Peking jako kdyby symbolizoval překotný rozvoj celé dnešní Číny. Dnes metropole o 22 milionech obyvatel se za posledních 50 let rozrostla desetkrát. Zároveň s tím ale čelí řadě problémů. Není to jen nedostatek vody, ale také znečištěné ovzduší a věčně ucpané silnice. V současné době sedí tisíce řidičů ve více než 100 km dlouhé zácpě. Trvá už devět dní a může trvat celé týdny.
Peking se stal nejen kulturním a akademickým centrem země, ale také významnou dopravní křižovatkou. Protíná jí několik desítek hlavních železničních i silničních tahů. Jedním z nich je také dálnice Peking-Tibet, jedna z nejvytíženějších v zemi. Ta je teď na 100 km ucpaná a auta se pohybují pouze krokem.
Důvodem je nejen obrovské množství nákladních aut vozících zboží z celé Říše středu do hlavního města, ale především probíhající opravy na silnici. Ty byly přičinou pro to, že 14. srpna se pohyb na silnici zpomalil téměř do bodu stání. Podle místních novin se zácpa táhnoucí se z Pekingu do města Jining stala rodištěm nové miniaturní ekonomiky, kdy obchodníci podél cesty výrazně zvedli ceny svého zboží když viděli, že nebozí řidiči putující zácpou celé dny prostě nemají na výběr.
Čína se nedávno stala největším automobilovým trhem světa. V tom ji samozřemě rády a vydatně podporují všechny americké, evropské i asijské automobilky, včetně například Škody Auto, které zde rády udají auta, jež v Evropě, Americe a jinde na západě díky ekonomické krizi prodat nemohou. Číňané navíc většinou platí v hotovosti a na nějaké půjčky nebo leasingy se tam zatím příliš nehraje.
Jenže rychle rostoucí množství aut dokonale zahlcuje i na tamní poměry bujně dimenzovanou infrastrukturu. Stokilometrová kolona zdaleka není prvním ani posledním problémem takových rozměrů. Vláda bude muset čelit stále se zvyšujícím požadavkům na dopravní infrastrukturu, která navíc bude výrazně trpět pod obrovským náporem osobních i nákladních aut. Např. do Pekingu nákladní auta dovážejí obrovské množství životně důležitého zboží včetně uhlí a dalších surovin.
Je zajímavé, že na nevýhodnou strategickou polohu Pekingu jakožto hlavního města bylo v historii upozorňováno již mnohokrát, ale současné ani minulé vlády těchto hlasů nedbaly. Dost možná i to je důvod, proč Peking je sice kulturním a vzděávacím, ale nikoliv už ekonomickým centrem země. Těmi jsou Kanton, Šanghaj, Hong-Kong a jiné jižnější metropole.
A to je teprve začátek. V
A to je teprve začátek. V současnosti má Čína něco mezi 180-200 miliony vozidel. Pokud bude v budoucnu životní úroveň obyvatel srovnatelná s vyspělými státy, kde je poměr mezi počtem obyvatel a počtem aut zhruba 2:1, bude to pro Čínu znamenat cca 650 – 700 miliónů vozidel.
Pak se tam na silnicích už ani nepohnou, pokud nezačnou situaci včas řešit.