Společnost ekolo.cz, výrobce a distributor elektricky asistovaných kol a elektroskútrů, propaguje vlastním příkladem řešení čisté městské dopravy a zásobování. Od konce ledna 2009 zahajuje distribuci elektrokol prostřednictvím vlastního elektromobilu. Zakladatel projektu ekolo.cz Jakub Ditrich k tomu řekl: „Vzhledem k reálné absenci nabídky nových elektromobilů na trhu jsme se rozhodli využít starší typ – dodávku Peugeot Partner Electric (těchto vozů se v koncernu PSA vyrobilo v období 1994 – 2004 asi 1800 kusů, převážně pro francouzský trh a byly často používány pro poštovní a jiné městské služby), avšak osazenou nejmodernější technologií akumulátorů – pokročilých železo-fosfátových lithium-iontových baterií (LiFePO4).“ Dojezd auta na jedno nabití se díky tomu prodloužil až na 170 km, životnost těchto baterií udávaná výrobcem je cca 3000 cyklů (cca 10 let při denním nájezdu 130 kilometrů). Podrobné informace o nákladech a ceně dál v článku!
Spotřeba při provozu je přibližně 17 kWh elektrické energie na 100 kilometrů (v
zimě při teplotách pod nulou cca o 20% více). Při průměrné ceně 1,76 Kč za kWh (v nízkém tarifu) vychází ujetý kilometr přibližně na 0,38 Kč. Udávaná spotřeba
stejného vozu vybaveného spalovacím motorem (Peugeot Partner 1,4 75k) je ve
městě 9,6 l benzinu/100km, tedy 2,40 Kč/km, což je 6x více (při ceně litru benzinu 25 Kč a bez započítání nákladů na další provozní kapaliny u spalovacího motoru). Klasický Peugeot Partner produkuje emise CO2 v objemu 175 g/km, elektromobil tedy při ročním nájezdu 50.000 kilometrů ušetří přibližně 8,7 tun oxidu uhličitého přímo vypuštěného do atmosféry.
Elektromobil lze nabíjet z libovolné zásuvky 240V. Nabíjení při zcela vybitých
akumulátorech trvá přibližně 10, respektive 3,5 hodiny z třífázové zásuvky
prostřednictvím rychlonabíječky. Pro úsporu energie je elektromobil pochopitelně vybaven rekuperací brzdného výkonu, inteligentním řídícím systémem vybíjení baterií (BMS) nebo takovými detaily jako jsou instalovaná světla pro denní svícení s technologií LED, která mají spotřebu pouze 9W namísto 55W u běžných autožárovek.
Pořizovací cena tohoto elektromobilu Peugeot Partner je 580 tisíc Kč (najeto cca
16.800 Km). Takřka z 75% se na ceně vozu podílejí nové bateriové články a jejich
řídící jednotky. Cena nového vozu – Partner Origin (1.6HDi 75k) v obdobné výbavě
byla v lednu 2009 cca 480 tisíc Kč. Dovoz elektromobilu z Francie, výměnu baterií a vývoj BMS zajistila společnost EVC Group s.r.o. Díky elektromobilu nabízí spol. ekolo.cz svým zákazníkům z Prahy a z celého Středočeského kraje bezplatné dodání jimi zakoupeného elektrokola až jejich domu, či do firmy. Tento vůz budou také po celý rok intenzivně využívat spolupracovníci ekolo.cz při osvětových a testovacích akcích zaměřených na čistou mobilitu a využívání elektrokol.
Detailní parametry Peugeot Partner Electric:
Převodovka: reduktor s diferenciálem (1:7,2)
Regulace: pulsní tranzistory, počítačem řízené (Sagem)
Hmotnosti:p rovozní 1466 kg, maximální 1966 kg, nosnost 500 kg
Míst k sezení: 5, zadní řada vyjímatelná
Náklad: 3,3 m3
Napětí článků: 160 V (50 ks x 3,2 V)
Kapacita článků: 200 Ah
Typ a značka baterií: LFP 200 AHA / Thunder Sky
Životnost baterií: 3000 cyklů (do 70% kapacity)
Nabíjení (16A/240V): 8 – 12 hodin (při celkovém vybití)
Rychlonabíjení (3x25A/400V): 3-4 hodiny
Dojezd (při 70 km/h): 140 – 170 km
Max. rychlost : 95 km/h
Výkon motoru: 16/30 kW
Výkon topení (benzinové): 5 kW
Kupní cena: 580.000 Kč vč. DPH a příslušenství
Pojištění (povinné ručení): od 500 Kč
Silniční daň 2009: 0 Kč
Další fotografie Peugeot Partner Electric najdete na webu Picasa.
pan Ditrich je hlavně
pan Ditrich je hlavně velký mluvka a suverén, naslibuje co si jen budete přát…
Pche, koupim to do firmy, za
Pche, koupim to do firmy, za kW dam cca 7,- Kč.. tzn 4x vice nez pocitaji v clanku. Tzn ze za 1km dam 1,5 Kč/km. Momentálně mám Berlingo LPG… žere to 10litru (zima) tzn, ze mam 1,4 Kč/km. Co se týče paliva … takze to jezdim za min penez…
za 10 let bych dal nove aku = 300tis ??? tzn 30 tis na rok na servis.. hmm myslim, ze tudy cesta nevede…
Ohledne elektrickych motorek vsak spolecnosti ekolo fandim, a pravdepodobne se casem stanu zakaznikem :). Toz zdar… 🙂
Prima den, jde o to, že
Prima den, jde o to, že nelze čerpat kWh za 7 Kč, ale za 1,67 Kč a to je docela rozdíl. Provozujeme elektromobil standardně, tedy ve dne jezdí (minulý týden byl denní nájezd přes 200 km) a v noci se nabíjí (nízký tarif ČEZ Distibuceod 22 do 06 hod.)
Jste zdravý? 1kWh za
Jste zdravý? 1kWh za 7kč????? … to by se červenal i mistr ČEZ. V levných tarifech je to do 2 kč/ 1 kWh. Jinak nevím co do toho výpočtu spotřeby vše započítali, neboť (17 * 1,76)/100 = 0.28 kč / 1km . Jestli tam započetli topení, nebo zimu, nebo ztáty při dobíjení, kdo ví …
To vše zní skvěle. Jen se
To vše zní skvěle. Jen se trochu bojí,, jak dlouho těm bateriím vydrží kapacita na 160 km radius. A jestli je spoleh na ukazatel stavu baterie.
Jinak se moc těším, až se objeví malé autíčko s radiem 100-120 km (ujedu obvykle cca 60, ale raději bych měl zálohu pro stárnutí baterií) za rozumnou cenu.
Jak je psáno, baterie mají
Jak je psáno, baterie mají výrovcem definovaných 3000 komplet nabíjecích cyklů do 70% kapacity.
Dejme tomu, že za 5 let už dojezd nebude 160 nýbrž 120 km.
Kup si v Holandsku nebo v
Kup si v Holandsku nebo v Německu Norský elektromobil v bazaru tři roky starý, tedy baterky super,za 15 až 180 tisíc Kč + dovoz cca 40 tisíc. jmenuje se Think City, má dojezd 160km valí 115km/hod. když jedeš úsporně (to neznamená, že se budeš courat 50 km/hod, ale budeš se dívat na výkon motoru a držet ho na co nejmenším a můžeš jet třeba 90km/hod.) Tak jsem najel taky 180km. Mám ho již rok a jsem nadšený. Jezdím z Prahy do Písku na Orlickou přehradu cca 127km a nerozsvítí se mi kontrolka rezervy a ta se rozsvítí 20 km před úplným vybitím. Od té doby co mám elektromobil bych nechtěl jiný. Dobíjím v nákupních centrech zadarmo zadarmo, většinou to stačí protože denně najedu tak okolo 80 až 100km někdy trochu víc. Jo na dovolenou mám karavana a s ním jezdím dvakrát do roka, jinak hnije pod přístřeškem. Konečně v garáži mám čisto,žádný olej žádný benzín nebo nafta žádná výměna olejů,filtrů zkrátka pohoda. Přijedu píchnu do zásuvky a jdu si po svým. Vytáhnu ze zásuvky sednu a jedu. Lubor
Jednoduche. Zijeme v
Jednoduche. Zijeme v uspechane dobe, tudiz se to sice vyplati, ale kazda firma si rekne ha: A co kdyz najedu vic jak 170Km? V tu chvili budu muset nekde hledat zastrcku a muj pracovnik bude nekde muset sedet a cekat nez se vuz nabije.Dnes dojede na jakoukoli benzinku a za 5 minut je natankovano na dalsich 700-1000Km 🙁
To je jednoduché, naše
To je jednoduché, naše firma nic nevozí z Prahy do Brna. Naš akční rádius – domů, do skladu, k odběrateli, za partnery je cca 60 km (Praha a okolí) a denní nájezd nepřevýší cca 160km. Cokoli se veze dále se stejně časově i finančně vyplatí nechat na profi spedici (neplatíte čas řidiče a cestu prázdného auta zpět). Nicméně i onu cestu do Brna lze absolvovat s tím, že si dá řidič na půli cesty pauzu na delší oběd (cca 2 hodiny) a třífázová nabíječka mu dodá 60 kilometrů na dokončení cesty.
Trochu som pocital… pocas
Trochu som pocital… pocas zivotnosti tych baterii za cca 10 rokov (asi 450tis km) sa na elektrine spotrebuje cca 165tis Kc a pri jazde na benzin vyjdu naklady okolo 1.125tis, teda skoro milion usetreny. Nepocitam cestnu dan za tych 10 rokov a ostatne naklady… Myslim ze to by sa oplatilo skoro kazdej firme, ktorej denny radius voza nepresiahne 150 km denne. Takze otazka znie: Ked je to take vyhodne, preco to uz nema aspon kazda druha firma??? Ved tej firme co tie vozy montuje alebo predava by sa objednavky len tak hrnuli.
Chybi osveta.Kdyz nekomu
Chybi osveta.Kdyz nekomu vykladam o elektromobilech(taky si ho urcite koupim)kazdy si hned predstavi tezke Pb aku a nabijeni trvajici 12h.O lithiovkach ani o pokroku v NiMh aku a vyrobe elektriny z OZE se moc nevi takze spusta lidi se boji zbytecne.To je prave to co muzem delat-osvetu,informovat o vyhodach aut na elektriku.
A to je také přesně to,co
A to je také přesně to,co se snažíme dělat :).
A jde Vam to skvele!!!Jen
A jde Vam to skvele!!!Jen tak dal!!
Je tu ale jedno riziko.
Je tu ale jedno riziko. Pokud odejdou baterie (nebo jen část) dřív, než je plánovaná životnost, budou počty vypadat úplně jinak. Tohle se v praxi bude asi řešit pronájmem baterií, případně i výměnou vybitých baterií za nabité u „elektropump“. Ale tomu by musely být elektromobily konstrukčně přispůsobené, aby výměna šla provést strojně za pár sekund.