Hyundai Sonata Hybrid – překvapení letošního roku

Konec roku 2010 se bude nést ve znamení změn na automobilovém trhu. V prosinci přijde . Zhruba ve stejnou dobu se v objeví také . Výjimečný nabídne spořebu kolem 6 l/100 km na dálnici a 6,4 l/100 km ve městě.   

Hyundai Sonata Hyundai Sonata Hyundai Sonata

„Hyundai Sonata Hybrid je nováčkem v kategorii hybridních vozů, ale své konkurenty nenapodobuje,“ říká John Krafcik, prezident a výkonný ředitel společnosti Hyundai Motor America. „Plně hybridní konstrukce s paralelním uspořádáním a pokrokové lithium-polymerové akumulátory představují nové řešení tradičního hybridního pohonu, zatímco jedinečným designem se náš nový model odlišuje od konkurenčních hybridních modelů i v oblasti vzhledu.“

Budoucnost z New Yorku

představila automobilka letos v březnu na . Sonata Hybrid umožňuje jízdu s čistě elektrickým pohonem až do rychlosti 100 km/h, což je nejvyšší hodnota v rámci tohoto segmentu. Zážehový motor se připojuje v závislosti na míře nabití akumulátoru, požadované akceleraci a aktuální rychlosti jízdy.

Kombinovaný výkon obou poháněcích jednotek je 156 kW (212 k) při 6000 min-1, nejvyšší ve své třídě, a točivý moment vrcholí hodnotou 265 N.m. Lehká konstrukce nové platformy vozů Sonata a lehká sada znamená nejnižší hmotnost modelu Sonata Hybrid mezi všemi konkurenty.

Hmotnost pouhých 1569 kg je v porovnání s vozem o 119 kg nižší. Kombinace nejnižší hmotnosti a nejvyššího výkonu přináší modelu Sonata Hybrid výraznou výhodu nízké výkonové hmotnosti, která je klíčovým parametrem pro dosažení skvělé dynamiky a vynikající hospodárnosti.

Modrá je dobrá

Srdcem modelu Sonata Hybrid je paralelní hybridní systém vlastní konstrukce Hyundai. Konkurence používá systémy dělení výkonu s planetovou plynulou převodovkou CVT (Continuously Variable Transmission), v nichž je hnací síla elektromotorů přenášena planetovým soukolím.

hybridní auta - Hyundai Sonata Hybrid Blue Drive

Paralelní hybridní systém modelu Sonata Hybrid naopak využívá výkon elektromotoru účinněji k přímému pohonu vozidla, takže čistě elektrický režim pohonu lze v porovnání s konkurenty používat i v mnohem vyšších rychlostech. Toto technické řešení je také klíčové pro dosažení nejnižší spotřeby paliva na dálnici ve své třídě.

Základem pohonného systému je hospodárný motor 2.4 Theta II (126 kW/171 k při 6000 min-1 a 212 N.m při 4500 min-1) v kombinaci s šestistupňovou samočinnou převodovkou a elektromotorem 30 kW (205 N.m). V systému Hyundai Hybrid Blue Drive pracuje motor Theta II s vícebodovým vstřikováním benzinu MPI podle tzv. Atkinsonova cyklu, který dramaticky zvyšuje účinnost spalovacího motoru upraveným průběhem kompresního a pracovního zdvihu čtyřdobého motoru. Právě v hybridních systémech se skvěle doplňují výkonové charakteristiky spalovacího motoru s Atkinsonovým cyklem a elektromotoru, který dosahuje vysokého točivého momentu už od nejnižších otáček.

Šetří se všude

S cílem ještě víc snížit spotřebu paliva byly všechny hlavní pohyblivé díly a komponenty chladicí soustavy motoru Theta II dále optimalizovány z hlediska tření a mazací soustava používá olej s nízkou viskozitou. Řídicí jednotka hybridní soustavy HPC (Hybrid Power Control) automaticky vypíná spalovací motor u stojícího vozu, čímž na nulu.

hybridní auta - Hyundai Sonata Hybrid - Hyundai Hybrid Blue Drive - architektura

Jakmile řidič sešlápne pedál plynu, jednotka HSG (Hybrid Starter Generator; kombinace spouštěče a generátoru) automaticky motor opět spustí. Tato strategie řízení zaručuje maximální hospodárnost při mírném zrychlení a okamžitý výkon při plné akceleraci. Během zpomalování samozřejmě probíhá rekuperace kinetické energie. Sonata Hybrid je také vybavena funkcí inteligentního brzdění, která zaručuje, aby mělo sešlápnutí brzdového pedálu přednost před signálem sešlápnutého pedálu plynu.

Technicky vyspělý celohliníkový šestnáctiventilový motor je vybaven plynule proměnným časováním ventilů CVVT (Continuously Variable Valve Timing) na obou vačkových hřídelích a nově vyvinutými díly se sníženým třením. Takto optimalizovaný motor Theta II má o 10 % nižší spotřebu paliva než konvenční motor Theta II.

Lithium-polymerové baterie poprvé na scéně

V porovnání s akumulátory montovanými do současných jako je nabízejí lithium-polymerové akumulátory stejný výkon při hmotnosti nižší o 20 až 30 %, objemu menším o 40 % a s účinností, která je o 10 % vyšší. Lithium-polymerové akumulátory mají 1,7krát vyšší hustotu energie než akumulátory NiMH, takže zabírají méně místa a váží méně.

hybridní auta - Hyundai Sonata Hybrid - Hybrid Blue Drive
foto: autoracing1.com

Akumulátory Li-Pol si navíc dokáží udržet své nabití 1,25x déle. Lithium-polymerové akumulátory jsou také odolnější vůči změnám teploty, což má pozitivní vliv na jejich životnost. Samovybíjení akumulátorů Li-Pol nedosahuje ani třetiny samovybíjení NiMH baterií.

Lithium-polymerové baterie dosahují při srovnání s lithium-iontovými akumulátory výrazných předností, včetně vyšší hustoty energie a nižších výrobních nákladů. Akumulátory Li-Pol jsou odolnější vůči mechanickému poškození a dokáží absolvovat větší počet nabíjecích a dobíjecích cyklů, než začne jejich kapacita klesat. Technologie Li-Pol nabízí také podstatné výhody z hlediska tepelné odolnosti a bezpečnosti.

Čas hybridů nadešel

Všechny hybridní Sonaty se budou vyrábět v továrně v . Michael Deitz, produktový manažer Sonata Hybrid v USA, říká, ročně by se mělo prodat asi 10 000 kusů. To znamená 5 až 8% z celkových prodejů modelu Sonata, které se mají pohybovat na 200 000 kusech ročně.

A pro Hyundai je to v oblasti teprve začátek. Údajně od této značky uvidíme stále více hybridních aut a jejich nadstaveb, jako jsou .

tisková zpráva, popularmechanics, hybridcars, greencarreports, foto: Hyundai, pokud není uvedeno jinak

2 Comments on “Hyundai Sonata Hybrid – překvapení letošního roku”

Napsat komentář