Ford to s elektrickými auty myslí vážně. Nedá General Motors se slibným Chevroletem Volt nic zadarmo, a tak tahá trumfy. Už koncem příštího roku v USA představí Ford Focus Electric. Využije u něj pokročilý systém tepelné správy baterie aby maximalizoval dojezd i životnost baterie.
Tepelný management je podle Fordu klíčový pro budoucí úspěch elektrických aut. Jak už všichni dobře víme, extrémně nízké nebo vysoké teploty mohou výrazně ovlivnit výkon, spolehlivost, bezpečnost i životnost baterií, resp. celých elektromobilů. Ostatně, proto také někteří vidí budoucnost spíš v sériových hybridech (E-REV) typu Chevy Volt.
Ford ale zkouší jít cestou chlazení/vyhřívání baterií, tedy přímé regulace jejich teploty. Ford Focus Electric tedy nebude vybaven žádným spalovacím motorem a jako první z moderních sériově vyráběných elektrických aut využije kapalinové chlazení baterií. Nissan Leaf i Mitsubishi i MiEV spoléhají na vzduchem chlazené sady baterií.
V okamžiku, kdy bude elektromobil dobíjen ze zásuvky/dobíjecí stanice, auto bude schopné sadu baterií zahřát nebo naopak ochladit na tu správnou teplotu. Při samotné jízdě pak bude kapalina během teplých dnů přebírat teplo z baterií a distribuovat ho pomocí radiátorového systému. V chladných dnech má teplá voda vyhřívat baterie. Kde se ale v chladných dnech daleko od nabíječky teplá voda v autě vezme, to je otázka na kterou Ford v tiskovce zatím nedal odpověď.
Ford Focus Electric má být pouze prvním z pěti elektrických aut připravovaných na další tři roky. Kromě něj chce automobilka uvést ještě Ford Transit Connect Electric koncem letošního roku. Dva hybridy nové generace a jeden plug-in hybrid (auto do zásuvky) má připraveno pro domácí Spojené státy na rok 2012 a pro Evropu o rok později.
Nema nahodou kapalinou
Nema nahodou kapalinou chlazene baterie Tesla? Proc se tedy pise, ze Ford je prvni?
Máte pravdu, Tesla Roadster
Máte pravdu, Tesla Roadster má kapalinou pouze *chlazené* baterie. Podle podrobnějšího PDF přímo od Tesla Motors to vypadá, že jde o něco méně sofistikovaný systém, než jaký plánuje Ford. Navíc, Tesly se zatím vyrobilo něco málo přes 1000 kusů. V případě elektromobilů od Fordu (případně Mitsubishi, Nissanu) se plánují minimálně desetitisíce kusů.
Čo tak princíp tepelného
Čo tak princíp tepelného čerpadla na kúrenie/chladenie? Určite ich to už napadlo. Problém budú veľmi nízke teploty…
Veľmi rozumné – batéria
Veľmi rozumné – batéria musí mať optimálnu teplotu, aby správne fungovala. Obzvlášť to platí pri veľkej záťaži.
Dojazd elektromobilov sa bude neustále zvyšovať a práve pri dlhodobej prevádzke sa v batérii bude akumulovať teplo.
Ochladiť batérie je dosť problém pretože na rozdiel od spaľovacieho motora, kde prakticky všetky materiály sú tepelne vodivé, v batérii sú články od vonkajšieho prostredia oddelené práve nevodivým materiálom. Možnože už existujú materiály elektricky nevodivé, ale s výbornou tepelnou vodivosťou, ktoré riešenie tohto problému uľahčia.
Moja skúsenosť je ale zatiaľ taká, že lítiové batérie sa dosť rýchle zahrievajú. Krátkodobo síce vydržia naozaj veľa, ale dlhodobá záťaž musí byť niekoľkonásobne menšia.
No a v zime opačný problém – neskutočne zlenivejú.
Na druhej strane ale riešenie v tejto oblasti možno pomôže vyriešiť otázku kúrenia a klimatizácie vo vozidle…