elektromobil Peugeot Partner H2Origin

Intelligent Energy a PSA Peugeot Citroen představují H2Origin

Společnost Intelligent Energy, známá např. díky konceptu motorky na vodík, aktuálně ve spolupráci s automobilkou PSA Peugeot Citroen představila vůz H2Origin. Jedná se o van Peugeot Partner Origin představěný na ZEV. Elektromobil je poháněný jednak sadou baterií, ale druhak také 10kWh palivovým článkem, oba zdroje dohromady dávají užitkovému automobilu dojezd až 300 km. Pro jednoduché doplňování paliva je možné prázdné palivové články jednoduše vyměnit za nové. Bez článků by dojezd elektromobilu byl zhruba třetinový. Koncept kombinace palivových článků a baterií je každopádně velmi zajímavý. Navíc automobil může startovat i při teplotách kolem -20°C.

Plug-in America

Elektromobily a vodík pro Kalifornii

Organizace Plug in America požaduje po guvernérovi Kalifornie Arnoldu Schwarzeneggerovi obnovení programu bezemisních automobilů (ZEV). Tento program schválila Kalifornie počátkem 90. z důvodu obrovských problémů s čistotou ovzduší. Legislativně bylo zakotveno, že do roku 2003 by mělo po kalifornských silnicích jezdit 10% elektromobilů nebo jiných ZEV (Zero Emission Vehicle = automobil s nulovými emisemi). General Motors následně uvedli svůj elektromobil EV1, další automobilky jako Honda nebo Toyota také předvedli své zástupce. Bohužel, přestože zájemců byly tisíce, celý program nakonec ztroskotal.

Honda FCX Clarity

2015: klíčový rok pro komercializaci palivových článků

Na profesním semináři se nedávno v Japonsku sešli zástupci předních japonských automobilek a Ministra ekonomiky, obchodu a průmyslu v rámci demonstračního programu „Vodík a palivové články“. Předně bylo zdůrazněno, že narozdíl od hybridních automobilů mají před sebou auta na palivové články ještě dlouhý kus cesty. Yasuhiro Daisho, profesor na Waseda University, přednesl trefné přirovnání: „Pokud bych měl tato vozidla připodobnit letadlu, řekl bych, že hybridy už létají a elektromobily pomalu startují a stoupají, zatímco FCV zatím popojíždějí po ranveji.“

Vodíkové autobusy pro Londýn

Londýn dnes patří mezi nejprogresivnější světové metropole s ohledem na ekologickou dopravu. Poplatky za vjezd do centra, budování nových jízdních pruhů pro kola, nabíječky pro elektromobily a další aktivity dávají Londýnu a především jeho starostovi Kenu Livingstonovi punc opravdového bojovníka za životní prostředí. Nejnovějším zářezem na pažbě se stává dohoda mezi společnostmi Air Products a Transport for London. Díky ní vyroste v Londýně vodíková čerpací stanice, která bude dodávat vodík pro vodíkové autobusy, které začnou ve městě jezdit už v roce 2010. První várku o deseti kusech dodá americká společnost ISE. Pět z nich „pojede“ na palivové články a pět z nich bude vodík přímo spalovat.

zdroj: autobloggreen

EU bude investovat do vodíku

Hospodářské noviny přinášejí skrze svůj internetový magazín IHned.cz zprávy o tom, že Vodík může v budoucnu výrazně snížit spotřebu benzínu a nafty.

„…dnes ministři průmyslu členských zemí EU dali zelenou novému projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) s náklady ve výši 940 milionů eur (23,5 miliardy korun), který se má zabývat výzkumem vodíkových technologií a palivových buněk. Z unijních peněz by v příštích šesti letech mělo na projekt jít zhruba 470 milionů eur (11,7 miliardy korun), zbytek pak má zajistit soukromý sektor.“

Morgan LifeCar

Morgan LifeCar – ekologické umělecké dílo

Morgan Motor Company je malá britská automobilka založená v roce 1909, která se zabývá ruční výrobou unikátních sportovních vozů. Ty až doposud nebyly spojován s ekologickým provozem. Řada výrobců si však dopady na životní prostředí uvědomuje a Morgan není výjimkou. Na Ženevském autosalonu už letos v březnu proto odhalí funkční prototyp svého sportovního ZEV (automobilu s nulovými emisemi) s názvem Morgan LifeCar.

Pininfarina Sintesi

Ženevský autosalon: Pininfarina Sintesi na vodík

Legendární italská návrhářská společnost Pininfarina představí zanedlouho na ženevském autosalonu svůj ojedinělý vůz Pininfarina Sintesi. Jde o vodíkovoelektrický hybrid s výkonem až 700 koní, jehož palivové články budou umístěny na různých místech automobilu. Pininfarina je samozřejmě zatím velmi tajnůstkářská a hodlá nové informace zveřejňovat každý týden s blížícím se autosalonem v Ženevě.

Hythane = vodík + zemní plyn

Americká společnost Hythane Company pracuje v současné době na novém typu paliva nazvaném „hythane“. Jedná se o směs vodíku a zemního plynu v poměru 1:4 (20% vodíku a 80% zemního plynu). Vozidla, která dokáží na hythane pracovat mají výrazně nižší emise než ta, která jezdí na naftu nebo zemní plyn. Společnost má se svým novým vynálezem velké plány, hodlá jej postupně rozšířit na čerpací stanice po celém světě. Hythane má být zejména vhodný například pro veřejnou dopravu – autobusy, školní autobusy, nákladní auta a dodávky. Mezi prvními vehikly, které poběží na hythane budou přepravníky na letišti v San Francisku.

zdroj: autobloggreen

A2

A2 – evropské nadzvukové letadlo na vodík

Čím dál tím oblíbenější letecká doprava je dnes jedním z hlavních zdrojů emisí a znečištění ovzduší. Už i v leteckém průmyslu se ale začíná šetřit a hledají se alternativní paliva. Evropská unie dlouhodobě sponzoruje v rámci projektu Advanced Propulsion Concepts and Technologies (Lapcat) výzkum zaměřený právě na vývoj alternativních způsobů pohonu pro letouny. Jedním z prvních výstupů výzkumu je koncept nadzvukového dopravního letounu A2.

kolo na palivové články

Kolo na palivové články představeno v Šanghaji

Jakkoliv je kolo na palivové články z pohledu Evropana nepraktická záležitost, jeho nedávné představení v Šanghaji je důležitým signálem.

V asijských velkoměstech se sice stále více rozmáhá doprava v osobních automobilech, ale jízdní kola stále představují podstatnou část tamních dopravních prostředků. Přestože kolo na vodíkové palivové články bylo společností Shanghai Pearl Hydrogen Source Technology dokončeno teprve měsíc před vystavením, firma už má zakázky na několik kusů – překvapivě ale především do zámoří. Není divu, kolo stojí asi 1300 liber, tedy kolem 55 000 Kč.

Hytep.cz: Vodíkové spalovací motory

Na spřáteleném serveru Hytep.cz vyšel zajímavý, spíše odborný, článek o vodíkových motorech.

„V dnešním článku se dotkneme tématu vodíkových spalovacích motorů. Vycházet budeme především ze zkušeností Výzkumného centra automobilů a spalovacích motorů Josefa Božka, Fakulty strojní, ČVUT Praha. “

(update 13.10.2010: server Hytep.cz už bohužel není déle funkční)

Mikrobní elektrolytické články (MEC)

Konečně efektivní nezávadný zdroj vodíku?

Vodík jako palivo dosud bojuje se dvěma zásadními překážkami. Představuje nejčistší, ale zároveň nejobtížněji vyrobitelné a skladovatelné palivo. První problém, zdá se, by mohl být konečně vyřešen. Výzkumník Bruce Logan přišel na to, jak vodík produkovat pomocí speciálních bakterií z biomasy. Tento proces je velice efektivní a snadno by se dal přizpůsobit pro masovou výrobu vodíku.