Na autosalonu v Detroitu loni automobilka Ford představila novou verzi modelu Focus. Dravější, sportovnější exteriér v případě pětidveřového hatchbacku slibuje skvělý zážitek z jízdy, a v případě verze EcoBoost i střídmou spotřebu. Vyzkoušeli jsme auto v týdenním testu.
foto: Hybrid.cz
Evropskou premiéru zažil nový Ford Focus na autosalonu v Ženevě. I tam se mu dostalo značné pozornosti. Všichni byli zvědaví, zda si auto udrží pověstné skvělé jízdní vlastnosti, díky kterým Focus za svou kariéru dokázal přilákat už pěkných pár milionů řidičů.
Plusy a mínusy | |
LED světla denního svícení | vysoká cena |
startování tlačítkem | průměrná spotřeba |
otevírání auta bez klíčku | |
Hodnocení: |
Zárukou kvality měl být i fakt, že podvozek vyvíjeli němečtí konstruktéři. Výroba pro Evropu začala koncem roku 2010 právě v Německu, v továrně Saarlouis.
Ford Focus EcoBoost v testu
Před usazením do auta vám to nedá, abyste si nový Focus pořádně neprohlédli ze všech stran. Kinetický design tvarů karoserie, obzvlášť v námi testované rudé barvě, oku skutečně lahodí. Ze zřejmých důvodů jsme pro testování zvolili verzi s motorem 1.6 EcoBoost.
Jde o zážehový přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním, který je navržen k vyššímu výkonu a točivému momentu než by běžně odpovídalo totožné kubatuře, a to i přes zhruba o 15 % nižší spotřebu. Tak alespoň zní teorie automobilky Ford. Jaká je ale praxe?
Motor s objemem 1.6 l je druhým nejmenším z rodiny EcoBoost (po teprve nedávno ohlášeném litrovém tříválci), přesto se může pochlubit max. výkonem 182 koní. A tahle síla je na autě od už od pohledu cítit. Usednutím do pohodlné sedačky vás pak Ford Focus doslova přivítá v bohatě vybaveném interiéru.
Příjemný prostorný interiér
Pohodlí si uvnitř mohou užívat jak řidič, tak spolucestující – vpředu i vzadu. Polohovatelný volant je dobré si správně upravit, stejně jako sedačku, abyste při výšce přes 185 cm nedrhli hlavou o strop. Vzrůstem delším lidem možná bude také na pravé noze poněkud zaclánět směrem vzhůru se rozšiřující středová konzole.
Přehledné palubní desce dominuje velký displej v jejím středu. Ten vypovídá o tom, že nový Ford Focus je doslova nabitý nejmodernějšími technologiemi. Dokáže například rozpoznávat rychlostní a jiné značky (téměř bez chyb, i v noci), udržovat auto v jízdním pruhu (tam kde jsou pruhy vidět) nebo automaticky přepínat dálková světla (to ale například na noční dálnici D1 poněkud zlobilo, když auto střídavě rozsvěcelo a zhasínalo světla proti autům jedoucím v opačném směru).
Zavazadlový prostor o objemu 316 l nijak nenadchne, ale ani neurazí. Navíc, zadní sedadla lze bez problémů sklopit naplocho, čímž se objem prostoru výrazně zvýší a není problém vměstnat do auta i nerozebrané jízdní kolo.
Tichý ďábel
Řízení je pohodlné, a to i s novým elektronickým posilovačem řízení, který hbitě a bez prodlevy přenáší každou reakci řidiče na kola. Brzy jsou citlivé a reagují s okamžitou rychlostí. Řazení je přesné a bezproblémové, navíc vám auto radí kdy který rychlostní stupeň zařadit pro co nejšetrnější jízdu.
S čím si němečtí konstruktéři skutečně vyhráli, to je odhlučnění auta. Do zhruba 3000 ot./min. není uvnitř slyšet prakticky nic. Tady je možné vnitřní hluk bez problémů srovnávat s elektromobily, ba dokonce se nebojím tvrdit, že Focus a Leaf se mohou v nižších rychlostech rovnat. Jiné už je to samozřejmě s vnějším hlukem nebo provozem na dálnici.
Některým řidičům mohou dělat problém středové sloupky. Jsou širší a v mém konkrétním nastavení sedadla výrazně omezovaly periferní vidění. V noci se uvnitř auta automaticky zapínají na mnoha místech LED světélka, která z nového Focusu dělají tak trochu futuristickou matějskou – ale svému účelu slouží.
Nový Ford Focus určitě není auto zrozené pro šetření paliva. Ostatně, proto “Eco-Boost” – má jít o auto šetrné, ale nikoliv na úkor co možná nejlepšího pocitu z jízdy. Až do pátého rychlostního stupně má Focus síly na rozdávání, zabírá už zhruba od 1600 ot./min.
Ford jakožto automobilka jde cestou technologických inovací bez kompromisů v designu či jízdních vlastnostech. Ford Focus EcoBoost je proto auto především zábavné a příjemné a teprve až potom šetrné. Na dálnici do 130 km/h zvládne 7 l/100 km.
Rychlosti do 90 km/h umí zajet i pod 6 l/100 km, ale co ušetří tady, vybere si zpět ve městě. Tam sice využívá stop&start systém, který je pohotový a funguje jak má, ale úspora není nijak výrazná.
Průměrně jsme na necelých 1000 km dosáhli spotřeby 6,8 l/100 km. Zhruba 60 % z toho připadá na dálnice. Využívali jsme rady palubního počítače týkající se řazení, ale rozhodně jsme se nesnažili o hypermiling. Přesto, u moderního auta středí třídy, navíc za takovou cenu, bychom přeci jen čekali spotřebu alespoň o půl litru nižší.
Cena, srovnání, shrnutí
Hlavními konkurenty pro nový Ford Focus jsou modely Volkswagen Golf a Opel Astra. Proti nim nový Focus vyniká cenou. Ta začíná na 354 990 Kč za 5ti dveřovou verzi Economy s motorem 1.6/85 koní.
Ovšem námi testovaná pětidveřová verze 1.6 EcoBoost ve verzi Titanium s výkonem 182 koní a šestistupňovou manuální převodovkou už vyjde na 600 690 Kč. Víc než půl milionu korun je v téhle třídě přeci jen vysoká laťka.
Mimochodem, Ford spustil v USA předobjednávky elektrického Focus Electric. Na trhu bude na jaře 2012. Jsme zvědaví, jak se elektrický Focus vybarví! Focus také sdílí globální platformu s modelem C-MAX, který se rovněž objeví v hybridní a elektrické variantě.