USA zavádějí 100% cla na dovoz čínských elektromobilů

Americký prezident Joe Biden podepsal zavedení 100% cel na dovoz čínských elektromobilů. Nyní se čeká na krok Evropské unie.

Obchodní válka mezi USA a Čínou pokračuje. Americký prezident podepsal zvýšení dovozních cel na čínské elektromobily z 25 % na 100 %. Navýšení cel se ale týká i dalších výrobků: pokročilých baterií, solárních článků, oceli, hliníku nebo zdravotnického vybavení.

Spojené státy zdůvodňují zavedení cel neférovou státní podporou daných odvětví v Číně. „To není konkurence, ale podvádění,“ řekl k tomu Bílý dům. Biden v tomto ohledu ale určitě myslí i na další prezidentské volby – těmito zásahy se snaží ukázat voličům Donalda Trumpa, že i on myslí předně na americké pracovníky.

O možnosti zavedení cel na dovoz čínských elektromobilů se dlouho mluví také v Evropské unii. Pro evropský automobilový průmysl jsou dotované čínské elektromobily zjevná hrozba. Dá se proto očekávat, že bude následovat podobný krok.

zdroj: AP

45 Comments on “USA zavádějí 100% cla na dovoz čínských elektromobilů”

  1. To než se EU vzpamatuje a něco s tím v Bruselu udělají, tak to tady vše zkrachuje. Čína nás zaplaví zbožím, protože už před tímto clem to bylo tady neúnosné a průmysl šel do háje.
    Hlavně Fiala, který tam nedávno byl řešil zbraně pro UK, ale takovou pohromu pro EU nějak ne.

        1. Bohužel vysoce pravděpodobně nebudou mít práci tak ani tak. Pouze se opět zvednou ceny. Ale je fakt , že evropské automobilky , které jsou náchylné ke krachu ,vydrží o 3 až pět let déle. A propouštění , které už začalo ,bude asi pozvolnější. Za toto prodloužení zaplatí jiné obory , které dnes vyvážejí do Číny. Nejvíce asi zemědělci a potravinářský průmysl. Údržba předotovaného zemědělství bude pro státy EU opět nákladnější. Prodeje evropských automobilek v Číně budou klesat rychleji. Na druhou stranu přibude práce v nových čínských továrnách v EU . Pracovat pro Číňany s čínským managementem – nic moc, ale aspoň něco. Cla a dotace jsou nesmysl. Nejvýhodněji vždy vychází pro lidi svobodný trh. Mimochodem tento celní dotační experiment bude znamenat opět zvýšení daní. Zvláště v USA je ten program tak nákladný, že nejde udržet inflace pod kontrolou ani když se FED opravdu snaží. To je doslova rozhazování peněz.

          1. Potraviny v EU musi byt dotovane, jinak by sedlaci nemeli zadnou sanci konkurovat zahranicnim farmarum, kteri dodavaji za zlomek ceny. Zemedelstvi je vyznamny hospodarsky sektor cele EU. Zemedelstvi zamestnava vicc lidi nez autoprumysl. Evropa si nesmi dovolit nechat padnout zemedelce. Vse souvisi se vsim a EU politika vyznamne chrani nase pracovni mista. Jen debilove volaji po zruseni dotaci.

              1. Ale no tak, mame jidlo bez jedovatych pesticidu a ruznych smalulad. Ani geneticky manipulovane zradlo nemusime bastit. A nerikejte ze by vam to nevadilo. Dezolati porad krici ze potraviny z Ukrajiny jsou otravene, coz prokazatelne neni pravda. Pritom koukam vy byste je mel prednostne konzumovat. Jsem rad ze EU chrani spotrebitele proti nezodpovednym lidem, kteri obcas primichavaji klidne mineralni olej do olivoveho.

          2. dotovani zemedelstvi je totalni nesmysl, nejsme potravinove sobestacni a nikdy jsem nebyli, a dokud bude zemedelstvi udrzovane umele na nesmyslnem stavu starem doslova vic nez 100let, tak se ani dal nehnem, ale nejake prvni vlastovky ktere kombinuji vicero typu vydelku se zemedelstvim se jiz objevilo, ruzne hydroponye se sadkama, sklenikove zemedelstvi fungujici 24/365 a treba i spojovane s energetikou

            zemedelstvi kde jen kone a bejky na tahani pluhy vymenil traktor a nejake dalsi stroje proste na konkretni ukony, neni nic zajimaveho, to je proste porad jen trosku kulatejsi a lepe vyrobene kolo stare tisice let

            zadnej Evropskej zemedelec nemuze konkurovat treba Ruskemu nebo Ukrainskemu ktery je zviklej ze ma co jist a neco jako traktor za 3-5 milionu nezna ani z obrazku, takze jeho naklady na to obdelat pole jsou treba i 50x nizsi

            1. Prave ze evropsky zemedelci nejsou konkurenceschopni, musi byt zemedelstvi udrzovano ve stavu v jakem ho mame. Otevreni trhu pro zahranicni konkurenci by neprezil ani vas pestitel hydroponie. Proste ty dotace zajistuji fungujici zemedelstvi v cele EU. Tezko muzete pozadovat aby fungovali jako v rusku. Lidska spolecnost odjakziva potrebuje vlastni zemedelstvi, jinak by to bylo jako subsaharske Africe.

              1. loklane pomaha cena dopravy, ta hydroponie to dnes zvlada v kombinaci i bez dotaci, problem zemedelstvi v Eu je spise v tom jak je prezentovane verejnosti, a verejnost pak rozhoduje svim nazorem jak politicky tak penezma

                tu bramboru i bez dotaci jde levneji vypestovat tady lokalne nez nekde 1000-2000km daleko, ale nesmi se pestovat tak jak se pestuje dnes navyklim a zazitym prumerem

                Evropske zemedelstvi je hlavne jedna obri birokracie, ta cini vetsinu nakladu

        2. praci mit budou, neb Cinan ty cla obchazi tak, ze si proste v miste postavi fabriky a vyrabi to v miste bez cla, a umi to i tak levneji, protoze nema potrebu mit vetsinu zamestnancu jen birokraty a odborare tak jako soucasne Evropske firmy , co zje mor Evropskych firem, nejvic zamestnancu jsou i u vyrobnich firem birokrati v kancelarich co jsou navic klidne i redundantni, takze tu samou praci kterou by zvadl 1 clovek dela treba 10 lidi 😀

          viz moje 6 leta pracovni zkusenost s VW a Skoda Auto

          1. S Cinany prijdou vylozene jen hole montovny. Vse se udela v Cine a zde jen smontuje. Teprve pak si cesky lid uvedomi, co znamena byt pouze montovna.
            Jinak Cinan bude stavet automobilky v Madarsku a hlavne v Turecku. S Tureckem je celni unie bez cel. Takze nakonec bude v Cesku konecne dostatek orne pudy jak si odpurci zahranicnich firem preji. Cinan bude investovat tam, kde lidi akceptuji EV. V pro EV nepratelslem Cesku to bude asi tezko.

            1. investicne toho Cinana urcite nezajima jak se dany stat stavi k elektromobilite, je zajimaji ciste naklady na vyrobu v dane krajine pro dane uzemi, co zje v tomto pripade cela EU, proste to postavej tam kde budou mit nejnizsi naklady, a to jestli zrovna v danem state nejaky EV prodaj jim bude rekneme asi u zadnice, dulezite budou spise projede na celem tom trhu, co zje cela EU

          2. Clo znamená konec. Postavit továrny v EU lze, ale včetně továren na baterie. Výrobce pak musí akceptovat evropské mzdové požadavky, evropský pracovní týden, evropské ceny energií, evropské legislativní prostředí EIA počínaje GDPR konče… to vše radikálně zvyšuje náklady. Navíc se výrobce bude muset obejít bez subvencí čínské vlády, a to jak z důvodů praktických, tak legislativních.
            Suma sumárum, čínské auto vyráběné v EU nebude levné čínské auto, ale naprosto běžný elektromobil s nekonkurenceschopným poměrem ceny a užitné hodnoty.

                1. pro Runnču…. Jestli snížíš v EU životní náklady na zlomek, můžeš snížit i mzdy (mimochodem vřele doporučuji od zhora dolů)… Většina pracujících v ČR – tedy těch co zde reálně vytváří bohatství – by si výměnou svých podmínek za čínské nijak nepohoršila, možná i polepšila.
                  Ty plky o lacinosti výroby za cenu poškozování životního prostředí a (ne) bezpečnosti práce je už spoustu let jen otřepané klišé, přebrané ze západní neoliberální protičínské propagandy…
                  Je zajímavé že stejným zdrojům někdy nadáváš do ,,libtardů“ a někdy jim věříš jak svatýmu písmu🤔…. No u tebe to vlastně nijak zajímavé není 😃

                2. Slovo libtard nepoužívám. Nebo si alepoň nepamatuji, že bych ho někdy použil.
                  Čínský průmysl je dalece za hranou toho, co považuji za přiměřené z hlediska znečištování. Nejsem žádný eko extrémista, ale nebudu sám sobě lhát, že v některých regionech Číny, Indie, Indonésie, Ruska, Mexika, Chile a dalších zemí, to není vůči životnímu prostředí přímo brutální. Je.

                3. pro Runnču… Mám opačné informace… Zátěže z minulosti samozřejmě jsou, ale dnes je Čína v ochraně ž.p. na úplné špici (ono je to trošku složitější, když je na relativně nevelkém území koncentrována výroba pro půl Světa)

                1. pro Jirkujíru… Zajímavé… Překvapila mě vyšší cena nemovitostí v Pekingu než v Praze (zmíněná v tvém komentáři) …
                  Tak jsem kouknul do toho odkazu…A HELE…. NÁJMY JSOU TAM pro změnu NIŽŠÍ !!😁😆 (Samozřejmě se nesměju tobě, ale tomu v jakém úžernickém bordelu si tady ,,spokojeně“ žijeme 😡)

                2. To je zajímavé protože HDP přepočtené na paritu kupní síly je u nás víc jak dvojnásobné. Čína 19338, ČR 45707.
                  Přitom bych řekl, že pracovní úsilí Číňana je větší než Čecha. Při pohledu na čínské staveniště se tam hemží jak mravenci. Při pohledu na naše staveniště je tam dopoledne jeden dělník opřený o lopatu, odpoledne situace stejná, lopata taky ale dělník je jiný.

                3. Vetsina automobilek asi nevyrabi v Pekingu, ale nekde kde jsou naklady nizsi. V Praze tusim take zadna automobilka nevyrabi.Prave v Cine je rozdil ve vyplatach mezi Pekingem a provincii mnohem vetsi nez u nas.

                4. Vyjímečně souhlasí s Leodendulou, rozdíly ve mzdách jsou obrovské. Mzdy dělníků jsou oproti ČR čtvrtinové, i menší. A to při pracovní době delší o 50%.
                  Hodinová mzda je až 10x nižší, než v ČR.

                  To se to pak montuje…

                5. pro Runnču: Ještě nikdy v historii nebyly NĚKTERÉ dělnické mzdy DLOUHODOBĚ tak nízké jako dnes v ČR. Nebo si snad slyšel, že by museli dělníci v minulosti chodit pravidelně po práci žebrat k panstvu o příspěvky (nejen) na bydlení??😁
                  Že se má v Číně dělník ještě 10x hůř je další tvoje účelová lež🤥

                6. pro Visper…. K tomu úsilí:
                  Jestli to nebude tím, že třeba čím víc se v Číně ,,hemžíš“, tím líp se máš.
                  Tady se můžeš ,,hemžit“ jak chceš a je ti to houno platné 💩. Leda jsi za vola 🙄

                7. To je právě špatně. Platy musí být úměrné intenzitě hemžení. Tady se nehemží dělníci ani úředníci. Ale samotné hemžení nestačí, musí být vidět nějaký výsledek. Stačí porovnat za jak dlouho postaví 1km dálnice v Číně a u nás.

                8. pro Visper…. Ano.. Ale nevidím řešení.
                  Četl jsem teorii, která tvrdí že každá sociálně nespravedlivá společnost, má jen omezený čas do svého neodvratného a kompletního rozkladu… Možná že už je to tady 🤔

                9. Já nechci zabřednout do filosofických debat ale přesto se zeptám. Ty znáš nějakou sociálně spravedlivou společnost? Nic takového neexistuje ani mezi lidmi ani v přírodě.

                10. pro Visper…. Taky bych to tady nechtěl měnit ve filozofický kroužek 😃, ale když se ptáš:
                  1. Tahat do přírodních společenstev termíny jako ,,dobro, zlo, spravedlnost“ nedává žádný smysl.
                  2. Samozřejmě že existuje spravedlivá společnost – ve stádiu projektu 😁 Ale to nijak nevadí, protože žádný druh společenské organizace nám nespadl z nebe… Jinak popisovat, jak by měla fungovat není třeba, každý to aspoň tuší, ale ,,pragmaticky“ hned zavrhne.🥴

                11. Ve stádiu projektu to měl už Marx s Engelsem. Do praxe to zaváděl Lenin ale velmi rychle zjistil, že to bez násilí nepůjde. K dokonalosti to dovedl až Stalin. Toto máš na mysli nebo si tu sociální spravedlnost představuješ nějak jinak?
                  A už končím, toto není moje parketa.

                12. pro Visper…. Ale to víš že ne 😃… Spravedlivé je, že ti ještě větší lumpové než Ty dovolili úžírat cizím děckám z misky… Vždyť je vše ,,legální“, tak proč bys nezabořil lžíci?!😆

                1. pro Runnču: Tak v tom případě ho budou muset platit i evropský výrobci, který montují čínské baterky do svých EV …. To by se ti líbilo že?😘

                2. Ano, budou ho muset platit. Na konci léta uvidíme, jaká bude finální podoba.

                3. Uz se stavi nekolik fabrok na clanky i v Evrope. Bohuzel v Cesku zase nic.

                4. Ano, továrny se už staví. Budou to evropské továrny za evropské provozní náklady.

Napsat komentář