Chevrolet Volt

General Motors – Chevy Volt se spotřebou 1 l na 100 km!

S pompou sobě i hvězdám v americké duši vlastní ohlásila americká automobilka General Motors, že její plug-in hybrid s rozšířeným dojezdem by měl ve městě dosáhnout na spotřebu 1 l/100 km. Přitom jen o pár chvil předtím ta samá automobilka přiznala, že možná nestihne uvedení automobilu slíbené na listopad 2010 a že dlouhodobě možná nebude výroba tohoto automobilu zisková. A vzápětí, bam! „Náš skvělý Volt bude mít spořebu 230 MPG,“ hlásají palcové titulky magazínů. Co si o tom myslet?

„Naši konkurenti a další se snaží o vývoj podobných technologií, případně dalších, v některých případech mají k dispozici více peněz,“ stěžovalo si GM. „Neexistuje jistota, že nevyvinou stejnou nebo lepší technologii dříve než my,“ hořekují vysocí manažeři. No ještě aby ne, když se General Motors teprve nedávno vymotali z bankrotu! A proč ty nářky? Americká státní pokladna je totiž prozatím hluchá k prosíkům o miliardy z záchranných balíčků, ve kterých nový prezident Barack Obama rozděluje perspektivním americkým firmám miliardy dolarů. General Motors u ale zamítnul tři žádosti, a tak teď firma chystá čtvrtou.

Chevrolet Volt Chevy Volt Chevrolet Volt
Opel Ampera

Ženeva: Opel Ampera s dojezdem až 500 km

Světové premiéry se na letošním Ženevském autosalonu dočkal hybridní vůz Opel Ampera. Ten vyhází z technologie Voltec vyvinuté původně General Motors pro svůj „záchranný“ plug-in hybrid Chevrolet Volt. Automobilka jej však využije také pod značkami Holden, Opel či Vauxhall. V Evropě půjde právě o Opel Ampera s dojezdem 60 km na elektřinu a rozšířeným dojezdem 500 km (podle některých zdrojů až 800 km) pokud se zapojí benzinový generátor. Opel Ampera má jít do výroby v roce 2011, o rok později než Chevy Volt. Po designové stránce se čtyřmístný sedan Ampera nejvíce podobá spojení model Opel Insignia a konceptu Opel Flextreme. Dobíjení lithium-iontových baterií u tohoto plug-in hybridu by ze standardní 230V zásuvky mělo zabrat od dvou do tří hodin.

Opel Ampera

Cadillac Converj

Cadillac Converj – Voltův sourozenec

Chevy Volt už se pomau připravuje na své uvedení na trh, General Motors ale na Detroitském autosalonu vysypali z rukávu ještě jednou překvapení. Je jím koncept sportovního automobilu Cadillac Converj, který staví na stejném podvozku a pohonném systému jako Volt. Dokáže ujet 64 km pouze na baterie, jakmile ty jsou vyplýtvány, zapojuje se do hry malý spalovací motor, který zvyšuje dojezd až na 640 km. Ze všeho nejvíc Cadillac Converj připomíná původní studie Chevy Voltu. General Motors nejspíš využijí technologii ze svého „záchranného kruhu“ takřka pro všechny nové automobily, což je jedině dobře.

Cadillac Converj

Lotus Evora

Lotus chystá vlastní plug-in hybrid

„Nebuďte překvapeni, pokud zanedlouho představíme elektrický Lotus,“ řekl listu Financial Times Michael Kimberley, výkonný ředitel společnosti . Automobilka už údajně na elektrickém pohonu pracuje přes deset let a již brzy má začít sklízet plody tohoto úsilí. Nepůjde však o čistý , nýbrž o ne nepodobný například vozu od . Kromě baterií a tedy bude vybaven ještě malým spalovacím motorem, který bude fungovat jako generátor neboli „range extender“, rozšíření dojezdu. Očekává se, že Lotus by mohl první svého nového vozu předvést již na během března tohoto roku. Dojezd by se měl pohybovat kolem 650 km. „Bude to světová ukázka toho, co se dá dělat s technologií elektrického pohonu,“ dušuje se Kimberley. Mimochodem, Lotus už dnes vyrábí součásti pro elektromobil , který je postaven na modelu . Lotus, narozdíl od ostatních světových automobilek, nijak výrazně dopady krize nepociťuje. Během letoška uvede model Lotus Evora, první zbrusu nové auto po 13 letech, a také nové generace vozů Lotus Esprit a Lotus Elise. Právě na podvozku modelu Evora by údajně měl být založen nový hybridRočně prodá automobilka kolem 3000 automobilů. Elektrickém pohonu se věnuje ve spolupráci s britským Ministerstvem obchodu a průmyslu, britská vláda chce podle všeho učinit ze své země centrum automobilového výzkumu, dokonce se prý zajímala o možnost výroby Voltu v Británii. Ale zpátky k Lotusu. Pokud má připraven elektrický pohon, co mu bude bránit vstoupit například do lukrativního segmentu malých městských vozů, podobně jako to udělala se svým krásným kouskem ?

General Motors, Chrysler i Ford slibují elektromobily i hybridy

Americkým automobilkám teče do bot tak jako snad nikdy v historii. Odhodlávají se proto ke krokům, které by v minulosti byly takřka nemyslitelné a ani teď nevrhají na vedení firem právě dobré světlo. V podstatě obě automobilky dnes čelí rychle přicházejícímu bankrotu, a tak u amerického Kongresu žadoní o levné půjčky. Výměnou za to slibují, že se urychleně zaměření na úsporné technologie a alternativní paliva. Například Chrysler požaduje kapitál v hodnotě 7 mld. dolarů a slibuje, že už behem roku 2009 začne firemním zákazníkům dodávat elektromobily, které pak v roce 2010 uvede i na běžném trhu pro koncové spotřebitele. Není vůbec jasné, o jaké modely elektromobilů by mělo jít, ale nejspíš budou postaveny na narychlo „upečené“ trojici nedávno představených modelů. Už v roce 2013 pak Chrysler chce vyrábět ročně 500 000 takových automobilů. Celkem chce Chrysler uvést 24 nových produktů – různých typů elektromobilů (městských, „sousedských“), hybridních automobilů, elektromobilů s rozšířeným dojezdem a dalším.

Chevrolet Volt

Chevrolet Volt oficiálně odhalen, nové fotky!

Pár dnů po nešťastném úniku neoficiálních fotek připravovaného automobilu přispěchala společnost General Motors s oficiálním odhalením svého esa v rukávu. Chevy Volt, auto, které má být pro GM cestou do budoucnosti a konkurencí pro vozy jako nebo Honda Insight, vypadá trochu jinak, než na fotografiích s rozjařenými pány z GM. Méně jako Prius, více jako osobitý vůz nadupaný nejnovějšími technologiemi.

Dokáže ujet až 64 km pouze na baterie s tím, že další stovky kilometrů navíc může ujet po zapojení spalovacího motoru. Důležitou roli zde hraje aerodynamika, která umožňuje snížit spotřebu a co nejlépe zachycovat kinetickou energii. Uvnitř vozu pak pasažéři najdou pohodlí a komfort – konfigurovatelný LCD displej, 7″ dotykovou obrazovku, volitelně navigační systém a bluetooth a USB připojení. Kromě benzinu je možné pro pohon doplňkového motoru (Chevy Volt má ambici být kategorií sám o sobě, kterou zove „E-REV„, tedy Extended-Range Electric Vehicle, neboli elektromobil s rozšířeným dojezdem) použít také ethanol E85.
Chevrolet Volt
Pro dobití 220 článků lithium-iontové baterie stačí Volt připojit do zásuvky 120V nebo 240V. Nabije se tam za osm, resp. pouhé tři hodiny při plném vybití baterie. Výkon automobilu se pohybuje na úrovni 150 koní a max. rychlosti 160 km/h. Auto má být výjimečně tiché, což je při jízdě na baterie samozřejmost, nicméně i když bude v chodu motor, nepůjde prý Volt na ulici téměř slyšet.
Chevrolet Volt

Chevrolet Volt

General Motors potvrzují Chevy Volt pro Evropu v roce 2011

Už během náledujících tří let se v Evropě objeví hybridní vozy General Motors. Potvrdil to podle agentury Reuters šéf GM Europe Carl-Peter Forster. Především se jedná o model , jehož oficiální fotografie nedávno z GM „lidskou chybou“ unikly. Volt je hybridní automobil poháněný bateriemi, které dobíjí malý spalovací nebo dieselový motor. Pokud se baterie vybijí, může auto jet na klasické fosilní palivo – například při výletech na dlouhé vzdálenosti. Ve městě pak bude jezdit na baterie. „Investujeme do toho obrovské peníze. Uvedeme tato auta i v Evropě, a to pod značkami i , zhruba do tří let,“ řekl Forster. General Motors se ale nevdávají ani nápadu vyrábět jako čistý elektromobil – do konce roku 2008 chtějí mít na silnicích 50 těchto prototypů.