Štítek: dopravní zácpy
V dopravních zácpách jen v USA zmizí každoročně desítky miliard
Desítkami miliard myslíme nejen litry benzínu, ale především dolarů. Dopravní zácpy jsou podle nejnovější zprávy amerického ministerstva financí příčinou plýtvání obrovských finanční prostředků i přírodních zdrojů. A s nimi například i neefektivní řízení letového provozu.
V Pekingu budou auta na příděl
I přes obrovské čtyřproudové autostrády se Peking, hlavní město Číny, potýká s dlouhými zácpami a znečištěným ovzduším. Vláda devatenáctimilionové metropole proto rozhodla omezit registrace nových osobních automobilů. V roce 2011 si tak místní obyvatelé budou moct zaregistrovat pouze 240 000 automobilů, tedy třetinu co minulý rok.
Zácpa dlouhá 100 km trvá už devět dní – v Pekingu
Peking jako kdyby symbolizoval překotný rozvoj celé dnešní Číny. Dnes metropole o 22 milionech obyvatel se za posledních 50 let rozrostla desetkrát. Zároveň s tím ale čelí řadě problémů. Není to jen nedostatek vody, ale také znečištěné ovzduší a věčně ucpané silnice. V současné době sedí tisíce řidičů ve více než 100 km dlouhé zácpě. Trvá už devět dní a může trvat celé týdny.
Peking zavádí přísná dopravní omezení
Čína a životní prostředí, to je téma stejně velké jako Říše středu sama. Peking byl dlouhou dobu „výstavním kouskem“ v negativním smyslu – velkoměsto zamořené emisemi, dusící se smogem a výfukovými plyny z milionů automobilů a především dopravních zácp. Ani nedávné Olympijské hry se neobešly bez omezení dopravy, která přesto nepřinesla příliš povzbudivé výsledky – šlo o krátkodobé omezení. Nyní začaly v Pekingu platit nová dopravní omezení, jejichž cílem je dostat ze silnic na 800 000 automobilů. Hlavním cílem je podle oficiálních představitelů města samozřejmě snížení znečištění ovzduší. Dvouměsíční omezení během Olympiády a Paralympiády znamenalo odstranění dvou milionů automobilů ze silnic a 120 000 tun emisí. Minulý měsíc se na 400 000 obyvatel města zúčastnilo diskuse nad tím, zda tato omezení ponechat – polovina byla pro. Podle nového zákona tak budou moct na silnice v určité dny pouze auta, jejichž poznávací značka končí tím správným číslem. V pondělí jsou to například značky končící jedničkou nebo šestkou. Nový zákon prozatím poběží ve zkušební lhůtě až do 10. dubna 2009. Peking se snaží také podporovat zaměstnavatele, aby umožnili zaměstnancům pracovat z domu, případně flexibilně podle situace. Zlepšení se dočká také hromadná doprava, například do roku 2010 přibude dalších 100 km metra, do roku 2015 už má být pod Pekingem 561 km metro linek.