Čína se aktuálně stala největším exportérem světa, předběhla Německo. Jen o pár měsíců dřív získala také titul největšího automobilového trhu světa. Každý měsíc se tam prodá přes milion aut. V roce 2020 by však samotná Čína mohla údajně sama vyrábět až milion elektromobilů za rok.
Nebývalý ekonomický rozmach Číny, který pozvedl stamiliony lidí z chudoby, má i své nevýhody. Jednou z nich je raketově stoupající počet automobilů. Ty nejenže plní silnice velkoměst, ale zejména znečišťují tamní vzduch. Olympijské hry v Pekingu byly zřetelným důkazem toho, že znečištění ovzduší je jedním z nejpalčivějších problemů moderní Číny.
Autobusy v Číně budou jezdit na elektřinu, rozšíří dobíjecí stanice
Čína chce povinně zavést mild-hybrid řešení do všech nových aut
Toho si je vědoma i tamní vláda. Čínský ministr vědy a techniky Wang Gang údajně nedávno prohlásil, že automobily s alternativním pohonem jsou pro rozvoj čínského automobilového průmyslu klíčové. Dost možná právě s tímto prohlášením souvisí také postupné snižování vývozů vzácných kovů z Číny do světa, které aktuálně vyvolává v médiích nemalý zájem.
Z Číny pochází asi 90% globální produkce všech vzácných kovů. Ty se nejčastěji využívají v elektronice a automobilovém průmyslu, dnes vzájemně těsně propletených odvětvích. A právě elektromobily a hybridy budou na vzácné kovy ještě náročnější než současná auta.
Čína začíná podporovat přechod automobilového průmyslu směrem k elektrickému pohonu. V celkem 25 velkých čínských městech začal v roce 2009 pilotní projekt, který má za cíl podpořit rozvoj bezemisní hromadné i osobní dopravy. To znamená jak zavádění nových autobusových linek, testy elektrických autobusů a jiných vozů s alternativním pohonem, tak i dotace pro nákup šetrných automobilů.
Daimler a BYD vytvoří novou značku elektromobilů pro Čínu
Zatím jedinou automobilkou, která se pokouší na domácím trhu prorazit s elektromobily v oblasti osobní dopravy, je BYD. Ve spolupráci s evropským Daimlerem chce uvést na trh první elektrická auta během následujících dvou let. Kromě toho však v Číně jezdí celá řada elektrických strojů jako jsou elektrokola, elektroskútry a různé další elektrické vozíky, které sice připomínají osobní auto pouze vzdáleně, ale použitelné jsou. Volkswagen prodává pouze v Číně speciální plně elektrický model e-Lavida.
Mimochodem, milion aut vyrobených za rok je meta, kterou letos pokoří také Česká republika. Škoda, že nejde o auta elektrická. Ale kdo ví, jak to bude vypadat za deset let!