Konec roku 2010 se bude nést ve znamení změn na automobilovém trhu. V prosinci přijde Chevrolet Volt. Zhruba ve stejnou dobu se v showroomech objeví také Hyundai Sonata Hybrid. Výjimečný hybrid nabídne spořebu kolem 6 l/100 km na dálnici a 6,4 l/100 km ve městě.
„Hyundai Sonata Hybrid je nováčkem v kategorii hybridních vozů, ale své konkurenty nenapodobuje,“ říká John Krafcik, prezident a výkonný ředitel společnosti Hyundai Motor America. „Plně hybridní konstrukce s paralelním uspořádáním a pokrokové lithium-polymerové akumulátory představují nové řešení tradičního hybridního pohonu, zatímco jedinečným designem se náš nový model odlišuje od konkurenčních hybridních modelů i v oblasti vzhledu.“
Budoucnost z New Yorku
Auto představila automobilka letos v březnu na autosalonu v New Yorku. Sonata Hybrid umožňuje jízdu s čistě elektrickým pohonem až do rychlosti 100 km/h, což je nejvyšší hodnota v rámci tohoto segmentu. Zážehový motor se připojuje v závislosti na míře nabití akumulátoru, požadované akceleraci a aktuální rychlosti jízdy.
Kombinovaný výkon obou poháněcích jednotek je 156 kW (212 k) při 6000 min-1, nejvyšší ve své třídě, a točivý moment vrcholí hodnotou 265 N.m. Lehká konstrukce nové platformy vozů Sonata a lehká sada lithium-polymerových akumulátorů znamená nejnižší hmotnost modelu Sonata Hybrid mezi všemi konkurenty.
Hmotnost pouhých 1569 kg je v porovnání s vozem Ford Fusion Hybrid o 119 kg nižší. Kombinace nejnižší hmotnosti a nejvyššího výkonu přináší modelu Sonata Hybrid výraznou výhodu nízké výkonové hmotnosti, která je klíčovým parametrem pro dosažení skvělé dynamiky a vynikající hospodárnosti.
Modrá je dobrá
Srdcem modelu Sonata Hybrid je paralelní hybridní systém vlastní konstrukce Hyundai. Konkurence používá systémy dělení výkonu s planetovou plynulou převodovkou CVT (Continuously Variable Transmission), v nichž je hnací síla elektromotorů přenášena planetovým soukolím.
Paralelní hybridní systém modelu Sonata Hybrid naopak využívá výkon elektromotoru účinněji k přímému pohonu vozidla, takže čistě elektrický režim pohonu lze v porovnání s konkurenty používat i v mnohem vyšších rychlostech. Toto technické řešení je také klíčové pro dosažení nejnižší spotřeby paliva na dálnici ve své třídě.
Základem pohonného systému je hospodárný motor 2.4 Theta II (126 kW/171 k při 6000 min-1 a 212 N.m při 4500 min-1) v kombinaci s šestistupňovou samočinnou převodovkou a elektromotorem 30 kW (205 N.m). V systému Hyundai Hybrid Blue Drive pracuje motor Theta II s vícebodovým vstřikováním benzinu MPI podle tzv. Atkinsonova cyklu, který dramaticky zvyšuje účinnost spalovacího motoru upraveným průběhem kompresního a pracovního zdvihu čtyřdobého motoru. Právě v hybridních systémech se skvěle doplňují výkonové charakteristiky spalovacího motoru s Atkinsonovým cyklem a elektromotoru, který dosahuje vysokého točivého momentu už od nejnižších otáček.
Šetří se všude
S cílem ještě víc snížit spotřebu paliva byly všechny hlavní pohyblivé díly a komponenty chladicí soustavy motoru Theta II dále optimalizovány z hlediska tření a mazací soustava používá olej s nízkou viskozitou. Řídicí jednotka hybridní soustavy HPC (Hybrid Power Control) automaticky vypíná spalovací motor u stojícího vozu, čímž snižuje emise na nulu.
Jakmile řidič sešlápne pedál plynu, jednotka HSG (Hybrid Starter Generator; kombinace spouštěče a generátoru) automaticky motor opět spustí. Tato strategie řízení zaručuje maximální hospodárnost při mírném zrychlení a okamžitý výkon při plné akceleraci. Během zpomalování samozřejmě probíhá rekuperace kinetické energie. Sonata Hybrid je také vybavena funkcí inteligentního brzdění, která zaručuje, aby mělo sešlápnutí brzdového pedálu přednost před signálem sešlápnutého pedálu plynu.
Technicky vyspělý celohliníkový šestnáctiventilový motor je vybaven plynule proměnným časováním ventilů CVVT (Continuously Variable Valve Timing) na obou vačkových hřídelích a nově vyvinutými díly se sníženým třením. Takto optimalizovaný motor Theta II má o 10 % nižší spotřebu paliva než konvenční motor Theta II.
Lithium-polymerové baterie poprvé na scéně
V porovnání s akumulátory NiMH montovanými do současných hybridních vozů jako je Toyota Prius nabízejí lithium-polymerové akumulátory stejný výkon při hmotnosti nižší o 20 až 30 %, objemu menším o 40 % a s účinností, která je o 10 % vyšší. Lithium-polymerové akumulátory mají 1,7krát vyšší hustotu energie než akumulátory NiMH, takže zabírají méně místa a váží méně.
foto: autoracing1.com
Akumulátory Li-Pol si navíc dokáží udržet své nabití 1,25x déle. Lithium-polymerové akumulátory jsou také odolnější vůči změnám teploty, což má pozitivní vliv na jejich životnost. Samovybíjení akumulátorů Li-Pol nedosahuje ani třetiny samovybíjení NiMH baterií.
Lithium-polymerové baterie dosahují při srovnání s lithium-iontovými akumulátory výrazných předností, včetně vyšší hustoty energie a nižších výrobních nákladů. Akumulátory Li-Pol jsou odolnější vůči mechanickému poškození a dokáží absolvovat větší počet nabíjecích a dobíjecích cyklů, než začne jejich kapacita klesat. Technologie Li-Pol nabízí také podstatné výhody z hlediska tepelné odolnosti a bezpečnosti.
Čas hybridů nadešel
Všechny hybridní Sonaty se budou vyrábět v továrně v Koreji. Michael Deitz, produktový manažer Sonata Hybrid v USA, říká, ročně by se mělo prodat asi 10 000 kusů. To znamená 5 až 8% z celkových prodejů modelu Sonata, které se mají pohybovat na 200 000 kusech ročně.
A pro Hyundai je to v oblasti alternativních pohonů teprve začátek. Údajně od této značky uvidíme stále více hybridních aut a jejich nadstaveb, jako jsou plug-in hybridy.
Ví někdo, proč
Ví někdo, proč nepoužívají LiFePoY4 baterie? Mají Li-Pol nějaké výhody, oproti zmíněným?
Jistě, mají velmi krátký
Jistě, mají velmi krátký poločas rozpadu a tak výrobce skrz jeho servisy hodně vydělá na jejich výměnách každých pár let 😀