Lexus HS 250h

Lexus HS 250h (2010)

Luxusní hybridní sedan z dílny automobilky Toyota je prozatím určen pouze pro americký a japonský trh. Představil se na autosalonu v Detroitu v roce 2009, doma v Japonsku se prodává od června téhož roku. Stejně jako např. Prius nabízí čtyři módy jízdy – normální, eco, power a plně elektrický (EV). Elektromotor je poháněn 41kg NiMH baterií skrytou pod zadními sedačkami. Jde o první dedikovaný hybrid značky Lexus. Tedy první auto vyvinuté od začátku do konce jako hybridní, bez dostupnosti benzinové verze. S Toyotou Prius sdílí stejný podvozek, motor naopak pochází z Toyota Camry Hybrid.

elektrokolo Giant Twist Freedom CS Lite

Elektrokola – dojezd, hmotnost, výkon a jiné mediální fikce…

Elektrokola jsou pro média v České republice „novinkou“ již druhým rokem. Autoři článků buď čerpají ze zahraničních serverů, nebo z marketingových materiálů výrobců. Skutečných testů mnoho nenajdeme. Výrobci a distributoři pak často a rádi manipulují s fakty, která jsou pro spotřebitele důležitá k orientaci na trhu. Cílem tohoto textu je vnést trochu světla do této „džungle“.   

Ford Fusion Hybrid

Ford Fusion Hybrid autom roka v USA

Že by predsa len v Amerike začínala „zelená éra“? Uvidíme. Každopádne sa však musí zmeniť aj mentalita amerického zákazníka. Ako je už známe, bežne sa tu stretneme s gigantickými autami, ako Ford Super Duty, alebo Chevrolet Blazer. A čo je horšie, za ich volantami neraz sedí len jedna osoba.   

Toyota Prius plug-in hybrid 2010

Plug-in Toyota Prius s dojezdem 20 km na baterie

Japonský tisk přinesl zprávu o tom, že připravovaný Toyota Prius plug-in hybrid bude mít čistě na baterie dojezd 20 km. To je výrazně méně než jiné plug-in hybridy jako např. Chevy Volt, nicméně Toyota zde zjevně hraje především o co nejnižší cenu. Svůj plug-in hybrid chce uvést na trh už během roku 2010, nicméně prozatím pouze pro firemní zákazníky, kteří jí pomohou s testováním. Nové modely budou namísto ověřených NiMH baterií vybaveny lithium-iontovými akumulátory. Potvrzení 20 km dojezdu na baterie se magazínu Autobloggreen podařilo získat na aktuálním průmyslovém kongresu SAE World Congress 2009. Pro běžné spotřebitele bude dobíjecí Toyota Prius zřejmě v prodeji teprve po roce 2012. Původně chtěla údajně Toyota přijít s plug-in dobíjením už u třetí generace Priusu. Tříletá prodleva však nejspíš bude znamenat výrazné zdržení proti konkurenci, který chce naopak uvedení plug-in hybridů uspíšit.

Ford Fusion Hybrid

Ford představuje nový Ford Fusion Hybrid

A další předpremiéra. Ještě před oficiálním odhalením na autosalonu v Los Angeles se automobilka Ford rozhodla poodhalit roušku nad novým modelem Ford Fusion a především Ford Fusion Hybrid pro rok 2010. Nový hybrid kombinuje benzinový spalovací motor s elektrickým pohonem. Dokáže běžet čistě na elektřinu, a to až do rychlosti 75 km/h, dojezd na jednu nádrž je 1120 km. Jako hlavní motor slouží 2,5l čtyřválec o výkonu 155 koní. Pohonný systém i celé auto je navíc nadupáno nejnovější elektronikou, která maximálním způsobem optimalizuje chod motoru, a tedy i spotřebu. Jako baterie slouží klasické NiMH, které jsou však proti minulé generaci menší a výkonnější. Samozřejmostí je pak regenerativní brzdění, Ford Fusion Hybrid údajně dokáže takto zpracovat až 94% energie. Ford dále do palubní desky nového Fusionu zamontoval také systém SmartGauge s nástrojem EcoGauge, které mají řidičům dále pomoct jezdit šetrněji. V podstatě jde o LCD displej umístěný na obou stranách rychloměru, který ukazuje různé informace týkající se spotřeby, stavu baterií a okamžité spotřeby (viz. video v článku). Kromě hybridního automobilu Ford Fusion Hybrid představí automobilka v Los Angeles také Mercury Milan Hybrid, využívající podobných technologií jako Fusion.

Ford Fusion Hybrid
Ford Fusion Hybrid

elektrokolo patent

Fenomén elektrokola

V ČR se v posledních let buduje stále větší počet cyklostezek, a to jak ve městech, tak i ve volné přírodě. Jízdní kola se z oblasti zábavy a sportu přesunují do oblasti osobní dopravy, viz .článek „Cyklistika vzpřímená“ magazínu . Prudký rozmach zažívají . V následujícím článku se podíváme na jejich historii, konstrukci i praktické zkušenosti.

Trocha z historie

Jízdní kolo s pedály bylo poprvé představeno v roce 1862 ve Francii a už o 15 let později byla u amerického patentového úřadu podána přihláška na „kolo poháněné dvojitým elektrickým motorem“, který byl umístěn ve středu osy klikové hřídele (U.S. Patent 596,272).

Snahy o různou motorizaci provází celou jeho historií. Například v roce 1944 představil pražský konstruktér Ing. H. Fügner prototyp elektrokola využívající dynamo Sentuilla o výkonu 150W, které rovině kolo dosahovalo rychlosti až 36 km/h! Váha stroje včetně olověných baterií však byla neuvěřitelných 140 Kg.
elektrokola ekolo.cz

Toyota Prius - testy v Londýně

Toyota testuje plug-in Prius v Londýně

Automobilka Toyota ve spolupráci s britskou odnoží francouzské energetické společnosti EDF Energy odstartovala testování svého plug-iny hybridu Toyota Prius v Londýně. Slavnostní zahájení testů proběhlo formou tiskové konference v Hde Parku, které se zúčastnilo mimo jiné mnoho předních britských politiků nebo japonský velvyslanec v Británii Shin Ebihara. Testy podobné těm, které ve spolupráci s EDF ostartovaly ve Francii už na podzim minulého roku, zahrnují vybudování potřebné infrastruktury, vyhodnocování výkonu automobilů i jednoduchosti používání služeb a samozřejmě i chování řidičů.

Celkem má testování trvat přibližně rok (což vyvolává řadu otázek ohledně data uvedení nového Priusu na trh). Nicméně Toyota už podobné testy provedla v řadě jiných zemí, například USA, Japonsku, Belgii a zmíněné Francii, takže jde mnohem více o test Británie a její připravenosti než o test samotného automobilu. V testu se navíc používá Toyota Prius vybavená NiMH bateriemi namísto plánovaných li-ion baterií. Podle neověřených informací má prodej nového plug-in hybridu Toyota Prius začít pro firemní zákazníky v Japonsku, USA i Evropě už před koncem roku 2009, což je dokonce dříve, než se plánovalo. Otázkou je, kdy se hybrid začne prodávat také běžným zákazníkům.
Toyota Prius - testy v Londýně

Audi Q5 Hybrid

Audi ruší hybrid Q7, soustředí se na Q5

Německá automobilka Audi chtěla už koncem letošního roku nabídnout zákazníkům hybridní automobil Audi Q7. Ten měl být postavený na benzinovém motoru v kombinaci s elektromotory a NiMH bateriemi. Podle magazínu Autocar, kterému se podařilo uskutečnit rozhovor s Michaelem Dickem, hlavou výzkumu a vývoje Audi, se však plány na hybrid Audi Q7 ruší. „Rozhodli jsme se udělat z lithium-iontových baterií prioritu,“ řek Dick. Podle něj je jasné, že právě li-ion baterie jsou budoucnost, a tak chce i Audi mít své eso v rukávě. Proto ruší hybridní SUV Q7, které je postavené ze stejných součástí jako Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne. Zatímco Volkswagen a Porsche plány na hybridní verze těchto svých vozů neruší (využití benzinové motory v kombinaci s elektromotory), Audi se namísto toho hodlá soustředit na vývoj hybridního SUV Audi Q5. „Chceme z Q5 udělat náš první opravdu hybridní model, a plán je připravit ho na lithium-iontové baterie,“ řekl Dick. Kromě toho si ale firma bude vyrábět pro své vlastní potřeby v malém množství stále také verzi Q7. Audi Q5 Hybrid využije 3,2l V6 benzinový motor společně s elektromotory a sadou li-ion baterií. Očekává se, že automobilka jej oficiálně představí na autosalonu ve Frankfurtu příští rok a do prodeje zavede v první polovině roku 2010.

Toyota staví novou továrnu na baterie

Nedávno Toyota oslavila milion prodaných hybridních automobilů Toyota Prius. Během letošního či začátkem příštího roku bychom se měli dočkat třetí generace Priusu a navíc možná i dalších modelů. Není proto divu, že v Japonsku staví Toyota nový závod za 192 milionů dolarů na výrobu baterií pro hybridy. Toyota do podniku investuje společně s koncernem Matsushita (Panasonic). Půjde o výrobu NiMH baterií, takže je prakticky jasné, že i další generace Toyoty Prius bude (alespoň z počátku) tento typ baterií využívat. Podle japonských zdrojů však automobilka buduje nebo připravuje ještě další továrnu na lithium-iontové baterie.