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h během 3,5 sekund. Parametry automobilu zní tedy více než zajímavě. Srdcem Scorpion bude 3,5litrový šestiválcový motor, který bude obalen do těla z karbonových vláken značky Metal Crafters. O pohonný systém se postará společnost Hydrorunner a celé dohromady by se to mělo poskládat v nové továrně, která má vyrůst v Texasu. Celé to sice zní poněkud příliš odvážně (vezmeme-li navíc v úvahu, že firma chce získat finance skrze akcie a oficiální webové stránky nevypadají dvakrát důvěryhodně), ale renderované koncepty Scorpionu nejsou k zahození.

Fiat Phylla

Fiat Phylla – elektromobil na italské slunce

Automobilka Fiat ve spolupráci s celou řadou dalších organizací prezentovala před pár dny v Turíně nový koncept ekologického automobilu Fiat Phylla. Jedná se o malý městský automobil využívající alternativních typů pohonu. Primárně je to vodík skrze palivové články a slunce skrze solární panely. Phylla je plně recyklovatelná, nevypouští žádné emise – pouze vodu. Maximální rychlost je 130 km/h, zrychlení z 0 na 50 km/h a šest sekund. V podvozku jsou umístěny lithium-iontové nebo lithium-polymerové baterie. Phylla údajně dokáže ujet až 18 km pouze na nabití pomocí solárních panelů.