Němečtí výzkumníci z Fraunhoferova institutu experimentují s kompozitními materiály využívajícími rostlinná vlákna jako je konopí nebo bavlna. Cílem je konstrukce levných a velmi lehkých dílů použitelných v automobilovém průmyslu.
foto: Fraunhoferův institut
Moderní kompozitní materiály, jako jsou např. uhlíkovými vlákny tvrzené plasty CFRP vynikají proti hliníku a především oceli vynikajícím poměrem hmotnosti a pevnosti. Nevýhodou je však cena a poněkud obtížná výroba.
Materiál CFRP se například široce uplatnil při výrobě elektromobilů BMW i3 nebo hybridních sportovních vozů BMW i8. Vysoká cena však zatím brání, aby tento progresivní materiál našel v automobilové výrobě širší uplatnění.
Vědci z Fraunhoferova institutu, konkrétně z Aplikačního centra pro výzkum dřevěných vláken, navrhují do kompozitních materiálů přidávat dostupnější a levnější materiály. Drahá uhlíková vlákna mohou doplnit rostlinná vlákna – len, konopí, bavlna, dřevo.
Cílem není nahradit uhlíková vlákna v kompozitech, ale inteligentně jej nahrazovat v těch dílech a místech, kde není vyžadována tak velká pevnost. Vědci nyní testují, zdá méně namáhané kompozitní díly lze vyrobit s použitím dostupných a levných rostlinných materiálů.
Vlákna vyrobená z těchto materiálů nejsou tak pevná a trvanlivá jako uhlíková. Jsou ale dostupnější a jednoduší na výrobu, tedy výrazně levnější než vlákna uhlíková. Rostlinná vlákna jde navíc čistě a ekologicky spálit, čímž se zjednodušuje jejich likvidace.
Vědci však nebádají jen nad samotným materiálem, ale i nad celým výrobním procesem a životním cyklem materiálu. Zjišťuje se také, jak lze podobný materiál efektivně recyklovat nebo ekologicky zlikvidovat.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
BMW znásobí výrobu uhlíkových vláken
Zatím ale před vědci stoji řada problémů. Například současné textilní stroje vyrábějí velmi jemná rostlinná vlákna. Kompozitní inženýři však potřebují vlákna zdrsněná. Taková vlákna lépe reagují s pryskyřicí používanou při výrobě kompozitních dílů.
Zatím není vůbec jisté, zda auta dostanou konstrukční díly vyztužené vlákny z konopí, bavlny, lnu nebo dřeva. Jedno je však jisté, honba za nižší hmotností auta nabírá na otáčkách.
Jak chtějí inženýři
Jak chtějí inženýři pálit rostlinné kompozity máčené v pryskyřici? Trochu neekologická recyklace. Kdyby napsaly, tkaniny z bio materiálů chápal bych. Ale článek je o kompozitech.
O konopí nám říkali už
O konopí nám říkali už před 10 lety ve škole, prý jaký to má potenciál… Ale jelikož se ještě nikde neobjevilo, tak mám pocit, že to je spíš jen PR. A asi bych to jako zákazník ani nechtěl.
Ne vše, co má potenciál,
Ne vše, co má potenciál, musí být do 10 let konstrukčně zvládnuté natolik, aby se to uplatnilo v sériové produkci.
Nicméně různé bioplasty a biopolymery se dnes už docela běžně v průmyslu uplatňují.
Biodegradovatelny plast z
Biodegradovatelny plast z odpadu po kukurici sa uz nejaky ten piatok davno vyraba (plastove tasky nie su uz davno zataz, odburavaju sa rovnako ako papier, ich obmedzovanie nema s ekologiou nic spolocne).
Niektore pera, tasky, kefky, …
Asi pred fu.. 10-15 rokmi s tym do SR prisla talianska firma, chcela predavat biobegradovatelne pera, pracoval som vo fi, ktora ich mala dovazat.
Ak nechas Tesco tasku a slnku vetru a dazdi co urobi ?