Test: Ford Focus 1.6 EcoBoost

Na autosalonu v Detroitu loni automobilka Ford představila novou verzi modelu Focus. Dravější, sportovnější exteriér v případě pětidveřového hatchbacku slibuje skvělý zážitek z jízdy, a v případě verze EcoBoost i střídmou spotřebu. Vyzkoušeli jsme auto v týdenním testu.

Díky velkým předním dveřím se do nového Focusu snadno nastupuje
foto: Hybrid.cz

Evropskou premiéru zažil nový Ford Focus na . I tam se mu dostalo značné pozornosti. Všichni byli zvědaví, zda si udrží pověstné skvělé jízdní vlastnosti, díky kterým Focus za svou kariéru dokázal přilákat už pěkných pár milionů řidičů.

Plusy a mínusy
LED světla denního svícení vysoká cena
startování tlačítkem průměrná spotřeba
otevírání auta bez klíčku
Hodnocení: Hodnocení 3/5

Zárukou kvality měl být i fakt, že podvozek vyvíjeli němečtí konstruktéři. Výroba pro Evropu začala koncem roku 2010 právě v Německu, v továrně Saarlouis.

test Ford Focus EcoBoost

Ford Focus EcoBoost v testu

Před usazením do auta vám to nedá, abyste si nový Focus pořádně neprohlédli ze všech stran. Kinetický design tvarů karoserie, obzvlášť v námi testované rudé barvě, oku skutečně lahodí. Ze zřejmých důvodů jsme pro testování zvolili verzi s motorem 1.6 EcoBoost.

Ford Focus EcoBoost Ford Focus EcoBoost Ford Focus EcoBoost

Jde o zážehový přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním, který je navržen k vyššímu výkonu a točivému momentu než by běžně odpovídalo totožné kubatuře, a to i přes zhruba o 15 % nižší spotřebu. Tak alespoň zní teorie automobilky Ford. Jaká je ale praxe?

Motor s objemem 1.6 l je druhým nejmenším z rodiny EcoBoost (po teprve nedávno ohlášeném litrovém tříválci), přesto se může pochlubit max. výkonem 182 koní. A tahle síla je na autě od už od pohledu cítit. Usednutím do pohodlné sedačky vás pak Ford Focus doslova přivítá v bohatě vybaveném interiéru.

Příjemný prostorný interiér

Pohodlí si uvnitř mohou užívat jak řidič, tak spolucestující – vpředu i vzadu. Polohovatelný volant je dobré si správně upravit, stejně jako sedačku, abyste při výšce přes 185 cm nedrhli hlavou o strop. Vzrůstem delším lidem možná bude také na pravé noze poněkud zaclánět směrem vzhůru se rozšiřující středová konzole.

test Ford Focus EcoBoost

Přehledné palubní desce dominuje velký displej v jejím středu. Ten vypovídá o tom, že nový Ford Focus je doslova nabitý nejmodernějšími technologiemi. Dokáže například rozpoznávat rychlostní a jiné značky (téměř bez chyb, i v noci), udržovat auto v jízdním pruhu (tam kde jsou pruhy vidět) nebo automaticky přepínat dálková světla (to ale například na noční dálnici D1 poněkud zlobilo, když auto střídavě rozsvěcelo a zhasínalo světla proti autům jedoucím v opačném směru).

Zavazadlový prostor o objemu 316 l nijak nenadchne, ale ani neurazí. Navíc, zadní sedadla lze bez problémů sklopit naplocho, čímž se objem prostoru výrazně zvýší a není problém vměstnat do auta i nerozebrané .

Tichý ďábel

Řízení je pohodlné, a to i s novým elektronickým posilovačem řízení, který hbitě a bez prodlevy přenáší každou reakci řidiče na kola. Brzy jsou citlivé a reagují s okamžitou rychlostí. Řazení je přesné a bezproblémové, navíc vám auto radí kdy který rychlostní stupeň zařadit pro co nejšetrnější jízdu.

test Ford Focus EcoBoost

S čím si němečtí konstruktéři skutečně vyhráli, to je odhlučnění auta. Do zhruba 3000 ot./min. není uvnitř slyšet prakticky nic. Tady je možné vnitřní hluk bez problémů srovnávat s elektromobily, ba dokonce se nebojím tvrdit, že Focus a Leaf se mohou v nižších rychlostech rovnat. Jiné už je to samozřejmě s vnějším hlukem nebo provozem na dálnici.

Některým řidičům mohou dělat problém středové sloupky. Jsou širší a v mém konkrétním nastavení sedadla výrazně omezovaly periferní vidění. V noci se uvnitř auta automaticky zapínají na mnoha místech LED světélka, která z nového Focusu dělají tak trochu futuristickou matějskou – ale svému účelu slouží.

Spotřeba

Nový Ford Focus určitě není auto zrozené pro šetření paliva. Ostatně, proto “Eco-Boost” – má jít o auto šetrné, ale nikoliv na úkor co možná nejlepšího pocitu z jízdy. Až do pátého rychlostního stupně má Focus síly na rozdávání, zabírá už zhruba od 1600 ot./min.

Ford jakožto automobilka jde cestou technologických inovací bez kompromisů v designu či jízdních vlastnostech. Ford Focus EcoBoost je proto auto především zábavné a příjemné a teprve až potom šetrné. Na dálnici do 130 km/h zvládne 7 l/100 km.

test Ford Focus EcoBoost

Rychlosti do 90 km/h umí zajet i pod 6 l/100 km, ale co ušetří tady, vybere si zpět ve městě. Tam sice využívá systém, který je pohotový a funguje jak má, ale úspora není nijak výrazná.

Průměrně jsme na necelých 1000 km dosáhli spotřeby 6,8 l/100 km. Zhruba 60 % z toho připadá na dálnice. Využívali jsme rady palubního počítače týkající se řazení, ale rozhodně jsme se nesnažili o hypermiling. Přesto, u moderního auta středí třídy, navíc za takovou cenu, bychom přeci jen čekali spotřebu alespoň o půl litru nižší.

Cena, srovnání, shrnutí

Hlavními konkurenty pro nový Ford Focus jsou modely Volkswagen Golf a . Proti nim nový Focus vyniká cenou. Ta začíná na 354 990 Kč za 5ti dveřovou verzi Economy s motorem 1.6/85 koní.

test Ford Focus EcoBoost

Ovšem námi testovaná pětidveřová verze 1.6 EcoBoost ve verzi Titanium s výkonem 182 koní a šestistupňovou manuální převodovkou už vyjde na 600 690 Kč. Víc než půl milionu korun je v téhle třídě přeci jen vysoká laťka.

Mimochodem, Ford spustil v USA předobjednávky elektrického . Na trhu bude na jaře 2012. Jsme zvědaví, jak se elektrický Focus vybarví! Focus také sdílí globální platformu s modelem , který se rovněž objeví v hybridní a elektrické variantě.

Napsat komentář