energetické tlumiče student MIT

Novinka z MIT: tlumiče vyrábějící energii

Budoucí automobily možná nebudou zíkávat zpět energii pouze z regenerativního brzdění, ale například také z nerovností na vozovce. Ty jsou podle všeho jedním z důležitých faktorů ovlivňujících spotřebu, ale zároveň existují možnosti jejich využití pro generování energie. Studenti na Massachusetts Institute of Technology (MIT) vytvořili tlumiče, které vyrábějí energii kdykoliv vozidlo vjede do rigolu nebo narazí na jinou nerovnost. Přitom dělají jízdu příjemnější než běžné tlumiče. Shakeel Avadhany, jeden z výzkumníků, odhaduje, že využitím nových tlumičů lze dosáhnout až 10% snížení spotřeby. Studenti založili společnost Levant Power Corp. s jejíž pomocí chtějí nyní produkt komercializovat. Už teď testují své energetické tlumiče na několika vozech Hummer, protože firma vyrábějící tyto velké vozy projevila o technologii zájem. Zároveň existuje podle Zacka Andersona, dalšího člena týmu, velký potenciál v armádních firmách a společnostech vyrábějících velké nákladní automobily a trucky. Neměl by ale být problém přizpůsobit tlumiče také pro menší osobní hybridní automobily nebo elektromobily. Studentům při jejich práci radil mimo jiné také profesor Yet-Ming Chiang, mimo jiné spoluzakladatel společnost A123 Systems, firmy zabývající se vývojem pokročilých lithium-iontových baterií. Mimochodem, britští výzkumníci zhruba v téže době přicházejí s podobným nápadem, jen se na něj podívali „z druhé strany“. Vymysleli „zelené“ zpomalovací prahy, které generují elektřinu.
energetické tlumiče student MIT

Tesla Motors Model S

Tesla Model S bude odhalen koncem března

Ředitel společnosti Tesla Motors Elon Musk nedávno rozeslal newsletter, ve kterém oznámil, že očekávaný Tesla Model S bude jako řiditelný prototyp odhalen právě 26. března. Stane se tak v sídle jeho další společnosti SpaceX, kde se nachází designové studio Tesla Motors. Jakkoliv je tohle dobrá zpráva pro všechny příznivce elektromobilů, firma má před sebou ještě velmi dlouhou cestu, než se jí nový čtyřdveřový pětimístný sedan s označením Model S podaří dostat na trh. Potřebuje totiž nejprve získat peníze a postavit továrnu, kde bude novinku vyrábět. K tomu by mohly posloužit půjčky od amerického Ministerstva energetiky, které se aktuálně v oblasti alternativních pohonů velmi silně angažuje. Tesla Motors zažádali o půjčku v hodnotě 350 mil. dolarů a produkce Modelu S by tak snad mohla začít už v roce 2011. Na jedno nabití by měl elektromobil nabízet dojezd až 384 km a zrychlení z 0 na 100 km/h během 6 sekund. Mimochodem, Tesla také spolupracuje s automobilkou Daimler na výrobě elektrického Smartu. V současné době má zakázku na 1000 kusů, nicméně podle výsledků testů by se tato spolupráce mohla údajně rozrůst až na desítky tisíc vozů.

tříkolka - elektromobil Aptera 2e

Tříkolka budoucnosti Aptera připravena k výrobě

Solární loďka od Aptery je pěkná věc, ale pro samotnou firmu je teď nejdůležitější stejnojmenné vozidlo. Dvoumístná tříkolka poháněná buďto hybridním pohonem či plně na elektřinu se má začít na plné obrátky vyrábět už letos v říjnu. První elektrický model už ovšem sjel z výrobního pásu nyní v rámci předprodukce. Aptera 2e, jak je elektromobil oficiálně označen, se může pyšnit přepočtenou spotřebou koelm 1,17 l/100 km, zrychlením z 0 na 100 km/h během 10 sekund a maximální rychlostí 145 km/h. Aptera už nyní má 4000 předobjednávek na futuristicky vyhlížející dopravní prostředek, který fascinuje svět od svého prvního ohlášení. Time magazín prohlásil vozítko a jeden z největších vynálezů roku 2008. Paul Wilbur, ředitel společnosti Aptera, dříve pracoval mimo jiné pro automobilky Ford a Chrysler a zdá se, že velmi dobře odhadl směr vývoje. „Jen se na 2e podívejte a pochopíte, že jde o aerodynamický klenot. Během následujících měsíců už musíme jen dopracovat nějaké detaily, vymáčknout z ní každou unci výkonu, a pak budeme mít první bezpečný dostupný elektromobil na trhu,“ komentoval v nejnovější tiskové zprávě aktuální dění. Očekávaná cena elektromobilu Aptera 2e je někde mezi 575 000 Kč a 1 000 000 Kč. Dojezd na jedno nabití bude kolem 150 km, začne se prodávat nejprve v Kalifornii a postupně bude v průběhu roku 2010 distribuována po celých Spojených státech.

elektromobil Shelby SuperCars Ultimate Aero EV

Shelby Supercars to s elektromobily myslí vážně!

Před časem jsme informovali o společnosti Shelby SuperCars, která představila koncept nejrychlejšího elektromobilu světa – Ultimate Aero EV. Bumbrlík s výkonem 1000 koní se pyšní tak neuvěřitelnými vlastnostmi jako je max. rychlost 330 km/h nebo dobití na dojezd až 250 km za 10 minut. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 2,5 sekundy. Co je ale nejzajímavější, aktuálně firma SSC ohlásila podrobnosti týkající se jejího pohonného systému zkráceně nazvaného AESP (All-Electric Scalable Powertrain, čili plně elektrický škálovatelný pohonný systém). Právě škálovatelnost, tedy snadné úpravy výkonu jsou jeho hlavní předností. Podle SSC jej lze napasovat do běžného auta s výkonem kolem 200 koní, do trucků či SUV s výkonem 500 koní, nebo dokonce do velkých náklaďáků, autobusů, vojenského vybavení a dalších zařízení, třeba až do výkonu 1200 koní. Už v druhé polovině letošního roku by měla světlo světa spatřit první předprodukční verze Ultimate Aero EV, a tak snad dostaneme konečně možnost se na vlastní oči přesvědčit, co se to tam vlastně kutí.

elektromobil Shelby SuperCars Ultimate Aero EV

Dobíjecí stanice pro elektromobily - Izrael, Project Better Place

Kanadské Ontario přeje elektromobilům

Podnikatel Shai Agassi se svým elektrifikačním projektem Project Better Place postupně pokrývá většinu vyspělých států světa. Naposledy zavítal na Havaj, předtím od Dánska až po Austrálii. Kanada, resp. její na počet obyvatel největší provincie Ontario, je zatím jeho posledním úlovkem. V plánu je vybudování sítě dobíjecích stanic pro elektromobily a infrastruktury, která zájemcům umožní případnou výměnu baterií na počkání. Začne se ale postupně. Nejprve v Torontu vznikne předváděcí centrum elektromobilů. Velice příjemné je však slyšet, že samotná kanadská vláda se zavázala, že rozvoj elektromobilismu podpoří. Naříklad pobídkami ke koupi elektromobilu, jejich využitím ve vládních letkách, případně informační a vzdělávací kampaní. „Chci poděkovat Better Place za jejich vizi a vítám je v Ontariu. Máme tu nejlepší pracovní sílu a ve spojení s tímhle inovativním byznysem se nám nabízí obrovská příležitost pro tvorbu nových pracovních míst a ekonomický růst pro budoucnost,“ řekl premiér provincie Dalton McGuinty.
Jako dodavatel energie dobíječek pro elektromobily byla zvolena společnost Bullfrog Power, která využívá především obnovitelné zdroje energie. Samotné Ontario chce skončit s využíváním uhelných elektráren do roku 2014. Jakkoliv zatím Project Better Place vypadá ze všeho nejvíc jako sci-fi, faktem je, že Shai Agassi má s řízením velkých projektů zkušenosti ze společnosti SAP a v oblasti velkého byznysu se pohybuje jako ryba ve vodě. O tom svědčí nejen jeho schopnost postupně přesvědčovat vlády nejvyspělejších států, ale uzavírat dohody s dalšími společnostmi, která na projektu spolupracují, jako je například aliance RenaultNissan.

elektromobil Peugeot Partner Electric

Ekolo.cz vozí elektrická kola elektromobilem

Společnost ekolo.cz, výrobce a distributor elektricky asistovaných kol a elektroskútrů, propaguje vlastním příkladem řešení čisté městské dopravy a zásobování. Od konce ledna 2009 zahajuje distribuci elektrokol prostřednictvím vlastního elektromobilu. Zakladatel projektu ekolo.cz Jakub Ditrich k tomu řekl: „Vzhledem k reálné absenci nabídky nových elektromobilů na trhu jsme se rozhodli využít starší typ – dodávku Peugeot Partner Electric (těchto vozů se v koncernu PSA vyrobilo v období 1994 – 2004 asi 1800 kusů, převážně pro francouzský trh a byly často používány pro poštovní a jiné městské služby), avšak osazenou nejmodernější technologií akumulátorů – pokročilých železo-fosfátových lithium-iontových baterií (LiFePO4).“ Dojezd auta na jedno nabití se díky tomu prodloužil až na 170 km, životnost těchto baterií udávaná výrobcem je cca 3000 cyklů (cca 10 let při denním nájezdu 130 kilometrů). Podrobné informace o nákladech a ceně dál v článku!  

Volkswagen Golf elektromobil

200x elektrický Volkswagen Golf pro Nizozemsko

Holandská společnost ECE (Electric Cars Europe) se již léta zabývá konverzemi automobilů na elektromobily. Aktuálně si u ní nizozemská energetická společnost Essent objednala přeměnu 200 vozů Volkswagen Golf na elektromobily. Právě Golf je jedním z nejoblíbenějších „cílů“ elektromobilistů, jak jste si mohli přečíst například v rozhovoru s Petrem Dvořákem, majitelem elektrického vozu VW Golf City STROMer. Původně si Essent objednal pouze pět exemplářů elektromobilu, ale toto číslo bylo postupně navýšeno až na 200. Volkswagen Golf vybavený novým elektrickým pohonným systémem doplněným lithium-iontovými bateriemi by měl mít dojezd až 300 km.

sportovní elektromobil Mitsubishi iMiEV Sport Air pro Ženevský autosalon

Mitsubishi iMiEV Sport Air – příprava na Ženevský autosalon

Detroitský autosalon skončil, ale kvapem se blíží největší událost tohoto druhu v Evropě, totiž Ženevský autosalon. Automobilky se pomalu začínají srocovat „u dveří“ informačních kanálu a rozesílají lákadla. Mitsubishi například rozeslalo obrázky svého konceptu elektromobilu Mitsubishi iMiEV Sport Air. Jde o sportovní verzi městského elektromobilu Mitsubishi iMiEV, která se v Japonsku začne prodávat už tento rok. Sportovní verze se ve dnech 3. až 15. března v Ženevě představí jakožto rovnovážný přístup ke starosti o životní prostředí a dynamickému výkonu. Velice netradiční, ale elegantní tvar trochu připomíná italský design elektromobilu Pininfarina B0. Solární panely na střeše zase dávají tušit, že tohle autíčko bude nadupané těmi nejnovějšími technologiemi – takový „elektromobil pro snoby“.

elektromobil Green Apple

Green Apple – elektromobil, který čistí vzduch

V soutěži mladých návrhářských talentů společnosti Local Motors se aktuálně předvedl velmi zajímavý koncept jistého Juliena Sarremejeana. Jde o futuristické třímístné vozidlo nazvané Green Apple. Jeho hlavní zvláštností je, že nasává špinavý vzduch metropolí, který nejen že roztáčí větrné turbíny a generuje tak energii, ale navíc je čištěn skrze sady filtrů. Auto pak vypouští čistý vzduch a samo je poháněno elektrickou energií. Navíc jsou baterie velmi snadno přístupné zvenčí automobilu, takže je lze velmi rychle vyměnit, případně pomocí plug-in přípojky dobíjet.

hybrid Chrysler 200c EV

Chrysler 200c EV – luxus na elektřinu

Nejspíš poslední návrat do Detroitu proběhne ve velkém stylu. Chrysleru, jedné ze tří automobilek, které byly těžce zasaženy ekonomickou krizí, se dařilo prakticky až do začátku Detroitského autosalonu držet pod pokličkou jedno velké tajemství. Jde o luxusní hybridní automobil Chrysler 200c EV. Chrysler mu sice říká „elektromobil„, nicméně jde o „extended-range“ automobil, tedy vůz s rozšířeným dojezdem, podobně jako třeba Chevy Volt. Elektrický motor je zde poháněn malým benzinovým motorem jakožto generátorem. Na elektřinu ujede až 64 km a pak přes 640 km při zapojení spalovacího motoru. Chrysler 200c EV je další velmi zajímavý koncept od Chrysleru po nedávno představeném elektromobilu Dodge Circuit a dalších. Těžko odhadnout kdy a zda vůbec se dostane do výroby. Jistě by jím ale nepohrdnul kdejaký automobilový nadšenec.

Loremo

Loremo chystá tři modely, už letos!

Loremo je německá společnost zabývající se vývojem revolučního, velmi lehkého automobilu, který se už minulý rok představil na autosalonu ve Frankfurtu a zároveň je jedním z účastníků soutěže Automotive X Prize. Firmě jde práce od ruky, a tak už letos chce představit tři prototypy a zahájit ostré testování na silnicích. Tři prototypy proto, že každý z nich bude poháněn odlišným typem alternativního pohonu. Loremo EV bude čistý elektromobil. Pro jeho sériovou produkci už je údajně vše připraveno a může začít každým měsícem. Sportovnější verze Loremo GT je vybavena (proti původně předpokládanému dieselu) dvouválcovým zážehovým motorem německé výroby o obsahu 850 ccm. Loremo GT půjde do výroby už tento rok a poskytne výkon 45 kW. Tvůrci automobilu obhajují přechod od dieselu k benzinu především jednodušší legislativou, možností pozdější jednoduché konverze na CNG či LPG, menší váha i menší rozměry motoru a také nižší cena. Třetí verzí úsporného vozu Loremo je hybrid vybavený 700 ccm benzinovým motorem a spotřebou 1,9 l/100 km.

elektromobil Tazzari Zero

Tazzari Zero – italský elektrický střízlík

Italská společnost Tazzari Group nedávno odhalila koncept elektromobilu Tazzari Zero. Váží pouhých 542 kg a dojezd až 150 km poskytují lithium-iontové baterie, díky kterým elektrické autíčko vyvine maximální rychlost 90 km/h. Dobije se – Tazzari však neříkají jak moc – už za 45 minut a zrychlení z 0 na 50 km/h zvládne pod pět sekund. Pochází z komuny Imola, známého centra motorismu poblíž Boloně (působí zde firmy jako Lamborghini, Maserati či Ducati). Podle zakladatele společnosti Tazzari Erika Tazzariho se v elektromobilu Zero pojí sportovní duch i ekologie. Na výzkumu nových technologií strávili inženýři a výzkumníci více než tři roky. Kdy bude elektromobil na trhu a za jakou cenu, to zatím nevíme. Věříme však, že vedle oblé krásky v podobě Pininfarina B0 se trochu méně moderní Tazzari Zero nebude špatně vyjímat.

Volkswagen Golf CitySTROMER

Rozhovor: Petr Dvořák – zkušenosti s provozem elektromobilu

Jsou podle vás stále ještě hudbou budoucnosti? Pro některé nikoliv. Petr Dvořák, mimo jiné člen Českého klubu elektromobilistů, je spokojeným uživatelem už dva roky. Neváhali jsme a požádali ho o rozhovor, ve kterém se můžete dozvědět jak se ke svému elektrickému vozu dostal a jakou jim předvídá budoucnost.

Jakým typem elektromobilu jezdíte, jak dlouho už a jakým způsobem, tj. například denně do práce, víkendové vyjížďky?

Petr Dvořák: Jedná se o Volkswagen Golf III. Vlastním jej už dva roky, dojíždím denně do zaměstnání, nabíjení u zaměstnavatele povoleno.

Jde se o „vlastní výrobu“ nebo sériovou? Jak jste se vlastně k téhle problematice a posléze i vlastnímu elektromobilu dostal?

Seriová výroba, původně jsem si chtěl přestavět Škodu Felicii na , následně jsem se dostal k Českému klubu elektromobilů a tam jsem zjistil, že se elektromobily již dávno (cca od roku 1990) vyrábějí seriově jen se o tom moc neví. Řekl jsem si proč pracně vyrábět již vyrobené? Pořídil jsem si tedy profesionálně vyrobený elektromobil od .  

elektromobily americké armády

Americká armáda má první elektromobily, chce jich tisíce

Minulý týden odhalila americká armáda prvních šest , které jsou součástí rozsáhlé dodávky zhruba 4000 elektrických vozů. Jde o malá elektrická vozítka sloužící k přepravě personálu na základnách po celých Spojených státech. Jejich maximální rychlost je 50 km/h, jako baterie slouží klasické olověné a armádě mají ušetřit asi 43,5 mil. litrů paliva během následujících šesti let. Už teď armáda uvažuje o rozšíření programu až na 28 000 vozů. „Doufáme, že zbytku země ukážeme co se dá s elektromobily dělat a rozjedeme trh. Chevy Volt a Tesla už jsou venku a poptávka po nich stoupá,“ řekl armádní zástupce zodpovědný za energie. „Armáda je lídrem v mnoha společenských i technologických oblastech a tohle je další z nich,“ dodal. Nové elektromobily jsou vyrobeny společností Global Electric Motorcars, která spadá pod problémový Chrysler. „Tohle je první část ukázky toho, že to s elektromobily myslíme vážně, a že hodláme nakupovat další, dodávají armádní zdroje. „Všechno je to o technologii baterií. V armádě utrácíme miliony dolarů za výzkum technologií nových baterií, a to nejen pro naše vozidla, ale také naše základny. Pokud v nich chceme zapojit obnovitelné zdroje energie, ať už jsou to solární nebo větrné elektrárny, musíme být schopni tuto energii skladovat když slunce nesvítí nebo vítr nefouká,“ nastiňuje americká armáda svou ekologickou budoucnost.

elektromobil Smart ForTwo (Smart ED)

Smart ED půjde do výroby i do Ameriky

Daimler na Detroitském autosalonu znovu předvedl svůj Smart ForTwo vybavený elektrickým pohonem, který označuje jako Smart ED (Electric Drive). Opět šlo pouze o prototyp, nicméně automobilka řekla, že do výroby půjde už koncem roku 2009 a posléze se začne prodávat také v USA. V Londýně už testování malého městského vozu probíhá od roku 2007, aktuálně také v Berlíně v programu e-mobility a v budoucnu například v Itálii (ve spolupráci s energetickou společností Enel). Smart ED je vybaven lithium-iontovými bateriemi, pochlubí se výkonem 41 koní a maximální rychlostí 112 km/h a dojezdem 116 km.