Způsobí Sakti3 revoluci ve výrobě baterií?

Americká firma Sakti3 z Michiganu slibuje pokořit magickou cenovou hranici li-ion baterií – 100 dolarů za kWh (2180 Kč/kWh). Nadějně zní i zprávy o spolupráci Sakti3 s automobilkou General Motors. Právě GM plánuje vyvinout levné elektrické auto s dojezdem 320 km.

Anna Marie Sastry před plug-in hybridem Chevrolet Volt. Nevinné pomrknutí, nebo náznak hluboké spolupráce s General Motors?
foto: Sakti3

Zopakujeme si mantru každé nové technologie. Jednou částí problému je postavit malý zkušební vzorek v laboratoři, druhou, neméně složitou, je zajistit sériovou výrobu, zkoušky (především bezpečnostní) marketing, prodej, servis a likvidaci – tedy celý výrobní a životní cyklus nové technologie.

Právě Sakti3, založená v roce 2008 Anna Marie Sastry, vyvinula klíčovou součást baterie, která zásadně zjednodušuje sériovou výrobu (a tedy i cenu baterie) – pevný elektrolyt. Podle Sakti3 lze její baterie vyrábět stejným způsobem jako fotovoltaické články nebo LCD obrazovky.

„Podívali jsme se do různých průmyslových odvětví a řekli jsme si:´Kdo vyrobí produkt nejrychleji?´“ říká doktorka Santry. Podle ní se nakonec ukázal nejvýhodnější technologie vakuové depozice.

Výhodou pevného elektrolytu je vyšší energetická hustota (1143 Wh/litr) a také velká odolnost proto přehřátí nebo dokonce explozi, což má pozitivní vliv na bezpečnost elektrických aut, především při nehodách. Podle doktorky Sastry můžete baterii dokonce přepůlit a bude stále dodávat elektrickou energii.

„Naším cílem je dosažení hromadné výroby článků na za cenu 100 dolarů za kWh,“ říká doktorka Sastry. „Našim prvním trhem bude spotřební elektronika, a poté se přesuneme do jiných odvětví.“

Baterie s pevným elektrolytem se pyšní až dvojnásobnou hustotou energie oproti současným li-ion bateriím, tedy na jednotku objemu. O hmotnosti nových baterií se nemluví.

Pokud vyměníme baterie v za baterie s pevným elektrolytem, dojezd se zvedne až na 800 km. Stejně tak není údajně problém postavit elektrické auto s dojezdem 200 až 300 mil (322 – 482 km) v ceně do 25 000 dolarů (320 000 Kč).

Jak jsme ale uvedli v úvodu, otázkou zůstává sériová výroba. „Budoucí výrobní náklady a výnosy z prodeje baterií Sakti3 jsou velkou výzvou,“ říká analytik Kevin See z Lux Research magazínu Fortune. „Je skvělé vyrobit malou baterii v laboratoři, ale dělat větší baterie a dělat jich spoustu není triviální.“

Aby Sakti3 uspěla, musí se nevyhnutelně spojit s velkým hráčem. Jen tak získá finance a lidský kapitál, nutný k dotáhnutí baterie do sériové podoby. Sakti3 již s takovým velkým hráčem jedná, jeho jméno má představit do konce roku.

Podle neoficiálních zpráv se jedná o automobilku General Motors. Obří automobilka z Detroitu připravuje na rok 2016 nebo 2017 levný elektromobil Chevrolet Sonic EV s dojezdem právě 200 mil. Má se stát hlavním konkurentem připravovaného levného elektromobilu Tesla Model 3 nebo nejnovější generace automobilu .

Tři komentáře u “Způsobí Sakti3 revoluci ve výrobě baterií?”

Napsat komentář