
Štítek: elektrolyt




Způsobí Sakti3 revoluci ve výrobě baterií?
Americká firma Sakti3 z Michiganu slibuje pokořit magickou cenovou hranici li-ion baterií – 100 dolarů za kWh (2180 Kč/kWh). Nadějně zní i zprávy o spolupráci Sakti3 s automobilkou General Motors. Právě GM plánuje vyvinout levné elektrické auto s dojezdem 320 km.

BASF zkoumá nové baterie pro elektromobily
Baterie jsou pro elektromobilitu klíčovou technologií budoucnosti. V následujících pěti letech proto BASF investuje několik set miliónů eur do výzkumu, vývoje a výroby materiálu pro baterie.

Japonsko vyvíjí levné palivové články
Japonský Národní institut pro pokročilou průmyslovou vědu a technologie (AIST) pracuje na vývoji velkokapacitních, ale přitom levných palivových článcích. Ty pracují s prvky lithia, mědi a kyslíku. Vedle lithium-vzduchových baterií jde o další slibnou technologii pro uchovávání energie.

Toyota testuje prototyp pevné baterie
Tzv. „solid-state“ baterie se liší od běžných baterií tím, že elektrolyt je v pevném, nikoliv tekutém stavu. Nabízejí díky tomu vyšší výkon i energetickou hustotu než typické lithium-iontové baterie, které by mohly v budoucnu nahradit. Toyota aktuálně v Japonsku předvedla první prototyp takové baterie.
Li-ion baterie na vzduch s 10x větší kapacitou
Výkumníci z University of St. Andrews by se mohli snadno stát jedním z našich nejdůležitějších pojítek s elektromobily budoucnosti. Před pár dny totiž představili lithium-iontové baterie s 10x větší kapacitou než je dnes běžná při zachování přibližně stejných rozměrů a hmotnosti. Zvýšení kapacity dosáhli nahrazením elektrody lithium kobalt oxidu porézní karbonovou elektrodou, která nechává lithiové ionty reagovat s kyslíkem získaným ze vzduchu během vybíjení. Výzkumníci nazvali svou baterii STAIR, její kapacita se pohybuje kolem 4000 mAh g-1. Běžně komerčně dostupná by Li-air baterie moha být už během pěti let. První prototyp se chystají otestovat v mobilních telefonech a MP3 přehrávačích. „Nový návrh má potenciál zlepšit výkonnost přenosných elektronických produktů a dát významný impuls průmyslu obnovitelných zdrojů,“ píše se na oficiálních stránkách projektu. Nové baterie by ještě ke všemu měly být dokonce levnější než ty klasické li-ion. To už zní skoro pohádkově. Není bez zajímavosti, že podobný pokrok ve vývoji Li-air (vzduchové) baterií nedávno ohlásili také vědci z Japonska.