Acura NSX

Japonská Acura NSX a krize amerických automobilek

Americké automobilky jsou i přes stoupající prodeje v krizi. Z důvodů úspor nákladů stále propouštějí zaměstnance a nic nenasvědčuje tomu, že se negativní trend v blízké budoucnosti změní. Propuštění lidé ale nacházejí místo u japonských automobilek, které se ve velkém uchycují ve Spojených státech (zejména na Středozápadě). Japonská Honda například v Ohiu staví nový výrobní závod a chystá se na výrobu supersportovního elektrického auta Acura NSX.

Elektromobily - standardizovaná zástrčka

Standardizovaná zástrčka pro elektromobily je na světě

Je tomu teprve pár dnů, co jsme informovali, že General Motors volají po standardizované zástrčce pro dobíjení elektromobilů. Hle, dohoda je zde! Předení výrobci automobilů i energetické společnosti se dohodly na jednotném standardu zástrčky/zásuvky pro auta poháněná elektřinou. Ohlásila to mluvčí německé energetické společnosti RWE. Tříhrotá zástrčka je schopna dobíjet napětím až 400V, což by mělo umožnit dobíjet elektromobily a plug-in hybridy v řádu minut. K dohodě se prozatím hlásí několik velkých automobilek včetně Volkswagen, BMW, Ford, General Motors, Fiat, Toyota a Mitsubishi, plus energetické společnosti Eon, Vattenfall, EDF, Npower, Endesa, Enel a samozřejmě RWE. Prozatím není jasný časový rámec, během něhož by měl být standard jednotlivými automobilkami adoptován. Je jasné, že záleží na tom jaké modely mají v přípravě. Už tento týden se však zástupci zmíněných firem sejdou v Detroitu na kongresu Společnosti automobilových návrhářů, kde budou diskutovat další detaily.

Plug-in zástrčka pro hybridy

General Motors volá po standardizaci plug-in hybridů

Každá velká i malá automobilka už dnes musí mít vlastní blog jakožto svou hlásnou troubu. mají svůj Fastlane Blog. Aktuálně se na něm objevil článek, který volá po standardech pro jako má být chystaný . Jinak prý spotřebitelé nebudou ochotni novou technologii přijmout. Už příští týden proběhně v konference Společnosti automobilových inženýrů, která se má právě o zavedení společných standardů pro plug-in vozy pokusit. „Pokud se mají plug-in elektrické vozy stát součástí hlavního proudu, musí být hotový plug-in ‚ekosystém‘ v době, kdy auta jako Chevy Volt dorazí na trh,“ píše se na blogu. Jednou z hlavních komponent tohoto ekosystému je samozřejmě dobíjecí zástrčka, která by měla fungovat pro všechny . Právě s jejich výrobci je pak třeba koordinovat standardizaci, což tento proces opět zesložiťuje. „Řidiči by se neměli zabývat elektromagnetickou kompatibilitou, emisemi a imunitou když se potřebují připojit – to je to za jsou jsou placeni inženýři,“ dodává autor příspěvku Gery Kissel.

hybrid Chrysler 200c EV

Chrysler 200c EV – luxus na elektřinu

Nejspíš poslední návrat do Detroitu proběhne ve velkém stylu. Chrysleru, jedné ze tří automobilek, které byly těžce zasaženy ekonomickou krizí, se dařilo prakticky až do začátku Detroitského autosalonu držet pod pokličkou jedno velké tajemství. Jde o luxusní hybridní automobil Chrysler 200c EV. Chrysler mu sice říká „elektromobil„, nicméně jde o „extended-range“ automobil, tedy vůz s rozšířeným dojezdem, podobně jako třeba Chevy Volt. Elektrický motor je zde poháněn malým benzinovým motorem jakožto generátorem. Na elektřinu ujede až 64 km a pak přes 640 km při zapojení spalovacího motoru. Chrysler 200c EV je další velmi zajímavý koncept od Chrysleru po nedávno představeném elektromobilu Dodge Circuit a dalších. Těžko odhadnout kdy a zda vůbec se dostane do výroby. Jistě by jím ale nepohrdnul kdejaký automobilový nadšenec.

Cadillac Converj

Cadillac Converj – Voltův sourozenec

Chevy Volt už se pomau připravuje na své uvedení na trh, General Motors ale na Detroitském autosalonu vysypali z rukávu ještě jednou překvapení. Je jím koncept sportovního automobilu Cadillac Converj, který staví na stejném podvozku a pohonném systému jako Volt. Dokáže ujet 64 km pouze na baterie, jakmile ty jsou vyplýtvány, zapojuje se do hry malý spalovací motor, který zvyšuje dojezd až na 640 km. Ze všeho nejvíc Cadillac Converj připomíná původní studie Chevy Voltu. General Motors nejspíš využijí technologii ze svého „záchranného kruhu“ takřka pro všechny nové automobily, což je jedině dobře.

Cadillac Converj

Toyota FCHV-adv

Toyota chce v roce 2015 prodávat auto na vodík

Japonská automobilka Toyota zkoumá snad všechny možné způsoby alternativních pohonů. Na Detroitském autosalonu aktuálně odhalila nový hybrid Toyota Prius, elektromobil Toyota FT-EV, nicméně New York Times nyní informují, že v roce 2015 chce mít na trhu také automobil na vodík. Toyota pracuje na automobilech poháněných vodíkem, resp. vodíkovými palivovými články, už od roku 1996. K dispozici má řadu testovacích vozů Toyota FC-HV postavených na podvozku SUV Toyota Highlander. Právě tento automobil na vodík je také k vidění v Detroitu. Proti ostatním automobilkám je však v oblasti vodíku přeci jen o něco pozadu. Například Honda už má na trhu svůj vodíkový klenot – sedan jménem Honda FCX Clarity, který prozatím pouze půjčuje. BMW už od roku 2006 vyrábí luxusní model Hydrogen 7. Výkonný vice prezident společnosti Toyota, Masatami Takimoto, nedávno řekl: „Do roku 2015 budeme mít vodíkovou technologii komerčně zvládnutou.“ Budoucnost podle něj leží ve třech přístupech: plug-in hybridy, elektromobily a auta na vodíkové palivové články. „Nemyslím si, že spalovací motor v budoucnosti zmizí, ale budoucnost závisí na tom, jaká auta si budeme moct dovolit z hlediska životního prostředí,“ řekl. Jak si Toyota představuje budoucnost dopravy se můžete podívat na stránce www.toyota-future.com (v angličtině a japonštině).

hybridní automobil Lexus HS250h

Detroit 2009: Lexus HS250h, světově první luxusní hybrid

Toyota, resp. její značka Lexus, na Detroitském autosalonu představila nejen novou generaci hybridu Toyota Prius, svůj nový malý elektromobil Toyota FT-EV, ale také první dedikovaný luxusní hybrid nesoucí označení Lexus HS250h. Jde o čtyřmístný sedan sdílející mnoho komponent právě s novým Priusem. Opět jej pohání Hybrid Synergy Drive, tentokrát s celkovým výkonem 187 koní – skládá se z elektromotoru a také 2,4l čtyřválce. Jde o první luxusní hybridní automobil na světě, který je od začátku projektován jako hybrid (nevychází tedy z nějakého původně klasicky poháněného modelu jako předchozí vozy Lexus). Aerodynamický koefient odporu vzduchu nového sedanu je pouze 0,27. Stejně jako nový Prius, také tento Lexus využívá nového „ekologického plastiku“ pro některou svou vnitřní výbavu. V USA se novinka začne prodávat koncem letošního léta. Toyota chce ročně prodat kolem 30 až 35 000 kusů, cena zatím nebyla oznámena.

hybridní automobil Lexus HS250h