Ford na autosalonu v Ženevě obsadil jednu z největších ploch, přitom ale neukázal nic opravdu zásadního. Místo toho spoustu zajímavých věcí nasliboval do budoucna. Tři diamanty se chlubily starým peřím, zato Audi a BMW překvapili.
Ford
Stejně jako jiné velké automobilky, např. Hyundai se svým Blue Drive nebo Volkswagen s Blue Motion, má i americký Ford speciání modelovou řadu se sníženými emisemi. Jmenuje se ECOnetic. Evropskou premiéru měl na autosalonu v Ženevě pětidveřový hatchback Ford Focus, světovou pak kombi verze. Obě verze se na českém trhu objeví začátkem příštího roku.
Co se týká skutečných alternativ, měl Ford vystaven elektrický Focus, který už byl k vidění mnohokrát. Větší záběr ale dostal Ford Mondeo ve verzi LPG. Ten je navíc vybaven LPG nádrží o objemu 49 litrů (pětidveřová verze) nebo 40 litrů (kombi). Doplňují tak benzinovou nádrž o objemu 70 l a celkový kombinovaný dojezd roste přes 1000 km.
Na place toho tedy Ford mnoho neukázal, ale zato měl plná ústa slibů. Zavázal se, že do roku 2013 v Evropě uvede na trh pět elektromobilů a hybridů. Začne to v roce 2011 modelem Ford Transit Connect Electric, v roce 2012 už to bude Ford Focus Electric. V roce 2013 pak budou následovat a dvě hybridní auta a jeden plug-in hybrid. To vypadá jako solidní plán.
Související články:
» Autosalon Chicago: Ford Transit Connect Electric
» Ford investuje $500 mil. do továrny na elektromobily a hybridy
Elektrický Ford Focus bude založen na nové generaci modelu Focus postavené na podvozku C-car. Ve Spojených státech a Kanadě půjde do prodeje už v roce 2011. Stejný náskok bude mít i elektrická verze Ford Transit Connect, která v severní Americe bude k dispozici už tento rok. V současné době Ford testuje nové technologie elektrického a hybridního pohonu ve Skotsku a v Německu, konkrétně v Kolíně v rámci projektu colognE-mobil.
Audi
Když Martin Winterkorn, šéf koncernu Volkswagen, přednášel svou zahajovací řeč, neopomněl kromě samotné značky Volkswagen samozřejmě zmínit také další továrny: Škodu s její novinkou Škoda Fabia RS, Porsche 918 Spyder a samozřejmě také Audi. To se v Ženevě blýsklo dvěma velmi zajímavými novinkami. Jde o hybrid (či „elektromobil s rozšířeným dojezdem, E-REV) Audi A1 e-tron a koncept Audi A8 Hybrid.
Z e-tron, původně jednoho sportovního modelu, se tak stává modelová řada. Audi A1 e-tron je rodinné auto s čistě elektrickým dojezdem až 50 km a výkonem 102 koní. Z 0 na 100 km/h zrychlí během 10,2 sekundy.
Velice zajímavé je řešení pohonu. Jde o sériový hybrid. Lithium-iontové baterie umístěné v podlaze před zadní nápravou dobíjí jednorotorový wankelův motor, který funguje jako extendér. Dokáže vyvinout výkon 15 kW. Celková spotřeba se díky tomu pohybuje kolem 1,9 l/100 km a emise na hodnotě 45 g/km.
Zároveň je Audi A1 e-tron také plug-in hybrid, tedy auto, které můžete dobíjet rovnou ze zásuvky. Ze 380V zásuvky se baterie dobijí během tří hodin. Výjimečná je hmotnost tohoto automobilu, která činí pouze 1190 kg, z toho připadá 150 kg na baterie. Objem palivové nádrže je pouhých 12 litrů. S extendérem se dojezd zvyšuje na 200 km.
Což, popravdě, není mnoho. Proto také Audi prohlašuje tuto novinku především za městské auto. Něco úplně jiného je ale koncept hybridu Audi A8. Ten je vybaven jednak dvoulitrem TFSI a elektromotorem, které dohromady dokáží vyvinout výkon 245 koní a točivý moment 480 Nm.
Související články:
» Audi A8 – šetrná limuzína pro úředníky?
» Autosalon IAA Frankfurt 2009: elektromobil Audi e-Tron oficiálně!
Průměrná spotřeba hybridu se pohybuje kolem 6,2 l/100 km s emisemi 144 g/km. Jde o plný hybrid, což znamená, že auto může jet pouze na elektřinu, a to až rychlostí 65 km/h. Maximální rychlost při využití obou agregátů je omezena na 235 km/h. Nový hybrid od Audi nabízí 400 litrů úložného prostoru. Auto váží 1885 kg a jezdí se s ním podobně, jako kdyby pod kapotou zuřil nenasytný osmiválec.
Mitsubishi
Na ženevské poměry nepříliš rozlehlý stánek Mitsubishi, hned vedle Chevroletu a Tesla Motors, přinesl vlastně jen jednu zásadní novinku: Mitsubishi ASX, podle automobilky „game changer“. Rodinný crossover je v Japonsku v prodeji už od února 2010. V Evropě půjde do prodeje během začátku jara.
Mitsubishi ASX vychází ze studie Concept-cX. Má být jakýmsi spojením modelů Mitsubishi Lancer a Mitsubishi Outlander. Pohání ho dieselový hliníkový šestnáctiventilový čtyřválec s přímým vstřikováním odpovídající normě Euro V. K dispozici bude ve verzích 1,8 l diesel a 1,6 l benzin. Emise se pohybují od 135 g/km do 150 g/km.
Samozřejmostí byl na stánku automobilky také elektromobil Mitsubishi iMiEV v typickém červeno-bílém provedení. Jeden jediný kousek si klidně postával hned vedle hybridího crossoveru Px-MiEV. O něm jsme podrobně informovali už dříve, takže jen shrnutí: seriový i paralelní hybrid v jednom, elektrický dojezd až 50 km.
Související články:
» Zájem o Mitsubishi i-MiEV je velký, výroba vzroste, cena půjde dolů!
» Autosalon Tokyo 2009: Mitsubishi PX-MiEV – první hybrid se třemi diamanty
BMW
Už brzy se na trhu mají objevit hybridy BMW ActiveHybrid X6 a BMW ActiveHybrid 7, přesto bavorský výrobce luxusních dravců neusíná na vavřínech. Světovou premiérou bylo BMW Concept řady 5 ActiveHybrid vybavené benzinovým šestiválcem, osmistupňovou automatickou převodovkou a elektromotorem.
Jde o plný hybrid, takže auto může např. ve městě jet čistě na elektřinu. Zároveň využívá funkce Auto Start&Stop, čímž dále snižuje spotřebu paliva. Maximální výkon elektromotoru je 40 kW. Samozřejmostí je regenerativní brzdění.
Evropský debut si na autosalonu v Ženevě zažil BMW Concept ActiveE založený na kupé BMW řady 1. Jde o elektromobil s dojezdem 160 km a dobíjecím časem tři hodiny. V autě je místo pro čtyři pasažéry a 200 litrů bagáže.
Mitsubishi ASX má
Mitsubishi ASX má dieselový motor s variabilným časovaním ventilov, bude mať určite zaujímavú spotrebu.