Na testovací trati v japonské Oppamě umožnila automobilka Nissan vybraným novinářům vyzkoušet si jízdu s prvním masově vyráběným elektromobilem. Odstartuje Leaf automobilovou revoluci?
Již v prosinci tohoto roku budou na vybrané trhy (USA, Japonsko, Portugalsko a Holandsko) dodány první kusy Nissanu Leaf z továrny v Oppamě. Vizi masové produkce však automobilka naplní až otevřením druhé výrobní linky v roce 2012 ve Smyrně (Tennessee, USA) a poté třetí v roce 2013 v Sunderlandu (Velká Británie). Od té chvíle již nebude nic bránit prvnímu elektřinou poháněnému rodinnému vozu, aby se stal začátkem nové éry. Nic, kromě zákazníků.
Nissan Leaf byl od počátku navržen jako elektrický vůz. To umožnilo vzniknout originálnímu tvaru karoserie s krátkou a svažitou kapotou, která na rozdíl od běžných vozů nemusí vpředu ukrývat rozměrný spalovací motor. Li-ion baterie o celkové kapacitě 24 kWh jsou integrovány do rámu vozu pod předními a zadními sedadly.
Díky tomuto řešení není omezen zavazadlový prostor, který poskytuje dostatek místa pro jeden velký kufr a tašku s kabelem pro nabíjení. Nízké těžiště a rovnoměrné rozložení hmotnosti má velice pozitivní vliv na jízdní vlastnosti – Leaf je dobře ovladatelný a nechá si líbit i ostré zatáčky bez přetáčivosti, která je typická pro vozy se spalovacím motorem vpředu.
Velikostí se Leaf řadí do oblíbené nižší střední třídy což z něj činí, nejen v Evropě, atraktivní rodinný vůz. Uvnitř je vzdušný a prostorný. To platí i na zadních sedadlech, která pojmou až tři dospělé osoby a dělají automobil reálně pětimístným.
Posed je díky bateriím v podlaze o něco vyšší, což však umožňuje dobrý výhled z vozu. Interiér působí příjemně, moderně a ergonomicky.
Například řadící páka, připomínající počítačovou myš, je přesně tam, kam přirozeně položíte dlaň a nemusíte se po ní natahovat jako v Priusu.
Po stlačení tlačítka „start“ se přehraje jedna ze tří zvolených melodií a za čtyři vteřiny je vůz připraven k jízdě. Stačí zvolit „D“ a pod pedálem máte k dispozici výkon 107 koní a 280 Nm okamžitého kroutícího momentu. Ačkoliv zrychlení na 100 km/h za 11,5 vteřiny zní jen průměrně, do padesátky vám nebude stačit žádný šestiválec.
Plynulost a lehkost akcelerace je srovnatelná s Chevy Volt, ale skutečnost, že síla motoru slábne s narůstající rychlostí činí z Nissanu Leaf ideální vůz do města, optimální pro vedlejší cesty, ale jen průměrný na dálnici.
Jednou z nesporných výhod elektromobilůje jejich tichost. Centra měst i okolí výpadovek jsou dnes prakticky neobyvatelná z důvodu hluku od projíždějících aut. Redukce zvukového znečištění však s sebou přináší bezpečnostní riziko pro cyklisty na silnici, chodce na parkovištích a nevidomé na přechodech. V souladu s chystanou legislativou USA a snahou o splnění všech standardů byl Nissan Leaf vybaven reproduktorem, který jej do rychlosti 30 km/h „ozvučuje“.
Zatímco zvuk pro pohyb vpřed není ve skutečnosti tak intenzivní jak se může zdát z dostupných videí na YouTube, při couvání je již dvakrát tak hlasitý a vcelku protivný. Ve vyšších rychlostech již pneumatiky a aerodynamický odpor činí Nissan běžně slyšitelný. Nikoliv však uvnitř. I ve srovnání s ostatními elektromobily je Leaf uvnitř mimořádně tichý a ani dodatečně vytvářený zvuk není slyšet.
Elektronická přístrojová deska s mnoha grafickými prvky vás neustále utvrzuje v pocitu, že řídíte něco zcela odlišného od běžného automobilu, ale také podrobně informuje, kolik ze 160 kilometrového dojezdu ještě zbývá. Po zařazení „Eco“ módu je díky snížení citlivosti plynového pedálu, vypnutí klimatizace a zesílení rekuperace možné ujet ještě o 10% větší vzdálenost.
Naopak setrvání v maximální rychlosti 145 km/h zkrátí dojezd přibližně na 100 kilometrů. Při hledání nejbližší nabíjecí stanice vám pomůže navigace s aktualizovanou databází schopná rozlišit mezi standardními a velkokapacitními nabíječkami, které baterie dobijí za méně než 30 minut. U běžné zásuvky je však nutné počítat až s osmi hodinami.
Li-ion baterie, kterou tvoří 48 laminovaných modulů od společnosti AESC (joint-venture společností Nissan Motor a NEC) by měla po pěti letech užívání být schopná udržet 80 % své původní kapacity a její celková životnost se odhaduje až na deset let. Nissan předpovídá, že v době kdy budete nuceni vyměnit baterii za novou, budou již k dispozici technologie, které umožní dojezd přes 500 kilometrů. Nenabízí však svým zákazníkům možnost baterie si pouze pronajmout, a tak celkové náklady za užívání vozu budou odvislé až od ceny nové baterie v budoucnu.
Zájemci o koupi Nissanu Leaf vsází na předpoklad, že baterie budou za 5 až 7 let levnější a s větší kapacitou než dnes – jedině tak hodnota ojetého vozu nebude činit pouze zlomek pořizovací ceny.
Na druhou stranu samotný provoz bude výrazně levnější než u srovnatelně velkého vozu se spalovacím motorem, už například tím, že neexistuje důvod navštívit servis po dobu několika let.
Jediné co vyžaduje výměnu jsou pneumatiky, stěrače a voda v ostřikovači. Rekuperace významně pomáhá nejen při brzdění, ale také prodlužuje několikanásobně životnost brzdových destiček.
Nissan Leaf je včetně baterií nabízen v USA za 33 000 USD (asi 660 000 Kč), v Evropě za 33 000 EUR (asi 825 000 Kč) a v Japonsku za 3,76 mil. JPY (asi 865 000 Kč). Za tuto cenu získáte vše na co jste u nového vozu nižší střední třídy zvyklí: 16“ hliníková kola, klimatizaci, 6 airbagů, tempovat, bluetooth handsfree, navigaci a CD MP3 stereo kompatibilní s iPodem.
Co však jinde nezískáte je možnost ovládat mobilním telefonem průběh nabíjení a především činnost klimatizace. Těsně před cestou je tak možné interiér vyhřát nebo ochladit a ideálně k tomu využít energii ze sítě dokud je vůz připojen. V příplatkové výbavě je pak možné mít kameru vzadu nebo spoiler vybavený solárními články, které pomáhají napájet palubní elektroniku.
Rezervační systém v tuto chvíli registruje přes 21 000 zájemců o zakoupení Nissanu Leaf, z toho 15 000 v USA a 6 000 v Japonsku. Rezervující zaplatili poplatek 99 USD a ačkoliv se jedná o vratnou kauci bez závazku, automobilka si tak ověřila zájem zákazníků, který nyní přesahuje počáteční výrobní kapacitu. Navíc tento měsíc bude možnost rezervace otevřena pro vybrané státy v Evropě. Celkem 68% zájemců v USA je rozhodnuto vůz do jednoho roku skutečně koupit a nejčastěji si zvolili světle modrou barvu v které je vůz prezentován. Nissan se snaží budoucím majitelům elektromobilů usnadnit užívání tím, že všechna prodejní místa vybaví dobíjecími stanicemi a přibližně 10% z nich bude vlastní model rychlonabíječky. Za částku 2 200 USD (asi 44 000 Kč) prvním zájemcům již také instaluje domácí nabíjecí stanice.
Související články:
» Nissan nabídne rychlodobíjecí stanici
» Nissan Leaf – fotogalerie
» Renault-Nissan: vyrobíme až 500 000 elektromobilů ročně
Nissan Leaf představuje to, v co mnozí doufají již od roku 1997, kdy poprvé vyzkoušeli GM EV1 – v elektromobil pro každodenní použití. Dnešní pořizovací cena Nissanu Leaf je samozřejmě vyšší než za srovnatelný běžný automobil a baterie neposkytují takovou svobodu jako spalovací motor. Na druhou stranu na palivu ušetříte až 80%, provozní náklady – kromě ceny za výměnu baterie – budou minimální a za příležitost být u zrodu nové éry v osobní přepravě to je cena přiměřená.
Auto je to hezké, avšak
Auto je to hezké, avšak při uváděné ceně pro Evropu nebude zas tak rychle dostupný pro běžnou rodinu střední třídy u nás vzhledem k běžným příjmům. Jinak elektromobili jako takové se nám líbí a fandíme jim.
Super ako sa to posuva…
Super ako sa to posuva… Nissan prekvapil.
Nerozumiem tym cenam. Preco
Nerozumiem tym cenam. Preco je USD=EUR? Preco mam za rovnake auto dat o stvrtinu viac?
Že by DPH?
Že by DPH?
Nie tak celkom. Ide o to,
Nie tak celkom. Ide o to, že pre predaj auta v USA musí byť splnených menej podmienok, ako v Európe (napr. USA- červené smerovky a v E. oranžové, crashtesty a iné záťažové testy). Preto sa cena auta v Európe dosť navýši. Avšak aj napriek priaznivej cene sa neodporúča dovážať autá z USA. Práve z dôvodu konštrukčnej odlišnosti by na našich cestách trpeli najmä nápravy.
Asi pocitaju s poklesom
Asi pocitaju s poklesom kurzu Eura voci dolaru. V dobe, ked sa auto dostane u nas do predaja bude Euro len bezcenny papier.
Lebo EU sú auta o 20%
Lebo EU sú auta o 20% dražšie, ako v USA, chceš lacné auto, benzín, žije v USA…
Pochopil som to teda
Pochopil som to teda spravne, ze Leaf nema samonosnu karoseriu? To prehravanie pesniciek po stlaceni tlacitka „Start“ povazujem za velky prinos. Som si doteraz myslel, ze ked clovek nastartuje auto, tak sa chce niekam odviest a nie pocuvat pesnicky.
asi ide len o to, aby si
asi ide len o to, aby si vedel, že si naštartoval. motor nebudeš počuť keď stojíš. takže netušíš či sa ti podarilo stlačiť gombík či nie. môže ti síce svietiť palubovka, ale niekedy sú také svetelné podmienky, že to nevidieť. okrem toho ak štartovanie trvá 4 sekundy je dobré vedieť, že až po prehratí pesničky je auto pripravené ísť. nemusíš v duchu rátať do 4 🙂
Aha, uz to chapem. Ak to
Aha, uz to chapem. Ak to startuje taku dlhu dobu, tak tam musi byt Windows.
Tak to spiš doufám že
Tak to spiš doufám že Windows tam nejsou :-). Ne, jako o startování asi nemůže bejt řeč, to se prostě „zapne“, provedou se určitě nějaký testy – podobně jako když pustíš počítač, taky chvíli nabíhá než se začne loadovat samotnej systém.