Tesla vyvíjí nový elektromotor bez vzácných kovů
Tesla ohlásila řadu novinek. Kromě detailů o továrně v Mexiku také vývoj nového elektromotoru bez vzácných kovů. Kdy bude hotový neřekla.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Tesla ohlásila řadu novinek. Kromě detailů o továrně v Mexiku také vývoj nového elektromotoru bez vzácných kovů. Kdy bude hotový neřekla.
Nissan Leaf pro rok 2013 je lehčí a výkonnější auto. Využívá mimo jiné i nový elektromotor, který obsahuje výrazně méně vzácného kovu zvaného dysprosium. Aktuální nové video Nissanu přináší podrobnější pohled na tuto novinku.
Při výrobě elektromobilů, respektive jejich elektromotorů, čelí výrobci jednomu závažnému problému, kterým je Čína. Základ elektrických motorů tvoří totiž neodymové magnety, jež obsahují mimo jiné i prvek vzácných zemin zvaný dysprosium. A jelikož Čína ovládá asi 97 % světové produkce prvků vzácných zemin, může snadno tlačit výrobce elektromobilů ke zdi neúměrným zvyšováním jejich ceny.
Inženýři ze společnosti Nanostellar, která byla založena při Texaské univerzitě v Dallasu, přišli se zajímavou novinkou. S pomocí vzácného minerálu mullitu (Al6Si2O13) dokážou snížit emise dieselových motorů o více než polovinu proti současnému stavu s katalyzátory využívajícími vzácné kovy jako je platina.
Planetary Resources je americká společnost, kterou jakožto investoři podpořily takové celebrity jako režisér James Cameron nebo zakladatel společnosti Google, Larry Page. Není se co divit. Tahle malá firma chce totiž otevřít sluneční soustavu byznysu a těžit na asteroidech vzácné kovy. Možná právě ty, ze kterých pak bude vyrobeno vaše nové auto na vodík.
Není to pouze benzín či nafta, jejichž ceny se vyšplhaly do astronomických výšin. Díky čínskému omezení vývozu tzv. kovů vzácných zemin se i tato komodita stala pro mnohé výrobce velmi drahou surovinou. Japonská Honda se proto rozhodla nepříznivou situaci řešit recyklací svých nikl-metal hydridových baterií (NiMH).
Japonská Toyota, největší světový prodejce hybridních automobilů vyvíjí nový elektromotor, který hodlá používat v budoucích generacích hybridních a elektrických automobilů.
Čína dosud držela světový monopol na vývoz drahých kovů. Teď ale vývozy snižuje a její místo má zastoupit Grónsko, Austrálie, USA a další státy. Mezi vzácné kovy patří např. rhodium, platina, zlato, palladium, osmium, iridium či neodym. Nacházejí uplatnění v moderní elektronice jako jsou notebooky, iPhony, ale především také v elektromotorech a bateriích, které se pak montují do hybridních aut, elektromobilů nebo větrných elektráren.
Podle informací britského deníku Telegraph se čínské Ministerstvo průmyslu a informačních technologií rozhoduje pro omezení exportu vzácných kovů do zahraničí. Jde o celkové zastavení exportu tak exotických kovů jako terbium, ysprosium, yttrium, thulium či třeba lutécium. A výrazné omezení vývozu neodymia, europia, ceria či lanthania na nějakých 35 000 tun ročně, což je hluboko pod globální poptávkou.
Proč je to takový problém? V Číně se dnes těží na 95% všech vzácných minerálů světa, především ve vnitřním Mongolsku. Tyhle vzácné kovy jsou základem pro nejmodernějších technologie, ať už jde o hybridní automobily, katalyzátory, supravodiče, přenosnou elektroniku či naváděné zbraně.