Dan Akerson, šéf automobilky General Motors, aktuálně v Houstonu řekl, že pracují na dvou modelech elektromobilů. Jeden má dojezd 160 km (fíha), druhý 320 km. Prý chtějí vědět, který z nich bude úspěšnější. Měli by se nás zeptat, rovnou bychom jim řekli, že ten druhý.
foto: General Motors
Strategie GM je tedy následující: vyvineme dva typy elektromobilů, jeden z dojezdem 160 km (100 mil), druhý s dvojnásobným dojezdem. Vrhneme je na trh a uvidíme, který z nich bude úspěšnější. Nebo spíš výnosnější.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
VIDEO: jaké to je kupovat plnou nádrž za 50 Kč?
VIDEO: Cadillac ELR – jak vznikal nový plug-in hybrid
Čínská pobočka General Motors představila elektromobil Sail Springo EV
Ostatně, není to poprvé, co od Akersona něco takového slyšíme. Už v srpnu 2012 šéf General motors říkal: elektromobily s dojezdem 320 km do dvou let.
Elektrická auta = budoucnost
Že slabé prodeje elektrických aut jsou jen mýtus už je jasné. Není proto divu, že se GM snaží. V současné době má na trhu nejprodávanější plug-in hybrid v USA Chevrolet Volt, ve světě jej prodává také jako Holden Volt či Opel Ampera/Vauxhall Ampera.
V nejbližší době uvede americká automobilka General Motors na trh svůj první elektromobil v podobě modelu Chevrolet Spark EV. Ten ale nabídne dojezd pouze kolem 130 km na jedno nabití (80 mil), tedy podobně jako ostatní současné elektromobily na americkém trhu.
Prorazit magickou hranici 100 mil dojezdu na jedno nabití (asi 160 km) je pro automobilky velkou výzvou. Tedy, alespoň pro ty “staré” automobilky. Tesla Motors dávno prorazila hranici 300 mil a nijak velký humbuk kolem toho nedělá.
Naopak, soustředí se na to úplně jiné parametry svých vozů jako komfort, ovládání, celková kvalita – a to je jedině dobře. Mezitím Nissan, Mitsubishi, Ford i Honda nabízejí na trhu v USA stále bezstarostně elektromobily, které oficiálně 100 mil dojezdu nedosahují.
Dojezd přes 300 km
Elektromobily s dojezdem větším než 300 km od velkých automobilek se však už pomalu začínají objevovat. Aktuálně je to např. koncept Mitsubishi CA-MiEV na autosalonu Ženeva 2013.
Zda se GM podaří 320km dojezd nabídnout nebo nikoliv záleží především na technologii baterií. Až dosud kupovalo GM baterie od firmy A123Systems. Ta však nedávno zbankrotovala a převzal ji čínský gigant Wanxian.
Zároveň má ale GM investováno několik milionů dolarů v nadějné společnosti Envia Systems, která vyvíjí nový typ pokročilých baterií s výkonovou hustotou až 400 Wh/kg (více než 2x víc než je dnes běžné).
Stačí vyrobit jedno auto s
Stačí vyrobit jedno auto s možností výměny nebo připojením extra baterie na zvýšení dojezdu. Větší baterie by se pak dali pronajmout za slušný peníz… Základní kapacita by pak byla na 100km a dala by se rozšířit na 200km nebo 300km jenom za pomocí vypůjčených baterií stejného typu/kapacity. Řešení asi příliš jednoduché a taky příliš malý bussiness pro výrobce. Stejně tak by se daly půjčovat drahé palivové články, které by mohly dojezd takového auta vyznamně rozšířit (jak na vodík, tak na methanol). Pak by rázem cena elektrického auta v základu pro jízdu po městě a okolí byla stejná nebo nižší než cena benzínového a co pak?! :-O
není vyrobit el. mobil
není vyrobit el. mobil s dojezdem 300km, problém je v tom, že tyto vozy jsou prostě moc drahé na to , aby se investice do nich někdy vrátila – zatím.
Tak tak.
„Měli by se nás
Tak tak.
„Měli by se nás zeptat, rovnou bychom jim řekli, že ten druhý.“ Pokud ten první bude za 1,5 mil.Kč a ten druhý za 3 mil.Kč, tak asi ani jeden 😉
Tak… Myslím, že při
Tak… Myslím, že při dojezdu nad 100 km už nehraje takovou roli samotný dojezd, ale spíše cena samotného vozu…
100 km dojezd reálně znamená bez dobíjení jezdit 3 běžné dny na venkově a 5 ve velkoměstě (Plzeň, Praha, Ostrava, Brno) – a to už je postačující..
Tedy pro běžného člověka na trase „domov – škol(k)a – práce – obchod – škol(k)a – domov“ -> chvíli jsem dělal obchoďáka a měl jsem nalítáno 250-600 km za den, někteří novináři to mají obdobně, to je ale minimum řidičů..