Moderní baterie budou mít větší kapacitu i bezpečnost, čímž budou elektromotory, ale třeba i mobilní telefony ještě funkčnější a hybridní vozy tak zvýší svůj výkon.
foto: Toyota
Smartphony, notebooky nebo elektromobily obvykle využívají lithium-iontové akumulátory. Jsou tvořeny grafitovou anodou a katodou s obsahem kobaltu. Elektrolyty, které se v nich používají, jsou těkavé a hořlavé organické látky. Nové elektrolyty, které vyvinuli odborníci z TRINA a Universita Monash, jsou založeny na tekutých solích, které eliminují hořlavost a zvyšují stabilitu baterií.
Nové řešení představují elektrolyty, které nejsou těkavé, jsou elektrochemicky stabilní a lze je využívat mimo jiné v lithium-iontových, hořčíkových nebo nikl-metal hydridových akumulátorech.
Díky nim bude možné zvýšit výkon hybridních aut, dojezd elektromobilů na jedno nabití a mobilní telefony či notebooky budou schopny déle pracovat bez připojení ke zdroji. Objev byl popsán v mezinárodním vědeckém časopise Energy and Environmental Science.
„Nové materiály jsou založeny na iontech tvaru pravidelného dvacetistěnu, konkrétně aniontech kyseliny karboranové, tvořených hlavně borem a chlórem. Poslední výzkumy ukázaly, že jsou tyto materiály vysoce stabilní a naleznou využití i jinde než v lithium-iontových bateriích,” vysvětluje Rana Mohtadi, vedoucí projektu a jedna z hlavních představitelek týmu vědců Toyota Research Institute North America.
„Prokázali jsme, že nové elektrolyty zvyšují výkonnost hořčíkových a lithiových baterií,” píše ve zmíněném časopise profesor Doug MacFarlane z Monash School of Chemistry. „Tyto superstabilní elektrolyty umožňují zvýšit energetickou kapacitu baterií.”
V současnosti Toyota ve většině svých hybridů využívá svoje nikl-metal hydridové (NiMH) trakční akumulátory. Mají sice nižší kapacitu než lithium-iontové baterie, ovšem více než dvacet let masové výroby hybridů Toyoty prokázalo jejich odolnost a trvanlivost.
V příští dekádě má japonský koncern v úmyslu uvést na trh lithium-iontové baterie s pevným elektrolytem. Toto revoluční řešení umožní zásadně zkrátit čas nabíjení a zvýší kapacitu baterie, čímž se radikálně rozšíří funkcionalita elektromobilů.
A o kolik ? Mnoho slov a obsah žádný….
A o kolik ? Mnoho slov a obsah žádný….
https://www.youtube.com/watch?v=MlSXVoRPlyw
🙂
https://www.youtube.com/watch?v=MlSXVoRPlyw
🙂
A co na to Elon, ten s Panasonicem na ničem nepracuje, nebo
A co na to Elon, ten s Panasonicem na ničem nepracuje, nebo už toto dávno aplikuje?
Bateria z vacsim objemom? To akoze sa mobily a auta
Bateria z vacsim objemom? To akoze sa mobily a auta nafuknu?
Mozno ste chceli napisat „vacia kapacita“.
Pardon, šotek, díky za upozornění. Napravili jsme.
Pardon, šotek, díky za upozornění. Napravili jsme.