Tzv. „solid-state“ baterie se liší od běžných baterií tím, že elektrolyt je v pevném, nikoliv tekutém stavu. Nabízejí díky tomu vyšší výkon i energetickou hustotu než typické lithium-iontové baterie, které by mohly v budoucnu nahradit. Toyota aktuálně v Japonsku předvedla první prototyp takové baterie.
Vrstvený akumulátor s rozměry 10 x 10 cm se skládá ze čtyř vrstev. Pevný elektrolyt byl v prototypu vyroben z LiCoO2 (oxid kobaltolithný), katoda z grafitu a anoda ze sulfidu.
Lithium-iontové baterie stárnou jako lidé, nevratně
Výhodou pevných baterií je zejména jejich vyšší bezpečnost a jednoduchost výroby i uložení. Neobsahují kapalné látky a jsou odolnější proti vysokým teplotám než baterie s tekutým organickým elektrolytem. Jejich obal proto může být jednodušší, a tedy i levnější.
Toyota potvrdila, že jejich prototyp baterie s pevným elektrolytem může pracovat i při teplotách 100 °C. Běžné lithium-iontové baterie už při takových teplotách „vaří“.
Automobilka Toyota se intenzivně zabývá výzkumem a vývojem pokročilých typů baterií. Kromě těch s pevným elektrolytem zkoumá také li-air, tedy lithium-vzduchové baterie, které slibují taktéž řadu výhod.
Zajímavé je, že v praxi ale zatím Toyota u svých hybridních automobilů využívá v sériové výrobě stále ještě starší typ NiMH baterií. S využitím lithium-iontových teprve pomalu experimentuje, ale do výroby je zatím nechystá.
Elektrolyt je preto
Elektrolyt je preto elektrolyt, ze je tekuty. Ak je pevny, tak to uz nemoze byt elektrolyt.
Využití slovního spojení
Využití slovního spojení „pevný elektrolyt“ jsem nalezl i v řadě jiných, odborných článků, takže se ho zde držím.