Po ultra-šetrných vozech posledních let jako Volkswagen XL1, Peugeot 208 Hybrid Air 2L se na letošním autosalonu v Paříži představí hybridní Renault Eolab – plug-in hybrid s proklamovanou spotřebou pouze 1 l/100 km.
foto: Renault
Koncept Renault Eolab je vůz klasického střihu patřící do „segmentu B“ (malé automobily), kam patří například také nová Škoda Fabia nebo třeba Toyota Yaris. Francouzský koncept se pyšní více než stovkou inovativních řešení rozdělených do tří základních směrů – snižování hmotnosti, lepší aerodynamika a efektivnější pohonný systém.
Ke snižování hmotnosti francouzští konstruktéři přistoupili komplexně. Zajímavostí je například třídveřová konstrukce, kdy vzadu jsou pouze jediné dveře na pravé straně. Takové řešení zjednodušuje konstrukci a šetří drahocenné kilogramy.
foto: Renault
V konstrukci se ve velkém uplatnil hliník, hořčík, kompozity a umělohmotné materiály. Střecha je například vyrobena z hořčíku a má hmotnost pouze 4,5 kg. Odlehčená přední a zadní skla jsou vyrobená z polymerů.
Pozornost byla věnována i interiéru vozu. Dietní kůrou prošla sedadla, ale i takové detaily, jak je sací potrubí nebo odlehčené plasty se vzduchovými bublinkami ve struktuře. Ve výsledku tak koncept auta Renault Eolab váží o 400 kg méně než Renault Clio IV. Výsledná hmotnost auta je tak 955 kg.
foto: Renault
„Vždy můžete snížit hmotnost, pokud jste ochotni za to zaplatit,“ říká Laurent Taupin, vedoucí projektu EOLAB Concept. „Naší strategií je snížit hmotnost tak, aby z toho měli užitek všichni. Hledáme rentabilní řešení, které si naší zákazníci mohou dovolit. Náš přístup lze shrnou do věty: ‚Vhodný materiál pro daný účel’“.
Velká pozornost byla věnována aerodynamice. Jak jsme si řekli na našich stránkách mnohokrát, odpor vzduchu se největším způsobem podílí na spotřebě paliva auta.
video: YouTube
Renault Eolab se pyšní o 30 % lepším součinitelem odporu vzduchu (cd=0,235) než Renault Clio čtvrté generace. Na příznivé aerodynamice se také podílí volitelná světla výška auta v rozsahu 25 mm.
Hlavní roli v nízké spotřebě vozidla však hraje hybridní pohonná jednotka. Základ tvoří tříválcový benzínový motor o objemu 1 l a výkonu 55 kW (75 koní) a elektrický motor o výkonu 40 kW (54 koní). Elektromotor čerpá energii z 6,7 kW li-ion baterie, kterou je možné dobíjet ze zásuvky (jde o plug-in hybrid).
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Ocelový píst pro lepší účinnost spalovacího motoru
Superpočítač zlepšuje aerodynamiku tahačů, ušetří až 12% paliva
Spalovací motor je napojen na třístupňovou převodovku. Elektrický motor pak využívá pouze první dva převodové stupně.
Strategie jízdy počítá s využitím elektromotoru především při rozjezdech a nízkých rychlostech. Naopak při stabilních vysokých rychlostech pracuje pouze spalovací motor, který v tomto režimu pracuje nejefektivněji.
Tak tomu říkám
Tak tomu říkám úspěch.
Srazit hmotnost auta tak, že je o 30 kg lehčí než 20 let staré twingo
Jaaj Mudrolin. Pred 20 rokmi
Jaaj Mudrolin. Pred 20 rokmi Twingo nemuselo mat airbagy, deformacne zony, navijacie (napinacie) pasy, tretie brzdove svetlo, …
Vsetky tieto komponenty nieco vazia. A to sa napocita.
Tak prosim Ta, neporovnavaj neporovnatelne.
Mna skor stve to trapne urcovanie spotreby u plugin-hybridov podla prvych prejdenych 100km. Keby mal taky hybrid dojazd 100km na elektrinu, tak budu vsade proklamovat, ze ma spotrebu 0l/100km. Co mi pride riadne scestne. Malo by sa to udavat vratane spotrebovanej energie a plus udaj o spotreve pri uplne vybytej baterii.
Stačilo by udávat průměr
Stačilo by udávat průměr na 100 km z dojezdu na jedno nabití+natankování. To by totiž dávalo smysl. Auto třeba na plné nabití a natankování 30 litrů ujede 1000 km, takže spotřeba bude 3 litry na 100 km.
Ne, nestačilo. Není z toho
Ne, nestačilo. Není z toho totiž zřejmé, kolik to ujede jen na elektřinu. Je potřeba se smířit s tím, že jedním údajem se u plugin-hybridů spotřeba určit nedá. Je potřeba znát spotřebu benzínu v benzínovém provozu, spotřebu elektřiny v elektrickém a kapacitu baterie. Jinak vždycky narazíte na to, že pro někoho bude údaj zavádějící.
No nevím, 3 světla vzadu
No nevím, 3 světla vzadu to má, 2 airbagy to má, předpínače pásů taky a čelní náraz v 50ti to dává taky slušně (ale odmítám to dobrovolně testovat) 😀
Uznávám, že dneska je ta technologie jinde, ale zase už automobilky umí lépe používat u materiály.
A s tím hodnocením dojezdu souhlasím – uvádět to takto je hloupé.