Saab je mrtvý, ať žije elektrický Saab

Švédské automobilky nemají na růžích ustláno. V roce 2010 prodal Ford společnost Volvo Cars čínské automobilce Geely. V polovině června 2012 byl Saab Automobile odkoupen konsorciem National Electric Vehicle Sweden, která je spojením japonského, švédského a čínského kapitálu. Nový Saab neboli NEVS bude vyrábět pouze čistě .

Takhle vypadalo výroba zkušební flotily elektromobilů Saab 9-3 ePower
foto: Saab

Krach Saabu je pro severský automobilový průmysl další ranou. Ale není se co divit – prodeje značky Saab šly v posledních letech strmě dolů. Ze 133 000 v roce 2006 na odhadem méně než 10 000 v roce 2011. Ze starého se ale rodí nové a často lepší.

Novou společnost povede Karl-Erling Trogen, bývalý šéf Volvo Trucks. NEVS skoupilo původní majetek celého koncernu Saab, tedy Saab Automobile AB, Saab Automobile Powertrain AB a Saab Automobile Tools AB. Sídlo nové automobilky bude ve švédském Trollhättanu.

Asijské zapojení v NEVSu dává smysl. Podle některých výzkumů to bude práce region Asie-Paficik, který v následujících letech povede trh v oblasti elektromobility. A NEVS se na to hodlá náležitě připravit. Zejména cílí na Čínu, kde stále bohatší zákazníci hladoví po prémiových vozech.

První auto automobilky NEVS bude čistý elektromobil založený na modelu Saab 9-3. Bude upraven na čistě elektrický pohon za pomoci pokročilé technologie z Japonska. Prodávat se bude na celém světě, ale s primárním cílením na Čínu. Ostatně, právě čínští investoři mají v NEVS většinu.

Na trh se má nový plně elektrický Saab 9-3 (či jak se bude auto jmenovat) dostat v roce 2014. Už v předchozích letech Saab ostatně vybudoval flotilu 70 plně elektrických vozů Saab 9-3 pro interní testování. Techhnologii v tomto případě dodaly společnosti Boston Power a UQUM.

Po tomto elektromobilu má následovat další, který by mohl být založený na konceptu Saab Phoenix, který automobilka představila v minulém roce.

NEVS si v tiskové zprávě oficiálně klade za cíl stát se předním výrobcem elektromobilů. Tohle prestižní označení si dnes může nárokovat pravděpodobně americká Tesla Motors a v závěsu za ní Nissan. Uvidíme jak rychle se NEVS podaří dvě firmy obdařené mnohaletým náskokem dohnat.

Tak či onak, vyhrává především Čína, která si znovu kupuje to, co čínským autům až dosud významně chybí – (severský) důraz na bezpečnost.

tisková zpráva

Dva komentáře u “Saab je mrtvý, ať žije elektrický Saab”

  1. Reaguji na tento článek s
    Reaguji na tento článek s odstupem času. Nyní již víme, že Čína chce SAABy vyrábět v Číně. To znamená, že ve Švédsku utřou nos. V celku jsem jim fandil, ale obávám se, že to už nebude ten švédský SAAB jak jej známe. Nebude to ono. Jak rád bych se ale pletl.

Napsat komentář